BasBQ
Beef en Steak

Iberico Varkens Ribeye

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
Al een tijdje hadden we al zin in Iberico Secreto. Dus gister naar de groothandel, maar zonder succes. Er lag geen Secreto. Dus ff schakelen, er lag genoeg. Mijn oog viel op Iberico Varkens Ribeye. Nog nooit van gezien, maar zag wel zeer appetijtelijk uit. Keuze was snel gemaakt, Ribeye it is.

Even bedenken wat we er verder van zouden maken. Uiteindelijk werd het een traag gegaarde ribeye van het Iberico varken met romesco, gegrilde bosuitjes. Als bijgerecht Spaanse Patatas Bravas.

In de voorbereiding heb ik eerst de sausen gemaakt voor het vlees en de Bravas. Voor patatas bravas heb ik één solo knoflookje gehakt, een flinke sjalot gesnipperd en deze gefruit in een pannetje met olie. Nadat de sjalot wat glazig werd heb ik 150gr tomatenblokjes, snufje chili- en gerookte paprikapoeder, beetje suiker toegevoegd. Dit even laten pruttelen, en verder op smaak gemaakt met wat peper en zout.
u5zaiAkm.jpg


Hierna de Remesco gemaakt, dit heb ik gevonden bij BBQ Junkie. Voor deze saus heb ik 3 puntpaprika voor zo'n 30min geroosterd in de oven (Ja ik weet het, had op de Q gemoten) op 220gr. In de tussentijd de skillet warm gemaakt om geschaafde amandelen te roosteren. Dat ging goed , echter net iets te lang. Waardoor sommige eigenlijk te zwart waren. Gelukkig taste het niet de smaak aan in het eindresultaat. Verder heb ik hiervoor één rode peper, één solo knoflook en de puntpaprika (ontdaan van de schil) grof gesneden. Dit allemaal in de keukenmachine gedaan. Daarbij één eetlepel rode wijnazijn, 3 eetlepels olijfolie en een theelepel gemalen komijn. Ff blenderen en vervolgens de amandelen erbij gedaan en dit geheel tot een saus geblenderd. De saus verder ook op smaak gebracht met wat peper en zout.
ug2RxHfm.jpg
KYJcmWSm.jpg

rUaLAfcm.jpg
8l3i860m.jpg


De Q had ik in 2 delen opgebouwd. Een deel indirect en direct. Indirect zat ik zo op 140gr. Voor de kids had ik 4 lekkere drumsticks erop gelegd. In de tussentijd heb ik de oven opgestookt naar 200gr voor Patatas bravas. Hiervoor had ik vanmorgen 600gr vastkokende piepers geschild in blokjes gechopt en in koudwater laten weken. Voor de bereiding droog gemaakt, wat zonnebloem olie erover en voor 40minuten op de bakplaat in de oven. Verder had ik totaal geen idee hoelang de ribeye nodig had om op zo'n 50gr kerntemperatuur te komen. Toen de drums de 40gr aantikte, heb ik de ribeye's erop gelegd. Ze waren al op kamertemperatuur, dus de eerste 21gr had ik al te pakken. Tot mijn verbazing ging de tempertuur netjes gestaagd omhoog. De bosuitjes had ik klaar staan (Schoongemaakt, wat olijfolie, peper en zout), en gingen op het directe deel. De drums kwamen richting de 70gr toen de ribeys de 50gr aantikte. Vlees ff eraf gehaald. Om vervolgens de bosuitjes op de indirecte deel te leggen. De kolen wat bijelkaar geharkt om de temp nog wat hoger te krijgen op het directe deel. Tijd om de ribeye een krokante bite te geven. Hier na alles van de Q afgehaald. het vlees vervolgens even laten rusten. deze zat op zo'n 60gr.
aDRWpEqm.jpg
WRRny6Dm.jpg

u4jwhdam.jpg


De borden werden opgemaakt, de Patatas Bravas in schaaltjes met de tomatentapanade. Varkensvlees, dus een wit wijntje is daar wel lekker bij. Helaas had ik geen spaans wit in huis (Eigenlijk ook nog nooit gehad). Maar we hadden nog een heerlijk witte Argetijnse chardonnay in huis, een Catena. Al met al hebben we alle heerlijk gegeten. Ook de drums gingen met veel smaak en plezier naar binnen. Om toch een puntje van eigen kritiek te geven. De bosuitjes waren lekker, maar hoopte dat ze iets meer bite zouden hebben. Ze waren nu wat slap zeg maar.
oPigPF9m.jpg
u0Sjaavm.jpg

15wRMq9m.jpg


Hierna hebben we nog even genoten van een espressootje met een lekker glaasje grappa ernaast. Terwijl Passenger zijn nieuwste album onder de naald rondjes draaide.
oHkg5Dym.jpg


Ain't life great....
 
mooi verslag weer, tafel ziet er gezellig opgemaakt uit zo. En van de ene laatste foto krijg ik trek ! ;)
 
wat een heerlijkheid allemaal.
topniveau
 
Heerlijk maaltje, dat moet gesmaakt hebben!
Dat met die bosuitjes had ik ook vaak, je kan dat voorkomen door goed heet te grillen en ze daarna even in een ijsbad te leggen, dan garen ze niet door...
 
Heerlijk maaltje, dat moet gesmaakt hebben!
Dat met die bosuitjes had ik ook vaak, je kan dat voorkomen door goed heet te grillen en ze daarna even in een ijsbad te leggen, dan garen ze niet door...
Ik vermoede al dat de temp te laag was. Maar dat van het ijsbadje had ik niet opgekomen. Maar wordt het dan niet koud vraag ik me af?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ik vermoede al dat de temp te laag was. Maar dat van het ijsbadje had ik niet opgekomen. Maar wordt het dan niet koud vraag ik me af?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Ze koelen vrij snel af inderdaad, je moet ze er echt maar even in leggen om het kookproces te stoppen. Je zou ze eventueel nadien terug kunnen opwarmen op lage temperatuur, maar dan loop je het risico dat ze weer slap gaan worden natuurlijk 😅
Ik laat ze er altijd maar eventjes in liggen tot ze niet meer loeiend heet zijn...
 
Zo is het leven echt genieten. Mooi opgeschreven.
 
Flinke voorbereiding er aan gehad, incl de aanpassing bij de winkel

Maar het eind resultaat mag er zijn
 
Iberico is super vlees voor op de Q. Heb je weer mooi gemaakt Nico. Jullie hebben lekker zitten smullen daar. En lekker na tafelen met een borrel TOP
Het gaat zo te zien wel tijd worden voor een 2e Q. Al moet ik toegeven dat ik het zo nu en dan ook gewoon makkelijk vind om eea binnen klaar te maken
 
Iberico is super vlees voor op de Q. Heb je weer mooi gemaakt Nico. Jullie hebben lekker zitten smullen daar. En lekker na tafelen met een borrel TOP
Het gaat zo te zien wel tijd worden voor een 2e Q. Al moet ik toegeven dat ik het zo nu en dan ook gewoon makkelijk vind om eea binnen klaar te maken
Binnen wordt bij ons ook veel lekkere dingen gemaakt. Ik heb nu het probleem dat ik geen mooi overkapping oid heb zodat ik met slechter weer ook de Q kan aansteken. Ben nu wel met een nieuw ontwerp voor de tuin bezig. Hier komt zeker een mooie overkapping met buitenkeuken.
Grootste wens is dan naast ed KJ Classic een KJ Junior erbij te hebben. Maar eerst de overkapping.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Binnen wordt bij ons ook veel lekkere dingen gemaakt. Ik heb nu het probleem dat ik geen mooi overkapping oid heb zodat ik met slechter weer ook de Q kan aansteken. Ben nu wel met een nieuw ontwerp voor de tuin bezig. Hier komt zeker een mooie overkapping met buitenkeuken.
Grootste wens is dan naast ed KJ Classic een KJ Junior erbij te hebben. Maar eerst de overkapping.

Ik ken het probleem. Ik heb hier jaren onder de carport gestaan. Kon ik mooi via de garage ook nog droog naar de BBQ’s lopen. Nu heb ik in het verlengde van de keuken en aparte overkapping gebouwd voor de BBQ’s. De eerste maaltijden zijn er ondertussen al op gemaakt. Allen door het slechte weer zit het afwerken een beetje tegen. Ik zou nog 2 mooie droge dagen moeten hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan