BasBQ
Beef en Steak

Hoi! Ik ben bijna een kamado eigenaar.

 

Robert1983NL

Tondelzoeker
Berichten
2
Hoi!

Ik heb BIJNA een kamado BBQ. Bij de wat duurdere uitgaven doe ik altijd heel veel onderzoek en overpeinzingen voordat ik een keuze maak. Ik ben geen held met de reguliere BBQ omdat ik meestal te druk ben met gasten en gezelligheid waardoor ik het vlees vergeet.

Maar het idee van een kamado trekt me al een aantal jaren. 1500-2000 euro voor nog een apparaat dat vlees verwarmt vind ik een hele hoop geld... Tot ik een collega hoorde over een Grill Guru. Toch niet meteen besteld, want toch ~700 euro en een groot zwaar ding in de tuin. Na enkele dagen twijfelen kwam er ook nieuwe info binnen dat het toch beter was om iets meer te investeren in een apparaat dat waarschijnlijk je leven lang mee gaat en dat je regelmatig gaat gebruiken. Zodoende is mijn oog gevallen op de Monolith Classic Pro 2.0. Ik heb 'm nog steeds niet besteld, maar ik sta echt op het randje. Vandaar dat dit mijn openingspost is.

Hoi, ik ben Robert, woon met mijn vriendin op de Veluwe en wil me graag in de wereld van lekker vlees klaarmaken op een kamado gooien. Maar ook pizza's en misschien zelfs ooit wokken. Buiten leven is ons ding!

Ik vind dat de Monolith als voordeel heeft de competitieve prijs onder A-merken (ik begrijp dat Monolith onder de A-merken valt), en de adapter voor een ventilator wat mogelijkheden biedt voor lekker makkelijk temperatuur constant houden. Na voorlichting in een speciaalzaak heb ik me ook laten vertellen dat er onderling de merken weinig verschillen zijn, maar dat de Monolith zich enigszins onderscheidt met net effe wat meer innovatie en slimme accesoires.

Nadelen van de Monolith vind ik de relatief kleinere grilloppervlakte. Dit is ongeveer 44cm. 90% van de tijd zal dit voor twee personen zijn, de andere keren voor vier personen of soms een feestje. Maar dan zetten we wel een normale BBQ er naast (plus de Monolith bakplaat en dan zoeken de gasten het zelf maar uit!). De poten waar de Monolith op staat vinden we ook wat minder mooi.

Dus ik twijfel niet echt, maar heb er lang over nagedacht en denk echt dat dit 'm gaat worden. Misschien dat ik 'm vandaag of morgen dan eindelijk bestel.

Wat raden jullie aan als enigszins makkelijk en heerlijk eerste stuk vlees om de kamado te ontgroenen?
 
Welkom Robbert!

Het is al een heel avontuur tot nu toe maar je pakt het zeker op de juiste manier aan.

Als eerste stuk vlees zou je mooie ribben of een BCC (beer can chicken) kunnen maken.
Dat is niet heel ingewikkeld maar ontzettend lekker.
Procureur is ook een lekker veelzijdig stuk wat qua temperatuur best vergefelijk is.

Alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst en we zien de foto’s hier wel verschijnen!
 
Welkom Robert,

Ik heb de afgelopen jaren hetzelfde zitten peinzen als wat jij gedaan hebt en uiteindelijk ook voor de monolith Classic Pro 2.0 gekozen ook mede vanwege de innovatie en accessoires die er allemaal te krijgen zijn. Tot op de dag van vandaag geen spijt van mijn keuze al ga ik ervan uit dat iemand dat ook zegt wanneer hij een bbq van een ander merk heeft gekocht. Ik kan je alleen maar adviseren om de knoop door te hakken je zal er geen spijt van krijgen.

Om te beginnen staan hierboven al een paar goede en vooral lekkere voorbeelden, je zou ook met een mooi stukje buikspek kunnen beginnen daar kan ook niet heel veel verkeerd aan gaan.
 
Welkom Robert. Succes met je keuze.
 
Welkom
 
Welkom ik heb vorig jaar om deze redenen gekozen voor de monolith le chef pro 2. Die heeft een wat groter oppervlak. Ik ben tevreden alleen bij het maken van pizza heb je wel veel kolen nodig. Maar dat heb ik opgelost door een aparte pizzaoven.
Je moet natuurlijk een keuze maken die bij je past ook financieel. Als je goed kunt barbeceuen dan zal het resultaat met een A-merk niet beter zijn dan met een B merk. Voordelen, garantie (de mijne was nieuw licht beschadigd en is omgeruild) toebehoren en kwaliteit.
 
Welkom hier!
Ik heb zelf voor een Weber Summit Kamado gekozen want voor dit roosteroppervlak vindt je geen goedkopere kamado van keramiek. Bijkomend voordeel is dat je webertje ook niet kan barsten en ook nog eens te tillen/verplaatsen is....
Nadeel is misschien dat je minder geïsoleerde barbecue hebt want geen keramische bbq maar dubbelwandig staal...maar ik moet je bekennen daar nog niet echt nadeel van ondervonden te hebben... (tov van mijn BGE small die ik ook regelmatig gebruik)

Maar ik kan me voorstellen dat het hele idee rondom een keramische barbecue erg aantrekkelijk klinkt...
Veel succes met het maken van je keuze ;)
 
Zo heeft iedereen zijn eigen verhaal ,ik heb toen een Grill guru gekocht ,simpel omdat ik niet meer te besteden had .
En nog geen moment spijt van gehad ,ik maak er van alles mee ,en dat gaat prima .
Ook 20 jaar garantie op het keramiek .
Succes met je keuze .

Groet Peter
 
Robert, welkom bij het genootschap
 
Welkom Robert, veel plezier en inspiratie hier!

Een kamado (welke dan ook) is heel relaxed te gebruiken. Ook zonder controllers. Lekker veel kookplezier straks, je leven zal na deze verrijking nooit meer hetzelfde zijn!
 
Neem in ieder geval niet te kleine kamado, ook al bbq is het voor je alleen, want daar ga je spijt van krijgen. Het wordt gauw vol. Large is toch wel een minimum….of overdrijf ik 🙄
 
Welkom hier en succes met je aankoop! Staan al een hoop goede adviezen en tips hierboven!😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan