BasBQ
Beef en Steak

hoeveel hout te gebruiken?

 
 
 

alvon

Stoker
Berichten
294
gisteren voor het eerst een alu envelope met hickory op de kooltje gelegt,
nu was de rooksmaak prominent aanwezig in het eindproduct, 2 varkenshaasjes.
nu vraag ik mij af als ik dit wat minder prominent wil hebben is dat te realizeren door de houtsoort te veranderen of heb ik gewoon teveel snippers gebruikt?
haasjes hebben er 1 1/2 uur op gelegen inclusief de laatste 15 minuten in de glaze, hierbij kwam er geen rook meer uit de gaatjes van het pakje.
na dat de boel was afgekoeld pakje geopend, alle snippers keurig zwart
nb: ik had de snipers niet geweekt en het duurde eenige tijd voordat de rook echt zichtbaar was uit de schoorsteen
 
Hickory is een stevige houtsoort. Ik raad altijd fruithout (appel, kers) aan voor iemand die start met roken. Met fruithout is het moeilijker om te "overroken".

Je kan ook gewoon je portie hickory halveren natuurlijk :)
 
ik had ongeveer een kopje snippers gebruikt.
en over de houtsoort, had zelf geen tijd die te halen dus mijn vrouw heeft het gehaald.. en is dus niet verder dan de appie gekomen want daar deed ze toch wat boodschapjes
 
Wat Chris al aanraadt is goed, fruitsoorten zijn veel milder. Probeer het de volgende keer eens met een half kopje. Je hoeft je snippers niet te weken overigens.
Ik weet niet wat je stookt in je BBQ maar sommige (vnml budget) soorten kool of briketten kunnen aardig walmen en een aparte smaak afgeven.
 
Waarom een envelop op de kolen? Bakje of pakketje doe je in een gas BBQ. gewoon op de kolen gooien dar spul. Half handje zou ik voor varkenshaas doen. En nee, ik week het niet.
 
Moet je wel de snippers op de kolen gooien en de deksel gelijk dicht doen, anders ontbranden de snippers in plaats van roken.
 
kijk en daarom kom je hier nou.. gelijk hulp en allemaal positief
 
Beukensnippers geven ook een wat zachtere rooksmaak.
Kun je bij een welkoop of zo halen. (Konijnenstrooisel)
En ik pak het ook in alufolie  ;)
 
Misschien eens elzen hout proberen. Gebruik ik voor een wat zachtere rooksmaak. Vooral bij relatief kortere bereidingstijden zoal bij vis en snel gegaard vlees.
 
Bert zei:
Beukensnippers geven ook een wat zachtere rooksmaak.
Kun je bij een welkoop of zo halen. (Konijnenstrooisel)
En ik pak het ook in alufolie  ;)

hoorde zoiets al van een vriend die meer gerookt heeft maar dan vooral vis, leguanen zaagsel, 10 euro voor 25 kg
ben alleen vergeten wat voor hout het was maar denk dat ie beuken zei
 
Je hebt bij de dierenspeciaalzaak ook beukensnippers i.p.v. zaagsel. Zijn van Houtsnips.nl en zijn meestal in twee maten te vinden, fijn en medium. Hier staat zelfs specifiek op de zak dat het zuiver hout is en geschikt voor het roken van voedsel. Is geloof ik ook rond een tientje maar dan voor 15kg.

Volgens de website moeten ze ook nog een grove variant hebben en hebben ze ook o.a. eiken in het assortiment, maar deze ben ik nog niet in het wild tegen gekomen.
 
Ik pak de snippers ook altijd in, je maakt er dan (volgens mij dan) een compacter blok van die langer rookt dan een handje los op de kolen, die branden dan vrij snel op. Je wilt toch langduriger rook hebben dan heel even veel. Of vergis ik me?
 
Als de deksel dicht is geven de blokken rook af, laat je hem open staan gaat de fik erin en rookt het dus niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan