BasBQ
Beef en Steak

Houston we have a probleem

 
 
 

Marnix

Kooltjesharker
Berichten
210
Regenachtige zondag ideaal om de BBQ aan te steken en de HM eens te proberen met een portie spare ribs 3 1 1 methode, vorige run was niet om over naar huis te schrijven en deze vandaag was helemaal een flop ?  ribben waren droog als een zeemvel en bijna niet te snijden.

Gisteren de ribs in de rub gezet en een nachtje in de koelkast, 12h30 de Q aangestoken met de Smokenator die we hier op het forum waren tegen gekomen, pdf downloaden paar uurtjes geknutseld, dacht nu zijn we vertrokken, merci, Danny

13h30 130 graden deksel open de ribs uitgepakt en op de Q verdeeld??.veel te lang geduurd en temp helemaal terug naar 27 gr, nie erg dunne ribs laat die maar rustig weer op temperatuur komen, twee uurtjes later weer 120 gr, dunne ribs dus nog ??n uurtje te gaan, want ?If you're looking you ain?t cooking?  14h40 ribs ingepakt met twee EL appelsap maar eigenlijk was het kalf toen al verdronken (varken) klein uurtje gegaard in de folie, dan uitgepakt en terug op de Q voor een klein half uurtje aan iets mindere temp want ze zagen er niet meer uit, ingesmeerd met glaze de temp laten om hoog komen om zeker te karamelliseren (camoufleren) 18h30 aan tafel, alles was wel op, denk dat de gasten uitgehongerd waren, is wel niets positief om te posten maar ik zit er maar mee, er is nog werk aan de winkel en we oefenen verder. ?













Als er iemand raad weet of suggesties heeft, welkom, Mx



 
Balen zeg, denk zelf dat de 3 te lang was en je pakketje leeggelopen?. Dunne ribs doe ikzelf altijd 2-1-0,5 heb ik ribs met ketting 2-2-0,5/1 en de temp op 110C
 
Marnix zei:

Als er iemand raad weet of suggesties heeft, welkom, Mx

das flink balen als je hoge verwachting hebt van de nieuwerwetse techniek.
ik zou zeggen van die PC uit...en ga eens terug naar de basis en leer eerst je bbq  kennen.
bier,whisky en sigaren binnen handbereik en blijf de hele sessie bij die ketel.


 
Marnix,

Altijd een ontgoocheling om geen lekkere ribbels van de bbq te halen, zeker als er gasten zijn.

Is die foto met de ribben op de rooster na 3u of na de volledige sessie?  Vanop de foto's lijken de ribben te droog (en dun, als je aangaf dar het oorspronkelijk dikke vleesribben waren).  En als die foto van voor het inpakken is moet de eerste periode korter.  Sneller inpakken met appelsap in stevige folie tegen het lekken    Ik maak ribben eigenlijk nooit met de CyberQ op de BBQ, gewoon indirect met een temperattur rond de 110C op de weberthermometer en regelmatig (alle 20-25 min) even kort kijken.  Vanaf de 2de check spuit ik ze ook telkens vochtig met appelsap/appelazijn tegen het uitdrogen.  Zodra ze een mooie kleur hebben en het vlees rond de botjes begint terug te trekken pak ik ze in.  Zoals Barts aangeeft is dit meestel meer na 2u dan na 3u.

Er klopt ook iets niet met de temperatuur; als er 2u nodig is om de bbq terug op temperatuur te krijgen krijgen de kooltjes gewoon niet genoeg lucht.  Door de lage starttemperatuur sluit het vlees zich niet snel genoeg af en verliezen de ribben ook meer vocht.  Ik gooi de ribben erop bij 110-120 en normaal komt de temperatuur terug op normaal binnen de 5 a 10 minuten.

Stond de bbq in de regen/wind?  Heb je ook eens op de kettletermometer gekeken?  Mogelijk doet de probe het niet en was de temperatuur gewoon hoger...

Volgens het kaartje woon je trouwens op een half uurtje van Hoeleden, ik kan altijd eens langskomen in de kerstvakantie om ze eens samen te maken. 


 
Erg jammer! Ik doe ze altijd 2 uur roken op 110 graden,  2 uur stomen in appelsap en whisky en daarna uitpakken om ze nog een uurtje erop te leggen om ze in te smeren met bbq saus. Zijn tot nu toe altijd erg goed gelukt!
 
Wat is je maximale fan snelheid van je Heatermeter (HM)? Het zou kunnen zijn dat je HM veel te hoog staat afgesteld qua max fansnelheid. Wat je dan krijgt is dat ie veel te veel koude lucht toevoerd, je brandstof als een gek er door heen jaagt en het geheel maar niet op temperatuur wil komen.

Voor indicatie, mijn 110 Liter vat UDS staat op max 35% en daarmee haal ik nagenoeg altijd perfecte stabiliteit qua temperatuur.

Kun je de settings van de HM eens posten?

Edit: zo te zien gebruik je helemaal geen fan, er is niets aangesloten op de HM. Hoe regel je de lucht toevoer? Alleen onderkant of alleen bovenkant of beide?
 
Bedankt allemaal om te reageren, idd zal me niet meer te veel mogen fixeren op het hig tech stuf en terug naar de basis moeten, was wel leuk om met de  HM te spelen, vrijdag of zaterdag mag die weer uit de kast voor, Picanha.....we blijven oefenen, heb natuurlijk een grove fout gemaakt om mij te fixeren op 3.1.1 en het zeker 3 volle uur vol te houden ongeacht dikte van de ribben en hoe ze er uit zagen  :(  Ook fout dat de Q te lang nodig had om op temp te komen........onderste schuif stond toe  X( probeer de temp te regelen met de onderste schuif en boven vol open, zal ze beter in de gaten moeten houden, en zo als Werner zegt "Zodra ze een mooie kleur hebben en het vlees rond de botjes begint terug te trekken pak ik ze in" en uiteraard de meeste reacties zijn dat 3 uur te lang is, vala s? weer wa bij geleerd  ;)
 
Ach, dat is nu het nare van deze hobby, je moet altijd jezelf weer zien te overtreffen en dan blijf je eten! Zo vervelend :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan