BasBQ
Beef en Steak

How to: Gietijzeren rooster herstellen

Hoe doe je dat bakken? Gewoon door de roosters in de BBQ te verhitten? Met crisco etc. heb je daar een erg vervelende geur (om niet te zeggen meur) van. Bij lijnzaadolie ook?
 
Ja het verhitten doe ik in de bbq zelf. De branders op MOM (dus buitenste branders op medium en middelste uit) is wat weber zelf op hun site schrijft om in te bakken. Ik heb de branders tussen de medium en high gezet omdat hij anders op 200 graden bleef hangen. Nu kwam ik op 230-250 graden. Rooster in het midden vd Q gelegd om zo indirect te verhitten.
Inderdaad een erg penetrante lucht wat er af komt.
Staven die ik gebruikte was gewoon betonijzer, maar dan van de Hornbach. In hetzelfde schap hadden ze ook platte platen van 1-2 meter lang en 2,5 cm breed. Daarvan heb ik er ook 1 meegenomen.
Praxis had maar 1 soort betonijzer en dat was glimmend spul wat leek op verzinkt/vernikkeld of iig voorzien van een beschermendlaagje. Dat werkte niet.
 
Cool, ik heb nog een pot Crisco staan maar ik lees hier dus dat lijnzaadolie beter is.. Hmm ff googlen.
 
303cf7093c8f265dbed2ef797a9adba8.jpg


Overmorgen komen er 2 nieuwe gietijzeren roosters en zal ik het gietijzeren gbs rooster ook eens van een laagje gaan voorzien. Ik heb bovenstaande lijnzaadolie in de kast staan. Is dit geschikt of zal ik andere moeten halen en als ik het moet halen en waar is dit te koop? Kookwinkel, bouwmarkten, supermarkt?
 
Ik zou voor de variant van de appie gaan. Geen idee of het ?cht verschillend is, maar het geeft me er wel een prettiger gevoel bij.
Staat bij de appie bij de olijfolie weggemoffeld ;)
 
Gekookte lijnzaadolie is om hout te conserveren/beitsen. Niet geschikt voor consumptiedoeleinden.
 
Lowietje72 zei:
Gekookte lijnzaadolie is om hout te conserveren/beitsen. Niet geschikt voor consumptiedoeleinden.

+1

Arachide olie moet je hiervoor hebben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
b7e750bf3cc2a02b9747cabec01a0458.jpg


5 lagen verder. Het ziet er netjes uit en voelt goed hard aan. Ik ben benieuwd naar de eerste run zodra de wga af is.

Op de foto een afgeslepen stukje zonder lijnzaadolie en het rooster welke op de wga gaat. Bedankt voor de tips!
 
wow. dit ziet er tof uit!! ik season mijn offset meestal 1 keer waarna ik hem weer gebruik. ik ga toch maar eens met azijn aan de slag om de roest te verwijderen, (de hele offset in een waterbak voor elektrolyse gaat me niet lukken) en daarna een groot aantal lagen lijnzaadolie aanbrengen en inbranden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan