BasBQ
Beef en Steak

Hulp gezocht, keuze stress en nog veel meer.

 
 

Monstersinc

Vuurmaker
Berichten
65
Hi all,

Als eerste excuus voor het hele verhaal, maar ik ben graag zo compleet mogelijk.

Ik zit al een tijdje mee te lezen en te zoeken op het forum, maar zoveel producten met nog veel meer meningen.

Wij wonen op dit moment niet groot, hier gaat binnen nu en pak hem beet een jaar verandering in komen.

Een tijdje geleden heb ik eens 'los' mogen gaan op een kamado bij vrienden en wij zijn verkocht. Zelf vooral ervaring met kogeltjes en gas bbq.

Vanwege ons gebrek aan ruimte, ben ik dus eens in de verschillende maten gedoken en de compacte klasse kamado's dat past. Wij zijn maar met ons tweetjes en ruimte voor mee etend bezoek is er niet. Misschien handig om te melden het budget voor de buiten keuken ligt al klaar, dus er komt ook een "grote".

Wat zijn nu echt de nadelen van zo'n compact, uitgezonderd het kleinere rooster, doel is om de compact vooral voor de vlees & vis bereiding te gebruiken.

Hoe zit het met low and slow gebruik?

Zijn er merken waar ik vooral niet naar moet kijken of vooral wel? BGE valt af, ik vind persoonlijk de prijs niet in verhouding staan.

Tot nu toe hebben wij, Kamado Joe junior, Bastard compact, de Grill Guru compact en de BGE live gezien.

Als jullie in mijn situatie zouden zitten welke keuze zouden jullie maken en waarom?

Alvast bedankt!
 
Ik ben vooral opzoek naar mensen met ervaringen met de compact modellen vandaar ook mijn vraag, de grote is zorg voor volgend jaar. Maar ik zet Primo ook op mijn lijstje er bij!
 
Ik heb met een aantal kamado's van verschillende merken en verschillende formaten gewerkt. Ook heb ik zelf verschillende Webers staan. Ik hou het allermeeste van mijn Large kamado, daar kook ik denk ik 80 procent van de tijd op. Verder de WGA en heel soms de Weber 57. Wat mij opvalt is dat de kleinere kamado's een kleinere rooster diameter hebben (duh) maar voral ook dat de airflow heel anders is. Het werkt gewoon heel veel minder fijn. Door de kortere afstand tussen kolen, luchtschuif en rooster. Als je nu die grote kamado nog niet kwijt kunt zou ik eigenlijk gewoon even wachten.
 
Gewoon een jaartje door blijven scharrelen op je Weber ketel en de gespaarde centen bij de rest doen om over een jaar als je groter woont flink uit te kunnen pakken.
Wijzelf hebben in tegenstelling tot Kroontje wel besloten om een Primo Oval XL te kopen, dat was 10 jaar geleden, aangezien Primo flink wat upgrades heeft gedaan de laatste paar jaar, zoals een sterkere veer in het deksel, hebben wij begin dit jaar besloten om nog eens flink in de buidel te tasten en wederom een nieuwe Primo Oval XL aan te schaffen.
Het enige grote voordeel aan BGE vind ik dat je nagenoeg elke winkel kan binnenstappen en een accessoire uit een rek kan pakken.
Bij Primo moet je dat altijd via webwinkels doen, of bestellen, maar ach de accessoires schaf je als het goed is ook maar 1 keer aan.
De oude Oval XL is naar een vriend gegaan, en daar krijg ik regelmatig appjes van hoe blij hij ermee is.
Maar stel, je bulkt van de poen en wil nu een compacte kamado, dan zou ik voor de BGE Minimax gaan, en volgend jaar er een Primo Oval XL naast zetten. De minimax heeft een net zo groot rooster als veel andere compact kamado's volgens mij ligt er hetzelfde rooster in als bij de BGE small (33cm.) de BGE mini 25cm
Heb je onlangs de staatsloterij gewonnen dan zou ik voor de Primo Oval junior gaan en volgend jaar de Oval XL er naast zetten.:)
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is, op dit moment staat er bij ons thuis niks. Mijn ouders houden wel van een bbq maar daar staat sinds een paar maandjes gas. En de kamado daar stallen is geen optie helaas 😂
Maar stel, je bulkt van de poen en wil nu een compacte kamado, dan zou ik voor de BGE Minimax gaan, en volgend jaar er een Primo Oval XL naast zetten.
Budget speelt wel iets van een rol. Voor de grote houden we rekening met ongeveer 2500 (buy once, cry once principe).

Het idee was om voor nu een compact modelletje te nemen die straks als snelle q kan werken naast de grote. Maar ik ga nog maar eens terug naar de denk en tekentafel dan.
 
Een tweedehands compact is misschien een idee? Of een WGA, als je toch altijd met zijn tweeën bent.
 
Gewoon een jaartje door blijven scharrelen op je Weber ketel en de gespaarde centen bij de rest doen om over een jaar als je groter woont flink uit te kunnen pakken.
Wijzelf hebben in tegenstelling tot Kroontje wel besloten om een Primo Oval XL te kopen, dat was 10 jaar geleden, aangezien Primo flink wat upgrades heeft gedaan de laatste paar jaar, zoals een sterkere veer in het deksel, hebben wij begin dit jaar besloten om nog eens flink in de buidel te tasten en wederom een nieuwe Primo Oval XL aan te schaffen.
Het enige grote voordeel aan BGE vind ik dat je nagenoeg elke winkel kan binnenstappen en een accessoire uit een rek kan pakken.
Bij Primo moet je dat altijd via webwinkels doen, of bestellen, maar ach de accessoires schaf je als het goed is ook maar 1 keer aan.
De oude Oval XL is naar een vriend gegaan, en daar krijg ik regelmatig appjes van hoe blij hij ermee is.
Maar stel, je bulkt van de poen en wil nu een compacte kamado, dan zou ik voor de BGE Minimax gaan, en volgend jaar er een Primo Oval XL naast zetten. De minimax heeft een net zo groot rooster als veel andere compact kamado's volgens mij ligt er hetzelfde rooster in als bij de BGE small (33cm.) de BGE mini 25cm
Heb je onlangs de staatsloterij gewonnen dan zou ik voor de Primo Oval junior gaan en volgend jaar de Oval XL er naast zetten.:)
@Ewald, dank voor het promoten.
Heb al vaker bedacht dat m’n M-eitje soms wat te klein is en al vaker naar een groter ei gekeken, eitje voor mij alleen nu groot genoeg.
Maar voor een eventuele uitbreiding maakt de Primo een goeie kans. Zekers ook omdat grote stukken vlees, brisket, toch niet rond zijn 😁😉
 
Ik heb zelf pas ook een compacte kamdo gekocht voor naast m'n Grote rooie kamado joe big joe.
Na voorselectie stonden alleen Kamado Joe Junior en The Bastard compact nog op het lijstje. BGE viel af vanwege prijs, veel hoger en dan nog niet eens compleet helaas.
Ik heb zelf ook liever een iets bekender merk vanwege verkrijgbaarheid van onderdelen. En garantie vind ik een belangrijk punt.

Ik ben zelf voor de The Bastard Compact 2021 gegaan en ik zal mijn beweeg redenen uitleggen.
Daisy wheel top vent van de KJ Junior vind ik niks.. Verschuift steeds bij het openen van het deksel en regend in. Er zijn vervangende top vents voor van 3rd parties maar die zien erniet uit en kosten ook redelijk wat.
KJ Junior heeft gewoon vilt als afdichting The Bastard glasvezel. Goede ervaringen mee met m'n Big Joe.
En kolenmand vind ik ook belangrijk, zit er bij de KJ Junior niet bij is ook weer losse aanschaf, is wel standaard bij The Bastard compact.

Een extra topvent en kolenmand zou de KJ Junior duurder maken dan The Bastard compact.
En the bastard is zwart.. Vind ik ook wel pluspunt.
Beide hebben lifetime garantie op het keramisch materiaal.

Nog kleine tip, wanneer je een The Bastard compact overwegt, neem dan minimaal het 2020 model. Er waren wat issues bij voorgaande modellen dat de top vent niet goed sluit en je de bbq vrijwel miet gedoofd krijgt.

Maar het eten zal vrijwel alle kamado's het zelfde smaken.

Wat grote kamado, zou ik weer een Kamado Joe Big Joe III nemen of ook een Primo Oval overwegen.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is, op dit moment staat er bij ons thuis niks. Mijn ouders houden wel van een bbq maar daar staat sinds een paar maandjes gas. En de kamado daar stallen is geen optie helaas 😂

Budget speelt wel iets van een rol. Voor de grote houden we rekening met ongeveer 2500 (buy once, cry once principe).

Het idee was om voor nu een compact modelletje te nemen die straks als snelle q kan werken naast de grote. Maar ik ga nog maar eens terug naar de denk en tekentafel dan.

Dan zou ik een Weber WGA aanschaffen, die dingen zijn goud waard letterlijk en figuurlijk.
Zijn niet duur en ontiegelijk veelzijdig.
Ik heb die van mij nu 12 jaar, 2e hands gekregen die gaat nooit meer weg.

DSC_3620.JPG


Kijk hem staan daar in het midden tussen zijn vriendjes


En nog meer vriendjes

DSC_0427.JPG
 
Dan zou ik een Weber WGA aanschaffen, die dingen zijn goud waard letterlijk en figuurlijk.
Zijn niet duur en ontiegelijk veelzijdig.
Ik heb die van mij nu 12 jaar, 2e hands gekregen die gaat nooit meer weg.

Bekijk bijlage 43259

Kijk hem staan daar in het midden tussen zijn vriendjes


En nog meer vriendjes

Bekijk bijlage 43260
Zou ook voor de wga gaan , hou je het meest geld over voor je grote kamado en de wga is een geweldige side kick.
Zie dat alle wga's daar de zij grepen hebben.
Denk dat ik ze er ook opmaak
 
Daisy wheel top vent van de KJ Junior vind ik niks.. Verschuift steeds bij het openen van het deksel en regend in. Er zijn vervangende top vents voor van 3rd parties maar die zien erniet uit en kosten ook redelijk wat.
Dat is nou enorm simpel op te lossen. Je draait de 2 schroefjes los, buigt de rondel een beetje en schroeft alles terug vast. Een hack die ik via dit forum destijds heb meegekregen en op mijn beide KJ's perfect werkt.
 
Ik zelf heb me eerst een KJC1 gekocht dat een large is, en sinds afgelopen kerst heb ik nog een KJ Junior erbij. De reden daarvoor is dat ik graag complete menu's maak en dit makkelijker gaat als je meer dan 1 BBQ hebt.

Ik merk nu wel op dat als ik voor mijn gezin BBQ, dat ik nu grotendeels de Junior gebruik. Daar kom ik ruimschoots mee toe omdat we maar met 3 zijn. En voor meer mensen kan het ook, afhankelijk van wat je gaat maken. Als we veel volk over de vloer krijgen, dan gebruik ik ze meestal allemaal :ROFLMAO:

Enige nadeel van een medium is het formaat als je met veel volk bent en natuurlijk dat je met een large of groter half half kunt werken met een D&C. Voor een medium zou dat ook bestaan, maar dan wordt het oppervlak zo klein, dat ik geen idee heb of dat nog de moeite is.

Koop lekker een medium en hou die kogel bij voor moest je extra capaciteit nodig hebben. Daarna kan je later nog steeds een Large erbij kopen.
 
Zou ook voor de wga gaan , hou je het meest geld over voor je grote kamado en de wga is een geweldige side kick.
Zie dat alle wga's daar de zij grepen hebben.
Denk dat ik ze er ook opmaak
Ja, dat zijn nog de modellen die nu nog alleen in Amerika te krijgen zijn. Na een hele tijd niet meer leveren aan Europa doordat iemand in Frankrijk volgens mij zich er aan verbrand had, heeft Weber voor de Europese markt de zij handvaten weggelaten, wat ik een hele slechte zet vind maar goed. Zie ik hier een modificatie deal voor het forum aankomen:ROFLMAO:
 
  • Haha
Waarderingen: Rdj
@Monstersinc . @Ewald is goed informatief bezig.
Lees dit lekker en trek je plan.
Kijk voor een goede bbq (kan ook een ketel Q zijn) als je weet waar je naartoe verkast.
 
Hi all.

Bedankt voor jullie reacties! Een aantal heeft mij goed aan het denken gezet.

Gisteren een rondje gemaakt langs een paar tuincentra en de bbq shop hier in de buurt.

Na nogmaals alles bekijken en een opmerking vanuit de bbq shop (vooral gericht op Kamado's) besloten om naar een Weber of Napoleon te gaan kijken. Waarom? Groot oppervlakte, kwalitatief vooraanstaande merken, lichter van gewicht en goedkoper dan de toch wel kleine compacte kamado's. Verder lijkt het mij handig om zo'n grotere grill straks naast de kamado te hebben staan.

Welke het gaat worden nog geen idee maar de Master Touch Premium spreekt ons wel heel erg aan.

Nogmaals bedankt iedereen!
 
Na nogmaals alles bekijken en een opmerking vanuit de bbq shop (vooral gericht op Kamado's) besloten om naar een Weber of Napoleon te gaan kijken. Waarom? Groot oppervlakte, kwalitatief vooraanstaande merken, lichter van gewicht en goedkoper dan de toch wel kleine compacte kamado's. Verder lijkt het mij handig om zo'n grotere grill straks naast de kamado te hebben staan.

Welke het gaat worden nog geen idee maar de Master Touch Premium spreekt ons wel heel erg aan.
Weber Master Touch, goede keuze. Heb ik ook. Je kan op een ketel in principe alles wat je ook kan bereiden op wen kamado. Kamado's zijn wel duidelijk handiger voor low & slow, maar op een ketel kan ook.

Ik moet wel zeggen dat m'n weber veel minder gebruikt wordt sinds ik een kleine kamado erbij heb naast m'n big joe.

Maar gezien jouw motivatie is een ketel als tussen oplossing een hele goede.
En de master touch vind ik erg fijn vanwege de handige hendel van onderen om de lucht toevoer te bedienen. Al zijn er ook napoleons die dat ook doen en waarbij je dan ook het rooster in hoogte kan verstellen wat mij ook weer handig lijkt. Dus ook goed kijken naar de diverse napoleon modellen zou ik zeker ook doen.
 
Maar gezien jouw motivatie is een ketel als tussen oplossing een hele goede.
En de master touch vind ik erg fijn vanwege de handige hendel van onderen om de lucht toevoer te bedienen. Al zijn er ook napoleons die dat ook doen en waarbij je dan ook het rooster in hoogte kan verstellen wat mij ook weer handig lijkt. Dus ook goed kijken naar de diverse napoleon modellen zou ik zeker ook doen.
Heb inderdaad naar beide soort gelijke zitten kijken. Ze hebben beide hun voor en nadelen. Op dit moment ligt de weber iets voor, vooral die kolen ring en plaat lijken mij weer handig. Keuze is nog niet gemaakt, vriendin wilt ook nog eens mee gaan kijken.
 
Goei keuze om eerst voor een ketel bbq te gaan.
Hier kun je net zoveel mee als op een kamado.

Komende tijd lekker alles proberen en een beetje controle krijgen over vuur en temperatuurbeheersing.

Als je te zijner tijd een kamado hebt zul je zien dat het allemaal hetzelfde is maar dan wat makkelijker.
 
Prima beslissing die mastertouch, hij is alleen niet compact 😂.

Straks lekker een primo oval xl en je bent dik tevreden... 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan