BasBQ
Beef en Steak

Hoelang roken

 
 
 

Ginko

Kooltjesharker
Berichten
139
Ik zit nu in de tuin, mijn eerste brisket ligt op de smoker en ik vraag me eigenlijk af.  Tot welke temperatuur blijf je roken? Niet per se alleen bij briskets.. ik heb ergens wel gelezen dat roken bij een lagere temperatuur nuttig is want dan heeft het het meeste effect. En dat na het inpakken het ook geen functie meer heeft. Maar is er ook een temperatuur van het vlees waar roken geen effect meer heeft op het vlees?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Heb ik ook eens ergens gelezen.
Men stelde dat het roken tot ?45 gr. C kerntemperatuur het meeste effect heeft.
Daarna zou het roken niet zo veel zin meer hebben.
Toch moet je wel oppassen met te lang te veel roken, er is een kans dat je vlees dan bitter wordt. (zegt men)
Ik rook allen de eerste  1 a 1? uur direct na de start.
Dat bevalt prima met voldoende rooksmaak.


Het%20lange%20wachten%20003_zpslym07hed.jpg


 
Er loopt al ergens een draadje over het wel niet en hoe lang roken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat kan, maar een korte zoekopdracht leverde niks op.

Maar mogelijk gebruik ik de verkeerde sleutelwoorden. Ik denk als ik alleen naar rook of roken zoek dat ik dan het halve forum aangeboden krijg als resultaat.
 
Ik heb hem de eerste drie uur om het uur twee blokjes erop gegooid maar heb wel appel hout gebruikt dit valt onder mild normaal gebruiken ze hickory hout deze is sterker maar mijn ring al zei ik het zelf
d3a9e84edb39b39adea9eb0017a87413.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit! Ook een mooie rook ring. Mooi stukje vlees!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wees in het begin voorzichtig met t? veel rook toe te willen voegen. (rooksmaak kan zeker ook overheersen, en is afhankelijk van de duur van het roken, als ook de gekozen rookhout soort)
Zwaardere soorten als hickory en mesquite geven een sterkere rooksmaak als bijvoorbeeld fruithout zoals appel en kersen (cherry).

Probeer het voorzichtig uit, met in het begin maar 1 of 2 houtblokjes in totaal voor je product.
Daarna kan je je resultaat beoordelen, en naar gelang de volgende keer aanpassen. (je bent zult niet de eerste zijn, die iets weg zal gooien omdat de rooksmaak te veel overheerst)

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan