BasBQ
Beef en Steak

Iberico Secreto new style & rucola aardappeltjes

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
Iberico Secreto heet niet voor niets Iberico Secreto, het betekent immers "Het Geheim van het Iberico varken"
en dat is het ook, deze dunne snit wordt gesneden uit de Schouder en het Iberco varken is het enige varken waar dit bij gebeurt.
Dit is een redelijk vet stuk vlees bomvol smaak.
Toen ik via @noskos een filmpje te zien kreeg van 2 Koreaanse Steakhouse Chef's uit New York en zag hoe zij shortrib filets insneden dacht ik, hmmm dat kan ook met dat vete Iberico, zo behaal je maximale krokantheid uit je vlees blijft het sappig smelt het overtollige vet mooi weg en laat alleen smaak achter.
Het resultaat was echt super, hier en daar moet ik nog wat leren van deze mannen maar hee, je krijgt niet zomaar een Michelin ster.
De Secreto alleen voorzien van Fleur de Sel en vers gemalen Lampong zwarte peper


Erbij rucola aardappeltjes, daar heeft mijn wederhelft een receptje van geplaatst, echt superlekker, weer zo eentje uit de oude doos.
De aardappeltjes (Opperdoezer ronde) eerst indirect op het rooster gepoft (kern 99-100 gr. C.) en niet gekookt


en gevulde Portobello's

DSC_1578.JPG
DSC_1584.JPG
DSC_1586.JPG
DSC_1588.JPG
DSC_1596.JPG
DSC_1601.JPG
DSC_1602.JPG
DSC_1609.JPG
DSC_1611.JPG
DSC_1613.JPG
DSC_1620.JPG

Missie geslaagd, malse Secreto met een krokante bite.
We hebben weer heerlijk gegeten.
 
Laatst bewerkt:
Wow, wat een feestje. Vlees heel mooi gesneden.
 
Dat vlees ziet er heerlijk uit Ewald. Laatst bij Roel (Pitmaster X) ook zoiets zien langskomen. Lekker man
 
Zo hee, dat ziet er nog eens goed uit zeg. En inderdaad. alleen pezo. (y)
Lekker bordje eten. Alles op zeker? :cry:
 
Hij is goed gelukt Ewald! Binnenkort mijn versie 😜
 
Wat een geweldige methode. Ik heb laatst per toeval datzelfde filmpje gezien, wat een waanzinnig mooie producten hebben die zeg! Wat een feestje
 
potverdikkeme Ewald.
Watertandend..

Ik weet niet wat ik moet zeggen, heerlijk!
 
Echt een heerlijk stukje vlees, secreto!

Overigens, dit wordt niet per se alleen uit iberico varkens gesneden.
 
Ziet er top uit,Ewald. Heb een keer een stuk mogen maken maar niet op deze manier. Vond het toen al heel erg lekker, ga het zo ook eens proberen. Die to do list wordt met de dag langer…en die aardappeltjes zien er ook top uit, passen er goed bij!

@dennis : dacht dat alleen uit deze varkens dit stuk gesneden werd. Rond de schouder als ik me niet vergis.
 
Dat klopt, schoudergebied, aan de buitenkant.
Het is eigenlijk een dun lapje vlees dat verborgen zit in de vetlaag (vandaar de naam). Je moet dus de vetlaag trimmen tot je dat lapje hebt, en dan kun je 'm eruit snijden.
Dat lapje loopt eigenlijk deels over de kinnenbak en deels over de schouder.

Maar, wat ik bedoel, het is zeker niet dat het alleen voorkomt in iberico. Als je een willekeurig voorstuk zou kopen bij een willekeurige Nederlandse vleeshandel of slager, kun je 'm zelf "zoeken" (en van de rest pulled pork en worst maken :D).
 
Mooi gesneden

samen lekker aan het kokkerellen geweest en lekker afgesloten 👍🏻
 
Heb je mooi gemaakt Ewald. Ik heb nog een stuk secreto in de vriezer zitten. Als ik dit zo lees ben ik wel toe aan de 2.0 versie 😎 Gaan we maken. Top
 
Wow. Dit komt op de to do lijst maar wel boven aan. Dit kan zomaar een klassieker worden.
Aardappeltjes zien er ook erug lekker uit


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan