BasBQ
Beef en Steak

Hoeveel chucks rookhout voor PP

 
 
 

backupdevice

Kooltjesharker
Berichten
215
Vorige keer had ik een pp gemaakt met houtsnippers en de rooksmaak was totaal niet aanwezig. Nu heb ik weber chuncks . Hoeveel van die chuncks kan ik toevoegen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ligt eraan welke houtsoort je neemt. Voor PP bij 4 kilo neem ik twee handen vol met Hickory en dat proef je prima. Appel en kers etc zijn lichter. Je kan ook de porties verdelen en na een uur het tweede gedeelte toevoegen.
 
Ik heb chuncks en geen snippers.  Chuncks zijn apple, cherry en mesquite


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik doe het liefst appel erop omdat ik denk dat dat heel goed met varken gaat. Meestal heb ik aan 2 of 3 kleine genoeg omdat ik de rook niet teveel op de voorgrond wil hebben. Een kwestie van ervaren ben ik bang

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
O mesquite zou ik niet doen trouwens deze is redelijk sterk en past beter bij rund bijvoorbeeld. Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Is een beetje persoonlijk, de een vind een flinke rooksmaak geweldig en de ander teveel van het goede. Begin met een lichte houtsoort (fruit) en begin met vuistgroot stuk hout. Grote blokken roken zeker een paar uur tov snippers. welke eigenlijk nagenoeg meteen weg zijn.  Kijk hoe de smaak jou bevalt en werk vanaf hier verder. Het is zonde als je stuk vlees er met voor jou een veel te heftige rooksmaak vanaf komt. 
Ik neem aan dat je wel vaker dan 1 x PP gaat maken  :D
 
Boldeagle zei:
Is een beetje persoonlijk, de een vind een flinke rooksmaak geweldig en de ander teveel van het goede. Begin met een lichte houtsoort (fruit) en begin met vuistgroot stuk hout. Grote blokken roken zeker een paar uur tov snippers. welke eigenlijk nagenoeg meteen weg zijn.  Kijk hoe de smaak jou bevalt en werk vanaf hier verder. Het is zonde als je stuk vlees er met voor jou een veel te heftige rooksmaak vanaf komt. 
Ik neem aan dat je wel vaker dan 1 x PP gaat maken  :D



Boldeagle  +1

Het is i.d.d. moeilijk om exact aan te geven hoeveel blokken of snippers je moet gebruiken (grote van de chruncks en houtsoort spelen mee)
En het blijft altijd een kwestie van smaak.
Beter te weinig dan te veel want later op smaak maken kan wel eruit halen niet.
In veel bbq sauzen wordt Liquid Smoke gebruikt.
Ook schijnt dit in flesjes te koop te zijn.
Je kan dan achteraf nog wat rooksmaak toevoegen als je dat wenst.
Gewoon mee experimenteren.



 
2 chuncks cherry uur 1 en twee in het uur erna was voldoende. Bedankt voor de info


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan