BasBQ
Beef en Steak

Hulp bij aansluiten REX C100 V

merdeuj

Sprokkelaar
Berichten
26
Goedenavond heren,

Nu al een poosje aan het hannusse met mijn cac. Ssr brandt, maar er wordt niets aangestuurd (tenminste ventilator draait niet). Mijn setup bijgaand.

De ssr schakelt de heat source - in mijn geval het stopcontact - hierop is de 12v adapter aangesloten die een led lampje en de ventilator aanstuurt.

Heb btw geen aarde nog..
e16cd3784b8bc890a355dc777aff95ce.jpg
0569b025867cd80e93ce4293a63356e4.jpg
9c64f8951f4dc05908ea5bbf09e81342.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Het schema lijkt me te kloppen, en voor zover ik het kan controleren is het ook correct aangesloten. Heb je ook een foto van de aansluitingen op de ssr?

Zitten de + en de - goed aangesloten op de fan en de led?  Komt er wel spanning uit de adapter? Fan defect?
 
Hi Nosmo. Dank voor je snelle antwoord. Heb de adapter gemeten en gewisseld. Maar beide geven geen stroom?? Opt moment dat de ssr lamp brandt en out 1 brandt. Ergens rond de adapter gaat het fout
e659f77a00b1850cd0f01e1f3aa54e33.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Geeft je groene draad wel de 230V door als de SSR ingeschakeld is?  Zit er stroom op je zwarte stopcontact?
Een schemerlampje of e.d. aansluiten zou dan misschien moeten werken als test.
 
Vraagje...... Hoe 'zwaar' is jouw adapter??

Als deze te weinig mA levert, dan kun je wachten tot je een ons weegt en zal je ventilator niet draaien.
Geef even de specificaties door van de ventilator en van de adapter.

De rest lijkt ok. (Even los dat als ooit de boel af fikt de verzekering niet blij wordt van groene en rode draden bij 230 Volt.....

Gr. Erwin
 
R@lph zei:
Geeft je groene draad wel de 230V door als de SSR ingeschakeld is?  Zit er stroom op je zwarte stopcontact?
Een schemerlampje of e.d. aansluiten zou dan misschien moeten werken als test.
Schemerlampje als test, werkt gewoon. Maar zodra ik 1 van de 3 adapters erin stop, meet ik niets meer.. je zou toch denken dat tenminste 1 werkt. Ik gebruik deze adapter(s) en een simpele 500mA fan.
bd57972e5ca740f31b34f5916acf327d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Vreemde is ook nog eens dat ik op de groene draad alleen maar 28v meet?!! Maar de schemerlamp deed het wel prima

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Beste Merdeuj,

Kun je aub eens meten wat de uitgaande waarden zijn vanaf de controller? Dus de twee draden die naar de SSR lopen.

Het zal niet de eerste keer zijn dat er een verkeerde sticker op zit.

Adapters zouden beiden moeten werken, hoewel die 500mA wellicht iets te licht is.

Vreemd.

Gr. Erwin

 
merdeuj zei:
Vreemde is ook nog eens dat ik op de groene draad alleen maar 28v meet?!! Maar de schemerlamp deed het wel prima

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Als er op de groene draad maar 28V staat doet de schemerlamp het natuurlijk ook niet. :-/

Hoe meet je die 28V? Tussen blauw en groen hoop ik? Met de meter op V AC.
Heb je de spanning gemeten met de schemerlamp aangesloten?
En heb je de spanning ook gemeten als de schemerlamp niet aangesloten is?

Staat er spanning op de + en de - van de SSR? Zo ja hoeveel?

Heb je de thermokoppel wel aangesloten als je test? Klopt de temperatuur die op het display en wat is het setpoint? Dit is belangrijk omdat de REX waarschijnlijk niets uitstuurt als er geen temperatuur gemeten wordt en ook niet als het setpoint lager is dan de gemeten temperatuur.

Als je de adapters in een gewoon stopcontact drukt, doen ze het dan wel? En gaat de fan dan draaien?

Gewoon zoveel mogelijk dingen uitsluiten, dan kom je er wel achter. Dit is gewoon basis storing zoeken. :D
 
Inderdaad basis storing zoeken. Gisteren een en ander getest, wat blijkt: 1 adapter stuk, en de led lamp lag dwars. Op de een of andere manier werkt de fan alleen als de lamp geen contact maakt met dezelfde aansluitingen als die van de fan. Deze zijn dus niet tegelijk te schakelen.. Lamp is ook sws defect. Aantal koppelingen heb ik inmiddels ook in huis, enkel nog koperen leiding en zien hoe ik alles ga monteren. Bedankt voor de hulp zover, houdt jullie op de hoogte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
merdeuj zei:
...en de led lamp lag dwars. Op de een of andere manier werkt de fan alleen als de lamp geen contact maakt met dezelfde aansluitingen als die van de fan. Deze zijn dus niet tegelijk te schakelen.. Lamp is ook sws defect

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Wat voor soort led heb je gebruikt? Een 12V led of een los ledje?

Een 12V led zou moeten werken maar als het alleen een led is zonder serie weerstand dan is die nu dus defect. Bij 12V heb je een weerstand nodig van 560 ohm in serie met de led. Weerstand van 1/2W gebruiken.

Dit zou ook heel goed de reden kunnen zijn dat ??n van de adapters defect is. Een led zonder serieweerstand is een heel goede kortsluiting, best mogelijk dat de adapter door dus niet tegen kon. Dat is ook de reden dat de ventilator niet draait als de led aangesloten is, de led belast de adapter zo zwaar dat de spanning inzakt tot een volt of 2.
 
Nosmo zei:
merdeuj zei:
...en de led lamp lag dwars. Op de een of andere manier werkt de fan alleen als de lamp geen contact maakt met dezelfde aansluitingen als die van de fan. Deze zijn dus niet tegelijk te schakelen.. Lamp is ook sws defect

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Wat voor soort led heb je gebruikt? Een 12V led of een los ledje?

Een 12V led zou moeten werken maar als het alleen een led is zonder serie weerstand dan is die nu dus defect. Bij 12V heb je een weerstand nodig van 560 ohm in serie met de led. Weerstand van 1/2W gebruiken.

Dit zou ook heel goed de reden kunnen zijn dat ??n van de adapters defect is. Een led zonder serieweerstand is een heel goede kortsluiting, best mogelijk dat de adapter door dus niet tegen kon. Dat is ook de reden dat de ventilator niet draait als de led aangesloten is, de led belast de adapter zo zwaar dat de spanning inzakt tot een volt of 2.
Top dankje voor je antwoord! Was zomaar een simpel chinees ledje inderdaad zonder weerstand.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
NICE!!!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan