BasBQ
Beef en Steak

How to: Gietijzeren rooster herstellen

DivingDisaster

Sprokkelaar
Berichten
36
Enkele maanden geleden kwam ik er achter dat de roest in de roosters van mijn Weber Genesis was geslagen. Ik had ooit eens tijdens een workshop in Joure geleerd dat je de roosters het makkelijkst even schoon kon branden en daarna met een borstel schoon kon schrobben.
Dit had nu als resultaat dat de beschermlaag/seasoning was verdwenen. Na zoeken op het net kwam ik er dan ook achter dat dit zo'n beetje ten alle tijden wordt afgeraden voor gietijzer  :-S
Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar een manier om de roest te verwijderen en de roosters weer netjes te krijgen.

Poging 1: met een staalborstel, dremel met diverse schuur en slijpschijfjes getracht de roest eraf te krijgen. Dit lukte vrij aardig, al koste het me wel een hele middag en moest ik vervolgens de tegels in mijn tuin schoonspuiten omdat die begonnen te roesten  :D
Hierna ingevet met vast frituurvet, en ingebakken in de bbq. Deze stap 4 keer herhaalt. Resultaat: mooie zwarte roosters, echter na 2 keer bbq-en (en niet schoongebrand te hebben) zag ik dat de roosters toch weer begonnen te roesten. Het lijkt erop dat frituurvet toch niet zo'n duurzame bescherming biedt.

Zo zagen de roosters eruit na poging 1 en 2x gebruikt te hebben:

5F81B9F9-CB6C-4DA7-B1E9-3BACD78B4F3C.jpg


Poging 2: Na verder op internet gezocht te hebben, de roosters 24 uur in azijn gelegd. Hierna flink met een harde borstel geschrobt. Resultaat: De oppervlakkige roest was verdwenen, maar het werd duidelijk dat de roest diep zat. De roosters waren nog zeker niet naar mijn zin.

Poging 3: Nog meer zoeken, lezen, youtube kijken... Elektrolyse. Bam!!! Briljante vorm van scheikunde. Op naar de ikea voor een grote kunstof bak, door naar de Hornbach voor ijzeren staven en platen. Tip: "betonijzer" van de praxis is niet het spul wat je moet hebben (ik heb er niet echt verstand van maar het is gegalvaniseerd of in ieder geval voorzien van een beschermlaagje) Dit geeft een andere reactie dan kaal ijzer en gaf alleen een hoopje groene smurrie. De roest zat nog op het rooster.

Zie hier de opstelling:

AD4087B0-3186-44E0-ABAB-30EB2E5F8516.jpg


12Volt 10Amp?re acculader, bak water waarin (schoonmaak)soda is opgelost, ijzeren staven met elkaar verbonden met een stroomdraad.
De + aangesloten op de anode (ijzeren staven), de - aangesloten op de kathode (rooster). En voil? je eigen chemieprojectje.

Resultaat na ongeveer 9 uurtjes:

74BEDEDD-AD45-4C39-BB8D-0A27A02470CA.jpg


Zoals te zien werken de ijzeren staven heel erg goed en komt de roest lekker los van mijn rooster.
De diepere roest is aan het verdwijnen. Als de roosters straks klaar zijn zal ik een foto posten van het eindresultaat, maar voorlopig is dit heel erg veel belovend. Na de elektrolyse ga ik ze met lijnzaadolie seasonen.

LET OP !!! Voor diegene die het ook willen proberen (kan bijvoorbeeld ook met oude gietijzeren pannen)
Doe dit in een goed geventileerde ruimte of buiten ivm het waterstofgas wat zich vormt bij elektrolyse. Dit is uiterst brandbaar!

Update:
Het eerste rooster daarnet uit het badje gehaald. Het zag er erg goed uit. Even in een sopje en daarna licht met een roterend staalborsteltje op de dremel de puntjes op de i gezet. Daarna nog een keer goed afgespoeld, goed afgedroogd en daarna ingesmeert met lijnzaadolie (koudgeperste). Nu voor de eerste keer aan het inbakken zodat ie straks zijn eerste beshermdende laagje heeft. Lijnzaadolie heb ik ook al een keer gebruikt op een gietijzeren pan en werd kneiterhard. Veelbelovend dus.
Zie hieronder het tussentijdse resultaat voor en tijdens het inbakken.

9E7C20E2-9442-4C70-80C3-C2B50FBB7B17.jpg


D72E6008-EBBD-4263-BC67-8F404CC98220.jpg



Update 23.45 uur:
Inmiddels is laag 3 erop gebakken. Morgen nog 3 lagen en dan op een wat hogere temperatuur. Nu is het heel donker bruin, maar wel nog een soort van transparant. De lagen vormen nu een keihard glad geheel en maakt een sterke indruk.

03BC182D-E4DB-4294-97CE-E1BA8956E7B2.jpg



Update 10/01 18.00 uur:
Er zitten 5 lagen lijnzaadolie op. Kneiterkneiterhard geworden en ik ben blij met het resultaat. Olie de eerste keer met de handjes aangebracht. Daarna met een kwastje. Het tweede rooster ga ik doen zoals Mac omschreef met doeken om een dunner laagje per keer te krijgen.

8788CBE8-703E-419A-B334-A8B01CDA0936.jpg

 
gaaf man, ben ook wel heel erg benieuwd naar het resultaat
 
Op dit forum raak je nooit uitgeleerd!

Mooie post!
 
Wow, wat een gaaf project  B-)
Mooi om te zien, en ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Mac
 
Ben benieuwd naar het resultaat. Zo'n oplossing is mooier als een nieuwe kopen ;-)
 
@M4rtijn76 Ja mijn idee. Spul is allemaal duur genoeg. Nieuwe kopen kon altijd nog.
Voor alsnog is het eerste rooster alleraardigst opgeknapt. Straks water-/sodaoplossing verversen voor rooster 2. Aardig roodbruine smurrie nu  :D
@Ceriel leuke woordspeling  :)

Update 19.20 uur geplaatst in eerste post. Rooster is schoon en wordt ingebakken  :D
 
prachtig resultaat
 
Blijft leuk spul dat STROOM.

nu even goed inbakken en daarna lekker vet houden kan je er nog heel veel plezier van hebben.
 
Tjemmig, elektrolyse. Wat slim. Toch leuk dat je via je BBQ weer aan de scheikunde gaat. Succes met seasonen
 
Ik gebruik ook altijd lijnzaadolie.

Om een zo goed mogelijke seasoning laag te krijgen, smeer je het rooster in met de lijnzaadolie, en vervolgens probeer je met een ander doekje zoveel mogelijk weer te verwijderen.
Het klinkt vreemd, maar hierdoor blijft er een flinterdun filmlaagje olie op je rooster zitten, welke je vervolgens zo heet mogelijk voor 1 uur af bakt.

Voor het mooie doe je deze handelingen 6x (ik was afgehaakt bij 5, toen vond ik het wel goed)

Ik heb mijn rooster meer dan 100x gebruikt dit jaar, zonder dat de seasoning laag beschadigd, of verroest, of wat dan ook is geworden (en ja ik borstel na gebruik de aangekoekte resten af, met een harde borstel).
Echt top, en mijnsinziens beter dan met Crisco.

Mac
 
Ik heb er inmiddels 3 lagen op zitten. Morgen nog even de laatste 3 lagen erop zetten. Het is nu al een keiharde gladde laag geworden. Voelt bijna ge?mailleerd.
 
Zo het eindresultaat mag er wezen. Een mooi zwart rooster wat er weer een hele poos tegen aan kan. Resultaatfoto geplaats in de start van dit topic.
 
Ik heb nog een Le Creuset pan met een kleine beschadiging in de bodem. Ga ik ook maar eens met lijnzaadolie proberen te herstellen.
Dank voor het lesje scheikunde. Was zeer leerzaam.
 
Mooi hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan