Na mijn behoorlijk geslaagde eerste poging van vorige week heb ik behoorlijk lopen opscheppen bij mijn collega's.
Voordat ik het wist heb ik beloofd om volgende week te trakteren. De verwachtingen zijn hoog en ik wil dit overtreffen.
Dus bij deze wil ik graag jullie mening/idee?n voor de bereiding van de allerlekkerste gerookte zalm.
De vis zelf
De vorige keer had ik 2 stukjes reclame zalm bij de Appie Hein uit het schap gehaald en dit smaakte al heel goed.
Maar kan het beter?
Kweek zalm versus wilde zalm
Zalm moot versus zalm zijde
Noorse, Finse, Canadese of een zalm met een andere nationaliteit?
Zo vers mogelijk of net als wild eerst laten afsterven/rotten?
Het zouten van de vis
Wat geeft het beste resultaat?
Een pekelbadje of een droge zoutkorst?
De verhouding zout/suiker is vrijwel in elk recept gelijk respectievelijk 2:1
Extra smaakmakers toevoegen zoals dille, laurier, peper, whiskey, stroop, wasabi, azijn, koriander, gember, etc?
Hoelang moet zo'n stuk vis zouten? De tijden vari?ren van 6 tot 48 uur...
Afgelopen weekend had ik de vis 6 uur in het zout verpakt met flink wat gewicht er boven op.
Het resultaat was niet flauw maar had wel wat zouter gemogen. Maar een te zoute vis kan je weggooien....
Na het zouten van de vis
Goed afspoelen tot er geen korreltje zout meer op de zalm zit.
Niet te lang want anders neemt de zalm weer vocht op.
En dan het drogen van de vis.
Ook hier kom ik weer heel veel variaties tegen betreft de duur van het droog proces.
Lang drogen in de koelkast. Soms wel 2 dagen lang.
Of goed droog deppen en een uurtje aan de waslijn in de wind hangen.
Ik heb dat laatste gedaan en ik had niet het idee dat de vis nog droger kon worden aan de buitenkant.
Is het belangrijk dat de buitenkant droog is of gaat het nu om het uitdrogen van de vis?
Roken
Welke houtsoort geeft de lekkerste smaak?
En hoelang moet je de vis laten roken?
Is het mogelijk om de zalm te lang te laten roken?
Vanavond ga ik naar de HANOS en daar kan ik alvast de inkopen gaan doen.
Ik zal aan de hand van alle tips hier (of toch mijn eigenwijze idee?n volgend) een stap voor stap verslag maken.
Voordat ik het wist heb ik beloofd om volgende week te trakteren. De verwachtingen zijn hoog en ik wil dit overtreffen.
Dus bij deze wil ik graag jullie mening/idee?n voor de bereiding van de allerlekkerste gerookte zalm.
De vis zelf
De vorige keer had ik 2 stukjes reclame zalm bij de Appie Hein uit het schap gehaald en dit smaakte al heel goed.
Maar kan het beter?
Kweek zalm versus wilde zalm
Zalm moot versus zalm zijde
Noorse, Finse, Canadese of een zalm met een andere nationaliteit?
Zo vers mogelijk of net als wild eerst laten afsterven/rotten?
Het zouten van de vis
Wat geeft het beste resultaat?
Een pekelbadje of een droge zoutkorst?
De verhouding zout/suiker is vrijwel in elk recept gelijk respectievelijk 2:1
Extra smaakmakers toevoegen zoals dille, laurier, peper, whiskey, stroop, wasabi, azijn, koriander, gember, etc?
Hoelang moet zo'n stuk vis zouten? De tijden vari?ren van 6 tot 48 uur...
Afgelopen weekend had ik de vis 6 uur in het zout verpakt met flink wat gewicht er boven op.
Het resultaat was niet flauw maar had wel wat zouter gemogen. Maar een te zoute vis kan je weggooien....
Na het zouten van de vis
Goed afspoelen tot er geen korreltje zout meer op de zalm zit.
Niet te lang want anders neemt de zalm weer vocht op.
En dan het drogen van de vis.
Ook hier kom ik weer heel veel variaties tegen betreft de duur van het droog proces.
Lang drogen in de koelkast. Soms wel 2 dagen lang.
Of goed droog deppen en een uurtje aan de waslijn in de wind hangen.
Ik heb dat laatste gedaan en ik had niet het idee dat de vis nog droger kon worden aan de buitenkant.
Is het belangrijk dat de buitenkant droog is of gaat het nu om het uitdrogen van de vis?
Roken
Welke houtsoort geeft de lekkerste smaak?
En hoelang moet je de vis laten roken?
Is het mogelijk om de zalm te lang te laten roken?
Vanavond ga ik naar de HANOS en daar kan ik alvast de inkopen gaan doen.
Ik zal aan de hand van alle tips hier (of toch mijn eigenwijze idee?n volgend) een stap voor stap verslag maken.