BasBQ
Beef en Steak

Houtskool kleurt bruin

 
 

Marc

Sprokkelaar
Berichten
29
Misschien een hele domme vraag dit..., maar hij komt van een houtskool leek (gebruikte in de Weber altijd briketten).

Vandaag een testrun gedaan met mijn nieuwe Grill Guru met Dammers houtskool. Geen vlees erop, enkel de Kamado aan voor zo'n 2,5 uur. Eerst op 120 graden, daarna 150 en vervolgens zo'n 2 uur op 200 graden. Tijdens het branden vond ik de houtskool al wat ruiken, maar nu de BBQ is afgekoeld valt me op dat een deel van de houtskool ook bruin is, alsof er iets op/in heeft gelegen. Niet eerder gezien, ik ken alleen de zwarte kleur/witte as. Aangestoken met een wokkel en de houtskool met de hand in de BBQ gelegd, waarbij ik niets vreemds ben tegengekomen.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

IMG_1104.jpg
 
Deze had ik voor een groot gedeelte al ergens anders gepost, hier nogmaals:

Houtskool is een natuurproduct en het roken/stinken ligt voor een groot deel aan de fabrikant hoe (snel) hij het hout tot houtskool verwerkt.
Als de vraag hoog is gaat de productiesnelheid omhoog, dit betekent dat de kans groter is dat er tijdens de omzetting van hout naar houtskool teerresten achterblijven in het houtskool dan wanneer de productiesnelheid laag is), teer komt van nature voor in hout.
De omvorming van hout naar houtskool noemt men overigens pyrolyse
Hier heb ik met Jan Dammers van Dammers houtskool een aantal jaren geleden een conversatie over gehad,
het is dus niet uit de lucht gegrepen;)
Stukken houtskool die erg glimmen, gele vlammen geven en roken zijn dus niet goed gepyrolyseerd en kun je het beste verwijderen.
Als er nog steeds nare luchtjes vanaf je houtskoolvuurtje komen is het een kwestie van wachten totdat de teerrresten verbrand zijn.
Overigens heeft Marabu houtskool hier in mijn ervaring het minste last van, maar Marabu vind ik persoonlijk geen allrounder, het is meer een low en slow houtskool, Dammers Restaurant en Fire Up Restaurant (Zuid-Afrikaanse Acacia (Black Wattle))zijn zachtere soorten die all round te noemen zijn maar wel meer last van slechte pyrolyse kunnen hebben.
De snoeiharde Black Ranch Quebracho heeft naar mijn mening het meeste last van slechte pyrolyse.
Die bruine kleur heb ik ook wel eens, ligt denk ik aan de verbranding, en de reststoffen die in het houtskool zaten.
Ik heb ook het idee dat vet dat op houtskool druipt tijdens een directe grill sessie ook de bruine kleur zou kunnen veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lars
Ter aanvulling op bovenstaande; wanneer je houtskool vanuit de zak in de kamado stopt, is het handig dit met de hand te doen. Je voorkomt hiermee o.a. dat je 'rommel' in de kamado krijgt (stukje plastic, takje, stenen, etc). Dat kan ook voor rare luchtjes zorgen. (Nouja, die steen niet, als die op je keramiek klettert kun je andere issues krijgen)
Bijkomend voordeel; het gruis blijft mooi in de zak. ;)
 
Is dat geen slecht merk houtskool als dat allemaal uit de zak komt?
 
Dammers is wel één van de betere merken. Samen met o.a. Peko, Black Ranch (en ik vergeet er vast een paar)
Misschien pech met een slechte zak?
 
Ik heb pas een soort kleine kliko gekocht bij de kwantum en daar past ongeveer 10-15kg kolen in. Dus die vul ik met de hand en daarna kan ik gewoon de kamado vol kiepen vanuit dat ding, ideaal. Volgens mij heb je het inderdaad bij alle merken wel eens dat er een steen tussen zit of stukjes hout die niet verkoold zijn.
 
Dank voor alle tips en input! Ik heb de Kamado inderdaad met de hand gevuld, vermoed dat ik gewoon pech heb met een slechte zak. Had 2 zakken Dammers besteld en beiden bestaan ook vooral uit kleine stukken van zo'n 4cm, het lijkt in niets op de foto's die ik online zag in ieder geval. Vandaag ook een gele zak Fire Up (voormalig Peko als ik het goed begrijp) gekocht en daar zitten veel grotere en mooiere stukken hout in. Ook niet helemaal geurloos overigens.
 
Dank voor alle tips en input! Ik heb de Kamado inderdaad met de hand gevuld, vermoed dat ik gewoon pech heb met een slechte zak. Had 2 zakken Dammers besteld en beiden bestaan ook vooral uit kleine stukken van zo'n 4cm, het lijkt in niets op de foto's die ik online zag in ieder geval. Vandaag ook een gele zak Fire Up (voormalig Peko als ik het goed begrijp) gekocht en daar zitten veel grotere en mooiere stukken hout in. Ook niet helemaal geurloos overigens.

Dammers en Fire Up (Peko) zijn nagenoeg hetzelfde, de ene keer grote stukken de andere keer weer wat kleinere stukken dat kan per zak voor beiden verschillen.
Als jij dit al vindt ruiken/stinken zou ik nooit Black Ranch Quebracho kopen, die ruikt/stinkt altijd, soms in de zak al, als je een zak opent lijkt het net of ze er een petroleumlamp in leeg gekieperd hebben😂 Er zijn mensen die dat niet ruiken of proeven, jij blijkbaar wel vandaar dit advies.
Overigens vind ik de zakken Black Ranch Marabu die ik heb gehad ook erg veel kleine stukken bevatten, maar ze zijn wel super neutraal van geur.
 
Er zijn mensen die dat niet ruiken of proeven, jij blijkbaar wel vandaar dit advies.

Bedankt voor het advies! Ik heb slecht ogen maar blijkbaar een erg goed ontwikkelde neus ;) Vandaag mijn eerste echte sessie gehad met Fire Up en nergens meer last van. Het rookhout rook heerlijk :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan