BasBQ
Beef en Steak

Huwelijksverjaardag

 

Chevy454

Sprokkelaar
Berichten
33
Schijnbaar is het binnenkort weer zover, alweer heeft mijn vrouw het een jaar met mij overleeft (en ik met haar).
Om onze huwelijksverjaardag te vieren wilt mijn geliefde ega mij het vuur aan de schenen leggen met een gezellige BBQ met familie.
We hebben dan 15 hongerige eters die toch wel eens low en slow bbq willen proberen.

Dus heeft mijn vrouw het volgende idee:
Pulled Pork + Picanha
Speklappen, worst, garnalenspiesjes, kipspiesjes

Het makkelijkste is natuurlijk de PP een dag van te voren maken maar waarom makkelijk doen als moeilijk ook kan? Ze wilt graag verse PP hebben.

Tijdmatig zat ik aan het volgende te denken.
Vrijdagmiddag: PP schoonmaken, injecteren (1 met bourbon, 1 met appelsap en worchestersaus), rubben en dan een nachtje in de koelkast.
De Weber 57Cm gereedmaken voor een dual zone setup, de weber 47Cm coor direct.

Vrijdagavond: of heel veel bier of veel sex om vroeg te slapen :p

Zaterdagmorgen:
Om 07.00: de Q aansteken met de looftlighter.
Om 07.05: vlees uit de koelkast halen + warm water koken
Om 07.15: Q zal nu wel voldoende warm zijn, vlees erop met hickory snippers (heb geen chunks).
Waterpan erbij voor stabiele 110C voor de eerste 2 uur voor optimale rooksmaak, daarna naar 125C.
Om 12.15: Beginnen met glaze
Om 13.45: Oven verwarmen tot 125C.
Om 14.15: PP inpakken in in de oven verder laten garen tot 90C.
Om 16.00: Picanha insnijden, zout + peper, rooster schoon maken
Om 16.45: Picanha op het rooster, de weber 47 voorbereiden voor direct grillen.
Om 17.00: PP klaar en dan oven op laagste temperatuur.
Om 18.15: Picanha gereed op 48C intern, 15 minuten laten rusten in folie.
Om 18.16: Uien in folie boven de hete kolen.

De kleine weber compact direct grillen: speklappen, worst en kipspiezen cremeren.
Kort laten rusten op het indirecte deel van de 57Cm.

Om 18.30: PP pullen, saus doorheen
Om 18.32: Aanvallen.

Terwijl ik dit zo schrijf bedenk ik dat laatste 15 minuten heel hectisch gaan zijn. De spiezen, speklappen en worsten zullen wel lukken maar tegelijk nog pullen lijkt me nogal moeilijk.
Is dit een beetje doenbaar of haal ik teveel problemen op mijn hals?

Groeten,

David
 
eerder beginnen met de PP, zodat deze al gepulled is voordat je aan het overige begint. warm houden in de oven.
worst direct ??? ik doe mijn zelf gemaakte worst indirect met soms een beetje rook.
in jouw schema doe je 2 minuten over het pullen van het vlees. laat je alle 30 handen mee trekken?
 
Eerder met de pp beginnen die kun je gerust een paar uur warm houden in handdoeken en een koelbox. Je weet nooit wat voor eigenwijs varken je hebt gekocht.
 
Eens met bovenstaand. En eerder aan je vrijdagavond beginnen :D
 
PP leg ik eind van de avond op de WSM en is dan begin van de middag klaar
 
inderdaad, eerder beginnen aan de PP.  Als ik een stuk van 2/2.5kg bereid dan doe ik er toch elke keer weer 10-12 uur over. (inpakken na 5 uur of op 74 graden) En daarna moet hij nog van de Q af en een klein uurtje ingepakt rusten.  Als je de pp goed inpakt en met handdoeken eromheen in een kleine koelbox of piepschuimen bak bewaart blijft hij bij mij nog zeker 2 uur heet genoeg om goed te eten. Dus het vlees kan beter te vroeg dan te laat klaar zijn.

Oftewel, mijn wekker gaat op dat soort dagen gewoon om 5 uur.

Overigens iets dat best vaak wordt benoemd. Maak het jezelf niet te moeilijk, hou het bij 1 of 2 gerechten.  Dat hollandse bbq van zoveel mogelijk tegelijk is nergens voor nodig. Zet 1 of 2 ZEER lekkere gerechten neer en je gasten zullen smullen.

Overigens vinden mijn gasten het ook altijd wel leuk om zelf de PP uit elkaar te trekken, een paar handschoenen uitdelen en ze gaan aan de slag. En dat gunt mij dan ook weer de tijd om andere dingen te doen.
 
Ginko zei:
Maak het jezelf niet te moeilijk, hou het bij 1 of 2 gerechten.  Dat hollandse bbq van zoveel mogelijk tegelijk is nergens voor nodig. Zet 1 of 2 ZEER lekkere gerechten neer en je gasten zullen smullen.

Dat denk ik ook, alleen zijn bepaalde mensen kieskeurig (lees oudere mensen). En dan zullen we maar even die extra moeite nemen.

Dus de PP eerder beginnen te maken. Ach, ook dat lukt nog wel.
 
Chevy454 zei:
....

Het makkelijkste is natuurlijk de PP een dag van te voren maken maar waarom makkelijk doen als moeilijk ook kan? Ze wilt graag verse PP hebben.

Vrijdagavond: of heel veel bier of veel sex om vroeg te slapen :p

.....

Mevrouw Chevy heeft duidelijk de broek aan in huize Chevy  :O) Ik denk dan ook dat jij die vrijdagavond goed dronken bent geweest  :p

Maar serieus, hoe is het gegaan?
 
Pf lees deze post net pas. Mijn advies was veel bier geweest, wat een hectiek hahah. Denk dat  mijn advies overbodig was trouwens

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
gadgeteer zei:
Chevy454 zei:
....

Het makkelijkste is natuurlijk de PP een dag van te voren maken maar waarom makkelijk doen als moeilijk ook kan? Ze wilt graag verse PP hebben.

Vrijdagavond: of heel veel bier of veel sex om vroeg te slapen :p

.....

Mevrouw Chevy heeft duidelijk de broek aan in huize Chevy  :O) Ik denk dan ook dat jij die vrijdagavond goed dronken bent geweest  :p

Maar serieus, hoe is het gegaan?

Geen idee, het is pas komend weekend. We hebben al wat voorbereidingen genomen. Voldoende briketten, bear claws voor te pullen. Rubs. Nu alleen nog goed weer.
 
Dus... Afgelopen weekend onze 2de huwelijksverjaardag gevierd.
We hebben 1 ding geleerd. We nemen een traiteur volgende keer :p
En de wekker goed instellen, deze stond ingesteld op 05.45 op weekdagen.
Dus om 06.10 half naakt de Q aangestoken.

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg


Dit keer waren ze ook echt mooi klaar binnen 8 uurtjes. Om 06.45 gingen ze op de Q en om 15.00 was het klaar.
In de oven op 80C warm gehouden tot 18.00. De sappen konden mooi herverdelen.

Helaas geen pics geschoten door alle hectisch gedoe van het handjes schudden en het vlees direct te cremeren. Het BBQ pakket van de slager was voor 20 mensen (20x kipspiezen, gemarineerde drumsticks, gemarineerde varkenskotelleten, speklappen en witte worsten). Die Picanha hebben we maar mooi in de ijskast gelaten.. Van de geprepareerde salades werd er ook maar 40% van gegeten en ook van het brood.

Uiteindelijk is er van de 4,5Kg PP maar 1,5Kg overgebleven en werd 60% van het BBQ pakket niet gebruikt  :-t.
Daagsnadien hebben we toch nog wat van het BBQ pakket op de Q gedaan zodat de helft ingevroren kon worden.
Het probleem met dergelijke pakketten is dat deze of groot uitvallen (zoals nu) of heel erg klein.

De PP met de appelsap injectie werd het meeste gewaardeerd tov de whisky injectie. Deze was wat droger qua smaak terwijl die toch sappig was qua beet.
De whisky invloed misschien? In elk geval een geslaagd experiment maar niet voor herhaling vatbaar.

full.jpg


Omdat er regen voorspeld werd nog snel op MP een parasol gescoord. De rokers hebben er goed gebruik van gemaakt nadien.
In elk geval erg geslaagd en was echt verbaasd dat er van de PP zo weinig overbleef.
 
Eerst maar gefeliciteerd nog .
Jammer voor jou dus dat ze PP het lekkerst vonden dan blijf je nu over met het bbq pakket wat eigenlijk voor de visite was  :-S
En vaak neem je teveel in huis en blijft er altijd wat over.
 
Verbaasde me echt dat er zoveel van de PP werd gegeten. Maakt het leven in de toekomst wel makkelijker. Dat BBQ pakket, ach wijze les. Beter dat we te veel hebben als te weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan