BasBQ
Beef en Steak

Iberico ribfingers

 
 
 
 

Laurens

Pitmaster
Berichten
904
Vandaag Iberico ribfingers op de Masterbuilt. Helaas was het resultaat niet zoals gehoopt.

De ribfingers in een rub gezet van paprika, ui, knoflook, peper, zout, en lichtbruine suiker. Vervolgens de BBQ opgestookt naar 140-150 graden (rooster temp), voorzien van een blokje appel en kersenhout en de ribfingers er op gelegd. Na een uurtje voorzien van een glaze en een half uurtje later de ribfingers er van af gehaald.

De ribfingers waren vanbinnen erg lekker en mals, maar de buitenkant was hard en erg donker gekleurd, sommige kleine stukjes zelfs verbrand.

Aantal vragen:

1. What went wrong? Kunnen jullie me helpen?
Ik denk zelf dat het de glaze is die zorgde voor het donkere korstje.

2. Hoe doen jullie het als je zoiets op het rooster legt en als je het in de glaze zet? Want dan is het deksel natuurlijk wel een tijdje open en moet je daarna weer aan de slag met de temperatuur.

3. Nu een uurtje na het sluiten van de onderste schuif en de topvent komt er nog steeds een klein beetje rook door de topvent. Hoort dit? De kolen gaan op een gegeven moment wel gewoon uit, maar bij de Weber was ik altijd gewend dat ik na een uur of 2 de hoes er wel weer overheen kon trekken.

D315B9BC-58B0-45DE-9FB5-65A3B2CF2EE4.jpeg
714A1428-1602-422E-9B42-3A2091BF11A3.jpeg
B0E2EAD1-78AE-46E6-A1AA-2774DA04B836.jpeg
FB92CB70-8608-4D65-97B3-16F0C0B5E9D0.jpeg
51DB2E76-7350-4F8A-94A1-36B397933B7A.jpeg
9C3B7825-41A5-4285-AC5E-8919FF195DB6.jpeg
 
PS: de vlammen komen van het rookhout tijdens het kwasten van de glaze.
 
Dat blijft er toch altijd heerlijk uit zien.

Off topic vraagje. Is dat alu folie rond je heat deflector of heb je hiervoor iets anders voorzien?
 
Dat blijft er toch altijd heerlijk uit zien.

Off topic vraagje. Is dat alu folie rond je heat deflector of heb je hiervoor iets anders voorzien?
Ja, is inderdaad alu folie. Gewoon een normale/dunne variant en dan kruislings aangebracht. Is maar om de spetters op te vangen (een lekbakje bedekt niet de hele deflector)
 
Blijft lkkr vlees, ik zou volgende keer de glaze weg laten.. neem een lkkrr rub voor knor en dat is meer dan zat.. 1,5 uur op 150gr vind ikzelf te lang en doe ze dus wat korter.. buitenkant moet uiteraard wel crispy zijn met een lkkre zachte binnenkant


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Blijft lkkr vlees, ik zou volgende keer de glaze weg laten.. neem een lkkrr rub voor knor en dat is meer dan zat.. 1,5 uur op 150gr vind ikzelf te lang en doe ze dus wat korter.. buitenkant moet uiteraard wel crispy zijn met een lkkre zachte binnenkant


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thx voor de tip!
 
lekker bezig ! de nieuwe bbq krijgt geen rust met jou ! 💪 ;)(y)

Haha nee zeker niet! Ga niet zo veel geld uitgeven om het vervolgens niet te gebruiken 😉

Ik heb me voorgenomen om hem minstens 1x per week te gebruiken. Dat zal dan voornamelijk in het weekend zijn, aangezien ik door de weeks weinig tijd heb om iets op tafel te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
toch een heel erg lekker bordje eten hoor
had best willen aanschuiven
 
Lekker fingers toch

Diegene die buiten je platesetter liggen krijgen meer hitte dan diegene die er boven liggen
 
Ribvingers van Iberico zijn super lekker. Dat is geen eten maar puur snoepen.
Ik gebruik bij iberico niet van die uitgesproken rubs of waslijsten aan kruiden en sauzen. Gewoon SPG en een simpele glaze is meer dan voldoende voor dit lekkere vlees.
Als ik ribs of wat dan ook ga insmeren sluit ik de zuurstoftoevoer van de kamado. En open ik de deksel. Zo laait het vuur veel minder snel op. Ook hoeft een glaze bij deze hoge temperatuur geen half uur te settelen. Ik ga nooit langer dan 15min. Gewoon kijken of hij gedramatiseerd is en klaar. Ik meen dat suikers bij een temp van 150gr verbranden.
 
Ribvingers van Iberico zijn super lekker. Dat is geen eten maar puur snoepen.
Ik gebruik bij iberico niet van die uitgesproken rubs of waslijsten aan kruiden en sauzen. Gewoon SPG en een simpele glaze is meer dan voldoende voor dit lekkere vlees.
Als ik ribs of wat dan ook ga insmeren sluit ik de zuurstoftoevoer van de kamado. En open ik de deksel. Zo laait het vuur veel minder snel op. Ook hoeft een glaze bij deze hoge temperatuur geen half uur te settelen. Ik ga nooit langer dan 15min. Gewoon kijken of hij gedramatiseerd is en klaar. Ik meen dat suikers bij een temp van 150gr verbranden.

Thx! Ik denk inderdaad ook dat de suiker vrij donker geworden is. Temp was net onder de 150, maar dan inderdaad toch wat te lang.
Ach, des te meer reden om het nog een keer te proberen. Maar komend weekend eerst gerookte kipfilet en een stoof maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan