BasBQ
Beef en Steak

Iberico spareribs droog! Verklaring gezocht ;-)

MEAT

Tondelzoeker
Berichten
22
Beste forumleden,

Onlangs hebben we een vlog gemaakt waarin we een Pelletgrill (Grill Guru) en een Kamado (Bastard Large) met elkaar hebben vergeleken (qua kosten, gebruiksgemak, veelzijdigheid en smaak). We hebben op beide BBQ's een paar Iberico spareribs gemaakt. Beide BBQ's hebben we indirect gebruikt op 135 graden. De spareribs hebben op beide BBQ's even lang gelegen (2 uur in de rook, 1 uur ingepakt in alufolie en daarna nog een half uur zonder alufolie.

Het resultaat was erg verschillend. Op de Kamado waren de ribs heerlijk mals, terwijl ze op de pelletgrill kurkdroog waren. Dit is tijdens het laatste half uur gebeurd. Toen ik ze weer zonder alufolie op de Pellet Grill legde, waren ze nog niet (zo) droog. We hebben geen idee waar het mis is gegaan.

We hebben bij deze sessie geen probe in de pelletgrill gehangen, dus de temperatuur in de ketel hebben we dus niet gecheckt. Mogelijk ligt daar het probleem. Dit lijkt alleen niet voor de hand te liggen, omdat we bij een eerdere sessie wel eens een probe boven het grillrooster van de pelletgrill hebben gedaan en toen bleek de thermostaat van de pellet grill gewoon accuraat te zijn.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Of wellicht vergelijkbare ervaringen?

Voor het geval iemand de beelden wil zien:
 
Weet niet waar het aan ligt.
Dit soort vragen hoort in een ander gedeelte op’t forum 😉
 
Het zijn twee verschillende barbecues, met verschillende eigenschappen. Zou je dezelfde bereidingswijze op een kettle doen krijg je ook een ander resultaat. Dus de manier van vergelijken is niet eerlijk.
Je zou dus eigenlijk het eindresultaat als uitgangspunt moeten nemen. Lekkere spareribs. En dan kijken, wat heeft me dat aan tijd en energie gekost.
Btw, als het verschil zo groot was tussen de twee denk ik wel dat beide thermometers teveel afwijken van de roostertemperatuur. Zie op het filmpje ook nauwelijks vocht na afloop van de tweede fase, daar heb ik dan altijd best veel vocht zitten, dat zou ook een oorzaak van kunnen zijn.
 
Bedankt voor je reactie Frits. Het is inderdaad begrijpelijk dat je met verschillende BBQ's niet exact hetzelfde resultaat krijgt, maar het verschil was wel erg groot. Waarschijnlijk is het dan toch de temperatuur, tenzij iemand nog andere ideeën heeft uiteraard.
 
Zeg, het is toch JOUW test?
 
Wat frits zegt denk ik ook. Daarbij houd de kamado het vocht beter vast dan een stalen gril.
sinds ik met een kamado grill is alles sappiger of sneller goed.
Ik heb geen ervaring met pallet grill trouwens dus het blijft gis werk
 
Buiten het zeker ijken van de temp meters kan ik me volgende nog bedenken.
Een pellet en offset smoker hebben veel meer te convectie warmte (warme luchtstroom) terwijl een kamado meer als een oven werkt (infrarood). Bij de eerste kan het aangewezen zijn om een waterpan te plaatsen en wat vaker te sprayen.

Bedenk wel dat sappig lang gegaard vlees meestal een gevolg is van het intramusculair vet en minder van het vochtverlies. Het kan zijn dat het vet bij de pellet smoker nog niet was beginnen "smelten".
 
Buiten het zeker ijken van de temp meters kan ik me volgende nog bedenken.
Een pellet en offset smoker hebben veel meer te convectie warmte (warme luchtstroom) terwijl een kamado meer als een oven werkt (infrarood). Bij de eerste kan het aangewezen zijn om een waterpan te plaatsen en wat vaker te sprayen.

Bedenk wel dat sappig lang gegaard vlees meestal een gevolg is van het intramusculair vet en minder van het vochtverlies. Het kan zijn dat het vet bij de pellet smoker nog niet was beginnen "smelten".
Dat is een mooie toevoeging. Ik hoorde gisteravond in een vlog toevallig ook over het feit dat vlees van de Kamado ook door de opbouw van de BBQ (keramiek) en de geringe luchtstroom al sappiger is.
 
Dat is een mooie toevoeging. Ik hoorde gisteravond in een vlog toevallig ook over het feit dat vlees van de Kamado ook door de opbouw van de BBQ (keramiek) en de geringe luchtstroom al sappiger is.
Dit zijn verkoop praatjes. Als dat zo zou zijn, dan zag je op barbecue wedstrijden alleen maar kamado’s staan, of de winnaar zou altijd op een kamado koken. Beide zijn ziet waar.
zoals ze in Amerika zeggen: it’s the cook not the cooker 😉
 
Al kan de bark zich wel nét iets anders vormen, zoals Frits al zegt verklaart dat niet waarom het van binnen droog is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan