BasBQ
Beef en Steak

Hulp gevraagd voor bacon experiment

 
 

ThaReaper

Kooltjesharker
Berichten
158
Hallo forumgenoten,

Ik ben van plan om morgen bij de streekpoelier een stuk buikspek mee te nemen om toch een poging te wagen om bacon te produceren op de 30e.  :D

Nu heeft PaddoPaul laatst een zak Colorozozout meegenomen van 0.6% nitriet dus ik denk dat we beginnen met het "standaard" bacon recept.
Alleen wil ik ook een klein stukje apart houden om mee te experimenteren, ik heb namelijk een pot hier staan met nog ruim 0.5kg chillizout gemaakt van Naga Jolokia's dus dit wordt enkel met hoge uitzondering gebruikt.  =))
Is het mogelijk om een recept te maken waar ik alsnog minimaal 10g van dit zeezout kan gebruiken en alsnog aan de hoeveelheid nitriet voldoen?
Ik kom bij de recepten die ik tegenkom steeds uit op de volledige hoeveelheid zout aan Colorozo.
Ik vraag morgen bij de poelier sowieso of hij zout heeft met een hoger nitriet gehalte maar dit is natuurlijk ook maar de vraag.

Daarnaast wou ik vragen of ik beter een stuk met of zonder zwoerd mee kan nemen?
Het standaard recept is met zwoerd dus daar neem ik een stuk voor mee waar het op zit, echter wil ik bij het kleine stuk zorgen dat er zo veel mogelijk van de hitte samen met het zout doordringt dus vroeg ik mij af of dit wellicht iets helpt.

Alvast bedankt voor de hulp met een hopelijk heerlijke BaconDay  ;)
 
Wat veel vragen ;)

-Je kan als er in een recept 10 gram zout staat dit vervangen door je chillizout of als er 20 gram zout staat door 10 gram zeezout en 10 gram chilizout. Staat er bijvoorbeeld alleen 50 gram colorozo dan kan dit niet! maar voeg dan gewoon wat echte pepers toe.

- Als je de zwoerd niet gaat gebruiken dan er gelijk afhalen, de rub en de rook kunnen dan beter in het vlees komen.

Zelf doe ik altijd zonder zwoerd.

-

 
Bedankt Frits, dan wordt het toch nog even speuren naar een receptje waar ik wegkom met wat extra zout.

Verse pepers kan inderdaad ook, hier bij de Jumbo hebben ze zowel Madamme Jeanettes als Habanero's. Zijn dan wel geen Naga Jolokia's maar een paar pepers extra in de zak moet ook wel effect hebben gok ik zo  O:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan