BasBQ
Beef en Steak

Houtskool vochtig?

 
 

BeeJee78

Vuurmaker
Berichten
58
Hallo,

Eind vorig jaar heb ik een volle zak houtskool van de Welkoop op zolder gezet met het idee dat het dan lekker droog zou blijven.
Afgelopen zaterdag heb ik die zak opengemaakt, maar het wil voor geen meter branden. Ik heb er 6 wokkels tegenaan gegooid en ook nog minutenlang de loof lighter geprobeerd maar helaas was het niet aan te krijgen.

Ik snap niet hoe dit mogelijk is. De zak heeft al die tijd op zolder gestaan in de gesloten zak. Wel wordt er in dezelfde kamer ook was opgehangen maar altijd met het raam open. En de zak voelt ook totaal niet vochtig aan.

Zijn er nog meer opties waarom het niet wil branden?
 
Vreemd, je hebt wel alle luchtkanalen open?
 
Ja helemaal open, zelfs de deksel van de kamado helemaal open gezet.
En de kolen in zo'n kolenmandje dus goed circulatie....
 
Leg ze op een warme dag eens in de zon. Zullen daarna wel terug branden.
 
Is dat toevallig een 10kg zak XL houtskool van welkoop?

Hier was ik ook altijd zeer over te spreken, echter de laatste 4 zakken (in 1 keer besteld) is drama en miserie.

Wil niet lekker branden, sortering is veel te klein. (Daardoor wil het ook niet lekker branden in een kamado)

Is voor mij helaas de laatste keer dat ik ze bestel in ieder geval.
Erg jammer, want de prijs was altijd erg gunstig. (En de kwaliteit prima)
 
Grappig bij mij branden de kleinere stukken juist veel sneller dan die grote bonken.
 
Is dat toevallig een 10kg zak XL houtskool van welkoop?

Hier was ik ook altijd zeer over te spreken, echter de laatste 4 zakken (in 1 keer besteld) is drama en miserie.

Wil niet lekker branden, sortering is veel te klein. (Daardoor wil het ook niet lekker branden in een kamado)

Is voor mij helaas de laatste keer dat ik ze bestel in ieder geval.
Erg jammer, want de prijs was altijd erg gunstig. (En de kwaliteit prima)

Het is de 10kg marabu houtskool van Welkoop huismerk. Zijn wel mooie grote stukken dus daar geen klachten over.
Alleen het brand dus voor geen meter en de geur is ook heel vreemd.

Dus ik laat het idd maar een tijdje in de zon staan en anders gooi ik het weg..
 
Cubaans Marabu is vaak wel lastiger aan te krijgen dan bijvoorbeeld accacia/black wattle, appel, beuken houtskool. Ik ben duidelijk langer bezig met de action gas onkruidbrander op marabu dan met de eerder genoemde soorten.
En ook de petroleum achtige geur bij het aansteken komt bekend voor. Maar wanneer het eenmaal brand brand het wel goed, lang en ruik je het ook een stuk minder.
Maar doordat de sortering vaak ook wat kleiner is in de verschillende zakken die ik heb gehad. (Zo klein dat er redelijk wat stukjes al gelijk door de kolenmand vallen) en toch ook de geur ben ik met marabu gestopt. En het vonkt en spetterend ook zeer regelmatig bij het aansteken.

Ik gebruik nu alleen nog maar accacia of Aziatische eucalyptus wanneer dat ooit weer beschikbaar komt.
Een mand vol accacia brand voor mij lang genoeg voor alles wat ik low & slow doe. Geen hardhout nodig.
 
Eens dat Marabu misschien lastiger aan te krijgen zijn maar 1 wokkel is hier voldoende. Duurt alleen langer om de bbq op gang te krijgen. Als je er 6 wokkels en een looftlighter tegenaan gegooid hebt, is er echt wat anders aan de hand. Je kan de houtskool inderdaad in de zon proberen en anders weggooien helaas.
 
Ja ik ga ook over op accacia denk ik. Welk merk is een aanrader?
Dammers is wel redelijk constant. Maar ook hier kan je soms wel eens pech hebben dat je een zak van onderop het pallet hebt en dat er wat meer gruis inzit. Maar dat kan je bij ieder merk hebben.
Ik heb afgelopen week weer 6 10kg zakken Dammers binnen gebreken van De Wit Schijndel.

De Black Wattle (andere naam voor accacia) van houtskool.nl is ook prima, maar ietsjes duurder. Al vind ik het wel fijn dat de flames and flavour bij houtskool.nl in handige dozen zit. Dat is makkelijk stapelen. (zit gewoon een zak in een doos) En je krijgt er ook altijd wel een presentje bij.. (een zakje aanmaak wokkels, of paar chunks rookhout, ook een keer een rook plankje gekregen)

En wat ikzelf doe is de zakken houtskool in grote kliko vuilniszakken stoppen want ik heb regelmatig last van vocht problemen in mijn garage.
 
Aveve heeft ook goede accacia houtskool.
Weet wel niet of die winkels ook in Nederland zijn.
 
Dammers is wel redelijk constant. Maar ook hier kan je soms wel eens pech hebben dat je een zak van onderop het pallet hebt en dat er wat meer gruis inzit. Maar dat kan je bij ieder merk hebben.
Ik heb afgelopen week weer 6 10kg zakken Dammers binnen gebreken van De Wit Schijndel.

De Black Wattle (andere naam voor accacia) van houtskool.nl is ook prima, maar ietsjes duurder. Al vind ik het wel fijn dat de flames and flavour bij houtskool.nl in handige dozen zit. Dat is makkelijk stapelen. (zit gewoon een zak in een doos) En je krijgt er ook altijd wel een presentje bij.. (een zakje aanmaak wokkels, of paar chunks rookhout, ook een keer een rook plankje gekregen)

En wat ikzelf doe is de zakken houtskool in grote kliko vuilniszakken stoppen want ik heb regelmatig last van vocht problemen in mijn garage.
Dat onderop de pallet. Ik weet heet niet. Ik heb zakken gehad die op de onderste laag kagen en op de bovenste kasgeld. Ik probeer altijd te voelen hoe groot de stukken zijn. Al geeft datgeen garantie.
Ik zet de zakjen altijd in een anverwarmde garage. Nooit problemen. Ik zou het nooit in plastic verpakken. Dit als er vocht in zit krijg je misschien schimmelvorming.
In de zon is altijd een goed idee lijkt me.
 
Ik zet de zakjen altijd in een anverwarmde garage. Nooit problemen. Ik zou het nooit in plastic verpakken. Dit als er vocht in zit krijg je misschien schimmelvorming.
In de zon is altijd een goed idee lijkt me.
Helaas staat er bij mij regelmatig een laagje water in de garage als het flink regent. Gietijzer roest daar ook weg. (Gereedschap ook wanneer ik het niet in een dichte plasitc box opberg) Normaal gesproken geef ik jou gelijk, maar mijn garage is helaas niet normaal.
Wanneer ik de zakken houtskool niet in plastic verpak merk ik ook dat de papieren zakken wat zacht worden en klammig aanvoelen.
 
Het is de 10kg marabu houtskool van Welkoop huismerk. Zijn wel mooie grote stukken dus daar geen klachten over.

Ik heb recentelijk nog een 2 zakken marabu en een zak quebrecho van Welkoop in zowel de W57 als de BGE op gestookt. Geen problemen mee.
Bewaar eea altijd in de garage, vrij van de vloer.
De "werkvoorraden" zitten uitgesorteerd in afgesloten emmers en staan altijd droog onder het tuinhuisje.

Advies, sorteer je stukken ff uit, en laat het lekker in de zon drogen.

Succes.
 
Weinig zon de laatste dagen dus dat zal niet geholpen hebben. :(
Heb je de houtskool nog liggen?
 
Helaas staat er bij mij regelmatig een laagje water in de garage als het flink regent. Gietijzer roest daar ook weg. (Gereedschap ook wanneer ik het niet in een dichte plasitc box opberg) Normaal gesproken geef ik jou gelijk, maar mijn garage is helaas niet normaal.
Wanneer ik de zakken houtskool niet in plastic verpak merk ik ook dat de papieren zakken wat zacht worden en klammig aanvoelen.
Misschien een plastic zakje om je garage doen? šŸ˜‚
 
Bij mij ligt de houtskool gewoon buiten onder een afdak. Nog nooit problemen gehad met aanmaken.

Zou het kunnen dat je gewoon een slechte batch hebt, aangezien de problemen nieuw zijn?
 
Hier ook de kolen buiten onder het afdak. Gaan gewoon aan. Als ik eens een lading kolen heb die moeilijk aan gaan gebruik ik de fire starter van weber. Als het dan niet lukt heb je waarschijnlijk een zat stenen oid. Je zou ook kunnen proberen te mixen met een zachte houtskool. Kijken of het dan wel aan de gang wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan