BasBQ
Beef en Steak

Iberico Ribs op Weber Master Touch Premium.

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
63
Afgelopen periode de bucket list aan het afvinken met gerechten die ik eens wil maken en proeven. Vorige keer een verslagje gemaakt van de Picanha (heerlijk!) nu had ik een enorme Iberico rib gekocht bij een online slager (stuk van 2kg).
1.jpg
2.jpg

Wilde hem hetzelfde bereiden als ik normaal de dik bevleesde ribben maak, gewoon de 3-2-1 methode. De gasten die ik over de vloer had, hadden het liefst 'fall of the bone' en geen bite. Dus heb ook echt de 3-2-1 aangehouden i.p.v. bijv. 2,5-1,5-0,5.

Bij het open maken viel me direct op dat het best een vettig stuk vlees was. Is dat normaal voor de Iberico? Geen idee, maar we gaan gewoon aan de slag. Een paar heftige stukken vet er toch maar afgehaald, vliesje verwijderd en in de rub gezet (beef en steak dust2dust all purpose rub). Vlees heeft een goede 2-3 uur in de koelkast met de rub gezeten.

3.jpg


Uiteindelijk met 3 stukjes kersen hout op de Weber gegooid. De weber met de minion methode ingedeeld. Kolenring onderin, een stuk of 6-7 hete weber briketten in het midden en de rest van de kolenring vullen met nieuwe briketten. Diffuser plate erop en je hele bbq is mooi een grote indirecte zone. Temperatuur geprobeerd op de 115-120 te houden. In de praktijk schoot hij wel eens door richting de 130, dan heb ik hem gecorrigeerd weer richting de 115.
4.jpg


6.jpg


Na 3 uur gerookt te hebben kon hij in de folie. Beetje roomboter, honing, bruine suiker en de ribs nog ff ingesmeerd met cola.

8.jpg
7.jpg


Laatste fase nog even aflakken met de Sweet Baby Rays BBQ saus (persoonlijk favoriet!)

9.jpg

10.jpg
11.jpg




Eindresultaat:

Nou om eerlijk te zijn viel het tegen! Ik weet niet of het komt door de enorme ribs die het waren (paste ook niet heel op de bbq, doormidden gedaan). Want er zat bot op plekken die ik niet gewend was tov de gewone ribs. Ook was er erg veel vet.
Tijdens het eten meerdere malen geïrriteerd aan het vet of aan weer een stuk bot dat ik tegenkwam. Ook vond ik het qua smaak niet anders dan de gewone dikbevleesde ribben die ik van de slager haal.
Voor mij was het een leuke, maar eenmalige ervaring voorlopig. Het was een stuk duurder dan de normale ribben, maar ik vond het persoonlijk niet de meerprijs waard. Ik ga gewoon weer terug naar de normale ribjes, die blijven verrukkelijk!
 
Ze smaken als normale ribben omdat je ze bereid hebt als normale ribben.
Hier is niks mis mee, maar je doet het vlees wel een beetje te kort.

Probeer het maar eens met niet extreem dikke Iberico ribben, peper en zout erop en dan volgens de easterwood-methode. (160 gr) chunck rookhout erbij en gaan met die banaan.

Zeker weten dat dit bevalt.

Iberico bevat van zichzelf enorm veel smaak, als je ze bereid zoals je hebt gedaan maskeer je dat alleen maar.
 
Ze smaken als normale ribben omdat je ze bereid hebt als normale ribben.
Hier is niks mis mee, maar je doet het vlees wel een beetje te kort.

Probeer het maar eens met niet extreem dikke Iberico ribben, peper en zout erop en dan volgens de easterwood-methode. (160 gr) chunck rookhout erbij en gaan met die banaan.

Zeker weten dat dit bevalt.

Iberico bevat van zichzelf enorm veel smaak, als je ze bereid zoals je hebt gedaan maskeer je dat alleen maar.

Bedankt voor de info! Kende die methode niet, maar zie dat het een stuk sneller klaar is door een hogere temp. Peper en zout kan ik ook eens proberen ipv een rub.
 
Ja, Iberico is vet. Je kunt dit soort ribben beter op een hogere temperatuur doen zodat dat vet kan voor een deel weg kan en de rest een eetbare structuur kan krijgen.
Zout en peper is genoeg bij dit vlees of een SPG achtige rub.
En inpakken is niet nodig net als saus.
 
Dat is een beste sparerib! Ziet er ook mooi gelukt uit. Jammer dat het niet is wat je er van verwacht had.

Bedoel je echt bot op vreemde plaatsen of het stukje kraakbeen? De eerste keer dat ik buikribben maakte wist ik niet dat er kraakbeen aan zit. Ik nam ik een hap en had ik allemaal kraakbeen in mijn mond🤣 nu ik dat weet vind ik het vlees er tussen het lekkerste van de buikribben.
 
Dat is een beste sparerib! Ziet er ook mooi gelukt uit. Jammer dat het niet is wat je er van verwacht had.

Bedoel je echt bot op vreemde plaatsen of het stukje kraakbeen? De eerste keer dat ik buikribben maakte wist ik niet dat er kraakbeen aan zit. Ik nam ik een hap en had ik allemaal kraakbeen in mijn mond🤣 nu ik dat weet vind ik het vlees er tussen het lekkerste van de buikribben.
Ik vermoed dat het kraakbeen was ja.
 
Mooie run.
Het resultaat mag er zeker zijn!
Jammer dat het voor jou wat tegenviel.
Ik zie het altijd zo, je bent weer een ervaring rijker en volgde keer zullen ze vast nog beter worden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan