BasBQ
Beef en Steak

Houtskool vraag

 
 

Ron B

Pitmaster
Berichten
589
Goedenavond allen, een vraag. Als jullie een sessie hebben gehad op de kamado, vullen jullie de kolenmand dan weer bij met nieuwe houtskool, of haal je wat oude eruit en meng je het met nieuw, of haal je de hele mand leeg en vul je deze daarna met nieuw en gebruikt?

Gr Ron
 
Zelf schud ik de kolenmand boven een vuilniszak om het gruis te filteren dat weg kan. Daarna vul ik het aan met nieuwe houtskool. Weet niet of dit de beste manier is maar vind dit wel makkelijk werken.
 
Ik doe wat Edwin doet maar dan net andersom... dus na het uitschudden oude houtskool even apart, vers onderin en aftoppen met oude houtskool. Voordeel vind ik dat het vlot weer aangaat en dat je eventueel gedrupt vet of andere onregelmatigheden vlot schoon brandt. Nadeel is dat het wat meer gedoe is.
 
Het ligt er hier een beetje aan hoe ik de zin heb haha. Of ik schud de kolenmand waardoor alle klein grut in de asla valt, schep m leeg en vul aan met nieuwe houtskool bovenop of ik doe de restant kolen in een emmer en doe eerst nieuwe er in en dan de oude er bovenop. Vind de eerste optie net ff makkelijker.
 
Ik doe wat Edwin doet maar dan net andersom... dus na het uitschudden oude houtskool even apart, vers onderin en aftoppen met oude houtskool. Voordeel vind ik dat het vlot weer aangaat en dat je eventueel gedrupt vet of andere onregelmatigheden vlot schoon brandt. Nadeel is dat het wat meer gedoe is.
Hier hetzelfde.. Uitschudden boven de kliko, aslade legen en gewoon vullen met nieuwe. Sander heeft wel gelijk dat je oude houtskool makkelijker aan gaat... Maar dat vind ik vaak te veel moeite om die bovenop te leggen 🤣
 
Je hebt een bastard, dus schud je kolenmand en leeg de asbak . Dan gewoon nieuwe er boven op .
Als dit een hardere soort is dan toch nog lichtere soort boven op , dit steekt makkelijker aan .
 
Laatst bewerkt:
Hier hetzelfde.. Uitschudden boven de kliko, aslade legen en gewoon vullen met nieuwe. Sander heeft wel gelijk dat je oude houtskool makkelijker aan gaat... Maar dat vind ik vaak te veel moeite om die bovenop te leggen 🤣
Reeds verbrande kolen is al een deel van het energie / brandbare stof uit . Dus zullen minder snel branden .
In Japan gebruiken ze deze techniek
(Shou Sugi Ban) als brandvertragend materiaal. Door planken te verkolen .
 
Bedankt voor alle reacties. Ikzelf haal eerst de oude kolen eruit, gruis gooi ik weg, en dan doe ik er nieuwe in en inderdaad oud erbij.
Maar vind dit best wat tijd kosten. En heb nooit nagedacht over een andere manier😏. Soms kom je er gewoon niet op.

Tot vandaag. Ga hier wat mee doen👍🏻
 
Ik deed het ook zoals Frits.
Nu heb ik sinds kort een mand aangekocht.
Nu schud ik even op in de kamado, dan mand ernaast.
Dan zuig is de kamado leeg met aszuiger.
Daarna aanvullen en opnieuw een beetje schudden om te mengen en klaar.
 
Kort samengevat:
Mandje uitschudden, Q van as kntdoen, nieuwe kolen in d mand( al of niet mengen)en dan weer kachelen.
 
Ik deed het ook zoals Frits.
Nu heb ik sinds kort een mand aangekocht.
Nu schud ik even op in de kamado, dan mand ernaast.
Dan zuig is de kamado leeg met aszuiger.
Daarna aanvullen en opnieuw een beetje schudden om te mengen en klaar.
Je zegt een as-zuiger. Ik heb weleens gehoord dat een gewone stofzuiger stuk gaat van as, heb je een speciale as-zuiger dan?
 
Ja een simpel ding van powerplus.
Gebruik die al 5 jaar voor onze kachel en de bbq's.
 
Reeds verbrande kolen is al een deel van het energie / brandbare stof uit . Dus zullen minder snel branden .
In Japan gebruiken ze deze techniek
(Shou Sugi Ban) als brandvertragend materiaal. Door planken te verkolen .
Je theorie volg ik, maar de praktijk is anders. Reeds gebruikte houtskool ontbrandt juist veel sneller, mits de as er vanaf geschud is, probeer maar.
Wellicht dat het komt doordat ze droger zijn of door het gebruik van een looftlighter.
Met het verkolen van planken klopt het wel, maar dan ga je van hout naar kool...
 
As is een catalysator voor vuur te maken.
Dop een suiker klontje maar eens in wat as, je kan dan het klontje aansteken met een lucifer.
 
Ik gebruik eigenlijk alleen maar zachtere hout soorten, liefs Dammers .
Kan ik alles mee en is met de looflichter makkelijk aan te steken .
 
As is een catalysator voor vuur te maken.
Dop een suiker klontje maar eens in wat as, je kan dan het klontje aansteken met een lucifer.
Ja, alleen doe je dat met je looftlighter dan blaas je alles in je gezicht 😂. Gebruik je geen looftlighter dan belandt de as op je mooie stukje vlees... Dus katalysator of niet, toch even afkloppen. 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan