BasBQ
Beef en Steak

Hout branden op BGE voor pizza, wie ervaring?

Mike van Heel

Sprokkelaar
Berichten
40
Hoi, ik zie bij de pizzaring dat er houtblokken gestookt worden. heeft iemand ervaring met het branden van houtblokken op de BGE voor het maken van pizza? ik heb kleine takjes geprobeerd maar deze geven eerst te veel rook en daarna te weinig vuur / te kort vuur...
 
Gewoon goede houtskool gebruiken. Je kunt het ei heter stoken dan nodig hoor.
 
Niet voor pizza maar wel voor High & Fast.
Maar het is niet dat je open vuur wilt hebben in je ei maar gloeiende sintels.

Had een paar blokken appelhout in brand gestoken.
Gewacht tot de vlammen uitgingen en ik een hoop hete sintels onder in het ei had liggen.
Toen rooster er op om te grillen.

Waarom?
Omdat het kon.

Voegt het iets toe?
Nee, niet echt.
 
noskos zei:
Gewoon goede houtskool gebruiken. Je kunt het ei heter stoken dan nodig hoor.

Klopt maar waar ik mee zit is het verschil in hitte van de steen en top. Ik krijg mooie pizza's voor elkaar maar nog geen echt super blazen in de korst. Als dat wel lukt is de topping niet heet genoeg geweest. Ik wil dus eigenlijk meer bovenwarmte hebben..
Dit regel ik nu met een stolp maar dit is nog niet ideaal.
 
Mike, gebruik je de platesetter, dan het rooster en daarop de pizzasteen? Dat werkt voor mij!
 
ik heb de platesetter, poten omlaag, paar moeren van 1 cm dik (ipv propjes zilverfolie) en steen. dit met het idee dat de steen dan minder warmte krijgt en de bovenkant meer... dit gebruik ik ook bij mijn brood.

tot hoe heet stook je in jou setting met de PS poten omhoog?
 
En ook hoe lang laat je de pizza liggen? Eerste keer pizza voor mij was met propjes maar ik vond de korst niet echt krokant (diepvriespizza)
 
Je kunt een diepvries pizza natuurlijk niet vergelijken met een vers gebakken, zelfgemaakte bodem.
 
noskos zei:
Je kunt een diepvries pizza natuurlijk niet vergelijken met een vers gebakken, zelfgemaakte bodem.
+24
 
Terug
Bovenaan Onderaan