BasBQ
Beef en Steak

Hoeveel briketten gebruiken?

 
 
 

Ener

Pitmaster
Berichten
510
De laatste sessie op de OTP heb ik een volle Weber starter briketten gebruikt. Toen de kip gaar was heb ik de deksel erop gedaan en alle vents dicht gezet. Uiteindelijk heeft het nog lang geduurd voordat 1,5 tot 2 uur geduurd voordat de briketten gedoofd waren. Op mijn ProQ gaat dat veel sneller omdat ik deze klein kan maken. Is er ongeveer een maat te geven voor de hoeveelheid briketten voor een bepaalde tijd en temperatuur? Ik vind het uiteraard zonde om teveel briketten verbranden vandaar mijn vraag.
 
Een volle starter kan, in een OTX57 en 67,  drie uur een temp van 175 C houden. Je het dus ook met 2/3 starter kunnen redden.

Maar wat als het nu eens langer duurt... dan ben je in de aap gelogeerd ;).

Met zuinig zijn spaar je misschien 1,50? uit, maar de ellende als het fout gaat is het mijn inziens niet waard. Kijk de volgende keer voor een toetje dat je in de restwarmte maakt.
 
Frits +1

verder sluit ik alles af en meestal zie je de boel wegzakken na een halfuurtje. De volgende keer de as eraf schudden een paar nieuwe brikketten erbij en weer gaan met die banaan.  ;)
 
Na gebruik sluit ik alle gaten. De volgende keer als ik de OTX weer ga gebruiken pak ik met een tang de briketten die nog in de ketel liggen en stop deze in de brikettenstarter en dan verder aanvullen met nieuwe briketten. Kan ik gelijk even de asresten wegvegen in de ketel.  Ik gebruik voor iedere sessie een volle brikettenstarter en wat overblijft gaat er de volgende keer weer in. Ik heb alleen nog niet low & slow gedaan, dan zal deze manier niet geschikt zijn daar de temperatuur moeilijk laag te krijgen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan