BasBQ
Beef en Steak

I like big butts

 
 
 
 
 

SilverFox

BBQ Junkie
Berichten
5.305
Vandaag een vriend op visite gehad met zijn gezin ivm de verkaardag van de jongste telg hier. Anderhalve week geleden kreeg ik het verzoek om voor de gelegenheid pulled pork te maken. Prima! :)
De voorraard was toch net op. Mooie gelegenheid om ook de vriezer vol te gooien. Dit keer het vlees besteld bij onze vrienden van beefensteak.nl
Normaal gesproken gebruik ik eigenlijk altijd een procureur van iets van 3kg. Wanneer je hier echter met 5 volwassenen en 4 kinderen van eet én je gooit aan weerzijden een maaltijd over de schutting én voor je schoonouders bewaar je ook een portie, dan hou je niets over om in te vriezen...
Prima moment om eens een Boston Butt te gebruiken. 7,5 kg schoon aan de haak, weer eens iets anders ;)

Even een paar fotootjes...

De vrijwilliger voor vandaag:
7a35bd37fbd44e759d98d4a36ab19f21.jpg

Mooi jasje erop (de Jerk kruiden van Dennis bevielen de vorige keer verrassend goed op de pulled pork, dont change a winning team!)
b33856ca025f4d0edac1dfbbfb094ceb.jpg

Bij procureur heb ik een inschatting hoe lang het erop moet, maar deze lijkt toch een stuk dikker. Dan maar het zeker voor het onzekere en 's nachts beginnen. Rond 1:00 beginnen met beetje voorbereidingen en om 2:30 ligt het vlees op het ei.
0a980b0e6690f3c915959676a78c491d.jpg


Rond half 8 zag het er prima uit, mooi donkere kleur en de korst mooi vast.
b762d241693f0ad11d32bf72ff27ff01.jpg


Aluminium jasje erom (dat viel nog vies tegen met zo'n groot stuk) en voor de zekeheid ook een extra lekbakje. Mocht het tóch tussen de folie door komen, kan ik het later alsnog gebruiken.
0e2011f6c60fd83f4859ad9b050ae214.jpg


Rond een uurtje of 12 was het boterzacht en mocht het uitwasemen.
c261ebad8801b753860ff71096b1d065.jpg


Even een klein stukje snoepen voordat het mag rusten.
17619ded0cbdd28fc4efbdf4773d1bcb.jpg


Opnieuw inpakken, handdoekje extra erop en de oven in (die uiteraard uit stond, en puur als tochtvrije opbergplek gebruikt werd!). Rond 16:30 begonnen met pullen, wat een feest (en het was nog bijna heet genoeg om je aan te branden)
Voor de smaak nog een paar eetlepels rubs erbij, niets meer aan doen ;)
371652b5ffe4a104ec8aea60f37e72bc.jpg


Dit keer ook coleslaw erbij gemaakt (bedankt voor de receptuur @Dominique !

1b339d741408102ed3941b787cf20771.jpg


En ook de Kimchi mayonaise mocht niet ontbreken, danjewel @noskos !

1aa41e71692d75bc20b67cc97a560a40.jpg


Tja, wat valt er nog aan toe te voegen? Das gewoon zalig!

Bedankt voor het kijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang ben je uiteindelijk bezig geweest? Ik heb hem voor volgend weekend op de planning! Aangezien het de eerste keer is en we met drie eten dacht ik aan een kilootje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Top gelukt ook. Plus om 1:00 /2:30 achter je Q staan verdiend zowieso een (y). Tof man
 
Mag het een onsje meer zijn 😁
Mooie run
Toch wel een tukkie gedaan tussendoor toch?
 
@@rno Haha, zeker een tukje gedaan; om een uurtje of 4 ben ik in bed gaan liggen (heerlijk zo'n digiQ). Ik wilde even zeker weten dat ik geen overshoot en was een beetje op netflix blijven hangen :D
Rond 7:15 eruit, rond 9:00 er weer in en rond 11:00 er weer uit. Wel een gebroken nacht, maar och. Op die manier is het goed te doen hoor.

@STL De totale tijd is ongeveer een uurtje of 9,5 geweest. Tel hier nog een uurtje ofzo bij op voor het rusten, en een minuut of 10 uitwasemen; zit je op 11 uur.
Als ik je een tip mag geven voor die 1kg procureur; neem hem minstens van 2kg, dan droogt hij veel minder uit in verhouding. Wat er over is valt prima te portioneren en in te vriezen. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: STL
Dat is een flinke jongen. Het ziet er zeer smakelijk uit. Moeten we hier ook maar eens op het lijstje zetten. Wat vond je van de smaak ten op zichtte van procureur?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is een flinke jongen. Het ziet er zeer smakelijk uit. Moeten we hier ook maar eens op het lijstje zetten. Wat vond je van de smaak ten op zichtte van procureur?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Qua smaak, vrijwel gelijk aan procureur. Ook qua sappigheid vrijwel gelijk. (Al kan de sappigheid uiteraard aan veel meer dingen liggen) De prijs per kilo is echter wel hoger, procureur gaat al snel voor (minder dan) 5 euro per kilo, waar deze jongen ongeveer 7,75 per kg was. Maar het is zeker leuk om een keer iets 'anders' te maken.
 
Ik zweer bij de butt ipv in procereur.
Beide 2x gemaakt en de butt is echt beter van smaak en ook qua sappigheid en vet vele malen beter.
Maargoed dat is mijn bescheiden mening.
Mooi verslag iig weer!
 
Stoere run. Ik wil ook nog eens een hele schouder doen. Niet om dat het moet, maar omdat het kan :cool:
Zo te zien is het iig flink smullen geweest.
 
Wat gaaf om het met zo'n groot stuk te doen! Dat staat zeker nog op het lijstje. Wat was je netto opbrengst van de 7.5kg?
 
Da's weer een beste ziet er prima uit. (y)
 
Wat gaaf om het met zo'n groot stuk te doen! Dat staat zeker nog op het lijstje. Wat was je netto opbrengst van de 7.5kg?
Dat durf ik je niet te zeggen, heb het na de bereiding niet meer gewogen eigenlijk.
(De keren dat ik het met procureur gewogen had, kwam ik op een gewichtsverlies van rond de 30%, destijds. Bij een Boston Butt gaat ook het schouderblad er nog af.)

Zo'n grote joekel is absoluut leuk om een keer te maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan