BasBQ
Beef en Steak

hulp... beercan chicken temperaturen

 
 

Lavadore

Vuurmaker
Berichten
84
Qgenoten,

Ik ga dus dit weekend aan de slag voor twee BCC's in de BGE.
Ik heb nu zoveel zitten lezen daarover dat ik het niet helemaal op een rijtje heb op dit moment.

Ik ga ze garen op een temp van 325 F, dat is volgens mij wel ok voor chrispy vel, maar dan...

waar kan ik nu het beste de food probe plaatsen en welke temp hoort daarbij.
Ik lees dat er verschillende temps  zijn voor borst of dij.
Waarom zit daar nu verschil in. hoe zit dat nu met het oplopen van de temp als ik zeg maar stop bij 180F, loopt de temp dan niet te ver door.
Ik heb zoveel op de diverse fora zitten lezen en zie door de bomen het bos niet meer.

Kunnen juliie mij even op het goede spoor zetten?

groeten,

P. :-/
 
Gezond verstand is vaak het beste.

Meet de kerntemperatuur van je kip op de plek die het minst snel warm zal worden.
Dit is het dikste stuk en die vind je meestal tussen de dij en de ribbenkast of het midden van de kipfilet.

beer-can-chicken-with-thermometer.jpg


chickenonBBQ600pxJPG.jpg


Ik zelf houdt 72 graden Celsius aan als de perfecte kerntemperatuur voor kip.


Om het allemaal nog moeilijker te maken kan je ook besluiten om de kippen eerst te nat pekelen.
Dit zorgt voor een extra sappige kip.
 
En ik zou hoger gaan zitten in de temperatuur van je barbecue voor een knapperig velletje. 160?C is net op het randje.
 
Noskos +1. En een beetje olie op het vel smeren helpt ook. Ik wrijf ze altijd in de olijfolie, rub erop en dan rond de 180 tot 200 graden, beetje afhankelijk of er suiker in je rub zit, want dan gaat het snel te hard.
 
Ok , duidelijk 72C zal ik aanhouden en wat hoger gaan zitten qua temp voor het krokante vel.

Dank.
 
Eet smakelijk alvast, en vergeet niet om foto's te plaatsen. Voor je eigen bCC badge, maar ook voor ons bbq addicts :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan