BasBQ
Beef en Steak

Hulp bij roken in de BGE

 
 
 

Poetsertje

Pitmaster
Berichten
502
Na 3 seizoenen heerlijk high and fast of low and slow bbq-en kom ik niet vaak meer voor verrassingen te staan.
Consequente kwaliteit en garing voor elkaar krijgen is nu de grootste uitdaging.

Dacht ik....

Als ik spareribs of PP rook op de ProQ, is roken geen probleem.
Om die rond de 107 graden te houden moet je best wat kolen verstoken.
Dan is er genoeg gloeiend gedeelte waar je rookhout op kan doen.

Maar op de BGE is het verdomde lastig
Bij mij gloeit hij ten eerste naar beneden tijdens een sessie en neemt hij het rookhout er omheen niet echt mee,

Als hij ?berhaupt al gloeit eigenlijk.

Die krengen zijn namelijk zo snel 107 graden dat er al snel geen lucht meer bij hoeft om de temperatuur vast te houden.
En dus weinig rook en dat is weer erg jammer.

Hoe doen jullie dat nou?

Verder valt me op dat sind ik het vlees halverwege inpak, de malsheid toch wat tegenvalt meestal.
Het pullen gaat minder makkelijk ondanks goede controlle dat de kern 89 graden is.
Maakt het nou toch uit, een snelle of een lange sesie?
 
Ik gebruik voor roken vnml de WSM, echter op de Primo heb ik 1 keer een sessie gedraaid en deze was bij mij heel simpel op 110 graden te houden. FF erbij blijven staan en de schuif beneden bijna helemaal dicht en het wiel boven op (ik gok ff) een kwart open. Ik verwacht bij een BGE een zelfde gedrag.
 
ja, de temperatuur halen en vasthouden gaat bij mij ook heel makkelijk en prima.
maar dan rookt het rookhout niet, dat bedoel ik eigenlijk.

Hoe houden we de rook in het ei
 
Poetsertje zei:
ja, de temperatuur halen en vasthouden gaat bij mij ook heel makkelijk en prima.
maar dan rookt het rookhout niet, dat bedoel ik eigenlijk.

Hoe houden we de rook in het ei

Oeps sorry gevalletje te snel conclussies getrokken  ???, Ik heb op dit moment alleen snippers liggen (gegeven paard.. blabla ) Deze rol ik een alu folie worst. ze kwamen er zwart uit iig.
 
Ik laat de kamado eerst op temperatuur komen (incl keramische warmtereflector, lees platesetter) en voeg dan het rookhout pas toe. Ik gooi de Chunks direct op het brandende gedeelte. Resultaat is meteen goeie rook bij de juiste temperatuur. (BBQ handschoenen zijn wel essentieel ;) )

Ik heb in het verleden weleens rookhout verspreid door de Firebox met als resultaat dat het vuur daar nooit kwam omdat ie zo zuinig is. Dat gedeelte is dus zeer herkenbaar.
 
Het vuur gaat  inderdaad eerst naar beneden. Ik doe dus om het midden, waar ik het aansteek, mijn rookhout, op de rand. Op die manier rookt het meteen en de stukken die net iets verder weg liggen zakken mee wanneer het een beetje instort en gaan dan branden. Maar mijn rookhout ligt op en tegen het vuur aan bij een sessie. Ik rook ook niet de hele tijd, half uur tot een uur rook en dat is wel genoeg voor mij.

Maa je kunt dus ook in het midden, bij het opbouwen van de kolen van je firebox, het rookhout concentreren.
 
Ik verdeel m'n rookhout gewoon over het houtskool of de briketten vlak voordat ik het vlees er op leg. M'n Primo is dan al op temperatuur. Ik het begin rookt het als een gek en ik heb het vermoeden dat het vlees dan ook het meeste smaak oppakt, maar zodra de ergste rookwolken weg getrokken zijn zie ik toch iedere keer als m'n ventilator aanspringt een beetje rook ontsnappen uit de topvent dus de snippers blijven wel roken.

 
Ik heb begrepen dat vlees alleen rook opneemt als het koud is. Dus om te roken het vlees er zou koud mogelijk op. Dan duurt hel langer voordat het op de temperatuur is wanneer het geen rook meer opneemt Hoe kouder bij de start, hoe meer rooksmaak.
http://youtu.be/OTT2mOnURr0
 
Dat heb je verkeerd begrepen ;) De rookring vormt zich tot een bepaalde temperatuur. Anders zou je ook niet kunnen oversmoken ;)
 
Wat ook wel werkt is om met fijnere snippers te werken en deze in te pakken in de aluminiumfolie (paar gaatjes prikken) en deze op je hete kooltjes leggen. Hoe fijner de snipper hoe lager de temperatuur kan zijn om te roken. 
 
noskos zei:
Dat heb je verkeerd begrepen ;) De rookring vormt zich tot een bepaalde temperatuur. Anders zou je ook niet kunnen oversmoken ;)

Aha, weer wat goed geleerd.  >:D< Bedankt.
 
Roon zei:
Wat ook wel werkt is om met fijnere snippers te werken en deze in te pakken in de aluminiumfolie (paar gaatjes prikken) en deze op je hete kooltjes leggen. Hoe fijner de snipper hoe lager de temperatuur kan zijn om te roken.

Ik zou in een ei geen folie pakketjes leggen, dat belemmert je luchtstroom. Gewoon de goede snippers of blokken kopen dan hoef je ook geen kunstgrepen of lapmiddelen toe te passen.
 
Ik moet dus duidelijk in het midden het roken voorbereiden
Houtblokjes op het gloeiende gedeelte leggen werkt blijkbaar niet lekker in een Ei
 
Bij mij gaat het erop als het midden brandt en ik mijn platesetter er in ga leggen.
Dan gaan de blokken in en om het vuur.
 
Ik leg een ruime lading (twee koffiebekertjes vol ofzo) snippers in de pit v??r ik de boel aansteek (ik heb het even over een low&slow smoke sessie) en bedenk dat met wat kool. Dus de hele bovenste laag is houtskool (vanwege de aansteekmethode hieronder, anders branden je snippers te snel op!).
Daarna gooi ik mijn starter vol met niet al te grove houtskool (briket size stukken) en laat dat doorwarmen tot het loeiheet is en de vlammen er aan de bovenkant uit slaan. Dat mini-inferno strooi ik dan in de pit. Platesetter erop, eten erop, doosje dicht en klaar. Dan warmt het ei razendsnel op tot een graad of 70 a 80 en begint het roken direct als de bovenlaag begint mee te branden, meestal binnen een luttel paar minuutjes, dus als je vlees nog koel is.
Voordeel daarvan vind ik dus dat het roken al begint met het koele vlees en dat de boel dus vrij snel is opgewarmd. Op deze manier heb ik rooksessies van meerdere uren gedaan (spareribs, bacon, hele kippen, dat soort werk) op allerlei temperaturen. Rookringen, super malse spareribs, no problemo...
Door te spelen met de hoeveelheid kool in de starter kun je dan stabiele sessies maken vanaf een graad of 60 tot hoe heet je maar wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan