BasBQ
Beef en Steak

Houten verticale smoker

Smokey

Tondelzoeker
Berichten
13
Hallo allemaal,

Ik ben pas net lid en heb nog niets anders gedaan dan mezelf voor te stellen, maar toch wil ik meteen gebruik maken van de hier aanwezige expertice.

Sinds een jaar of 4 ben ik in het bezit van een "el cheapo" offset smoker. De resultaten welke ik hier mee heb weten te bereiken zijn wisselend geweest en veel met vallen en opstaan zoals waarschijnlijk iedereen wel heeft meegemaakt  ;)

Maar na enige tijd kwam bij mij de wens op om een houten rookhuis te maken en afgelopen zomer was daar het moment. Hout gehaald, hang en sluitwerk en betonstaalmatten om rekken van te maken.

Een klein emmer bbq-tje had ik nog staan en kon mooi als vuurplaats dienen onderin op de bodem. Kat in het bakkie dacht ik. Tot het moment dat ik voor de eerste maal proef ging stoken.......

60-70 graden was echt het maximale wat ik eruit wist te persen ongeacht hoe ik ook mij best deed met de schuiven onderin en in de schoorsteen, houtskool of briketten en hoeveelheid het maakte allemaal niets uit  :-/ .

Inmiddels enkele aanpassingen gedaan aan mijn vuurplaats (extra luchtgaten geboord, rooster met grotere gaten voor betere as afvoer maar ook dat heeft geen verschil gemaakt nog steeds 60-70 graden.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke kast, of gewoon een goede tip welke ik eens kan proberen. Want hoewel de temperatuur wel geschikt is voor low and slow zou ik persoonlijk toch liever zo rond de 90 ? 100 graden zitten.

Omdat ik nog geen foto's heb van mijn creatie heb ik hieronder een linkje gezet zodat jullie kunnen zien wat ik voor een kast bedoel.

Alvast bedankt allemaal!

http://www.rookovens-online.nl/c-1609086/classic-smoker/
 
van  houtbouw geen kaas gegeten.
maar bij ontbreken van foto s blijft t maar gissen wat de tip betreft .

maar alsjij voor aanvoer gaten bij boort zonder sucses ga ik denken dat je afvoer niet okee is.
maw geen trek genoeg in je kast dus ook geen temp verhoging.

zelf zou ik gaan voor regelbare luchtaanvoer direct onder je stookhaard en evenzo ook de afvoer .

sucses verder ,ook met foto plaatsen
 












Enkele foto's ter verduidelijking, hopelijk heeft iemand nog een goede sugestie.

 
Allereerst; mooi kastje!
Temperatuurprobleem lijkt mij veroorzaakt te worden door je vuurkorf/kolenmand.
m.i. zitten er te weinig luchtgaten in. Je zou als proef een oud vergiet (op een steen als hitteschild) kunnen proberen.
Succes!
 
Dank jullie wel voor de reacties.

De eerstvolgende gelegenheid weer met de boormachine aan de gang  :D
En hopelijk betekend dat een volgende keer ik eindelijk mijn eerste gerecht uit die kast kan tonen hier op het forum!
 
Gave kast! Ik zou er ook meer luchtgaten in boren/opboren. Verder beginnen mijn handen lichtelijk te jeuken bij het zien van de kast, krijg zin om te zagen, timmeren, denken.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan