BasBQ
Beef en Steak

Hoe wordt mijn hamburger een 'echte' hamburger?

Ik bedoel dus eigenlijk dat je met 2 vorken meer mengt dan kneed
 
chckstrk zei:
dennis zei:
McPeet zei:
Gehakt kwam van zeer magere koeien uit Afrika, vervolgens ging het naar vriescellen in Engeland (wisselde regelmatig van eigenaar) en na circa 3 jaar werd het gemengd met varkensvet en verkocht aan supermarkten.

Dat mengen met vet is nog niet zo gek, door bijmengen (continu monitoren en bijsturen) zou je een redelijk consistente kwaliteit moeten kunnen halen.
Maar 3 jaar is wel lang.
Ongelooflijk dat dat dan nog goedkoop verkocht kan worden. Eigenlijk zou diepgevroren vlees duurder moeten zijn

Goh ja wat een dramatisch verhaal was dat die uitzending. En die diepvriesvleesmeneer maar volhouden dat hij een versproduct verkocht. De interviewer vroeg wel een aantal keer: 'mijn moeder vertelde me dat ik vlees dat al eens ingevroren is geweest niet meer mag invriezen. Hoe zit dat dan met uw product?' "Ons product is vers" 'ja maar u zei net...' "Ons product is vers"...
Ik haal het wel lekker vers bij onze slager. Nooit, maar dan ook nooit meer gehakt uit een Nederlandse supermarkt
 
Ik haal bij de slager kalfsgehakt met een vetgehalte rond de 20%. Koud de ballen draaien, persoonlijk vind ik 175 gram prima. Dan de burgers persen en weer koelen. Dan kan je vlak van te voren een rub erover strooien naar keuze. Dan 1 kant grillen, flippen en insmeren met BBQ saus en afgrillen. Lekker met gecarameliseerde uien, sla bacon en een goed broodje.
 
McPeet zei:
Peter,

Jaren geleden heb ik ooit een filmpje gezien over het gehakt wat naar de supermarkten gaat. Vanaf dat moment heb ik nooit meer een gram gehakt bij een supermarkt gekocht.
Ik maak mijn hamburgers ook zelf, zonder enige toevoeging en zonder gehaktmolen. Na enig experimenteren koop ik alleen nog maar gehakt van onze dorpsslagers. Daar kan je mooie hamburgers, fatty's etc van maken en zijn qua smaak altijd goed. Na het q-en een beetje zout en peper en smullen maar.

gr Peter

Heb je nog een link naar dat filmpje?
 
Ik moet zeggen dat de Spiffs mij anders goed bevallen, evenals de rest van de mensen die ze tot nu toe gehad hebben. http://www.spiffsbbq.nl/2010/11/hamburgers.html?m=1
Als je het recept volgt, (even opletten met hoeveelheid kruiden) en gehakt hebt met goed vetgehalte (dus niet de AH mager varianten), dan kun je een lekkere bak gehakt wegkneden.

Vervolgens de redneck pers (Duivelaar Jodekoeken deksel) en gaan. Mooie dikke kwaliteit burger (125gr) die prima smaakt.
 
Uranday zei:
McPeet zei:
Peter,

Jaren geleden heb ik ooit een filmpje gezien over het gehakt wat naar de supermarkten gaat. Vanaf dat moment heb ik nooit meer een gram gehakt bij een supermarkt gekocht.
Ik maak mijn hamburgers ook zelf, zonder enige toevoeging en zonder gehaktmolen. Na enig experimenteren koop ik alleen nog maar gehakt van onze dorpsslagers. Daar kan je mooie hamburgers, fatty's etc van maken en zijn qua smaak altijd goed. Na het q-en een beetje zout en peper en smullen maar.

gr Peter

Heb je nog een link naar dat filmpje?
Nee, helaas. Heb het ooit op tv gezien maar weet niet meer op welke zender
 
Allemaal dank voor de reacties. Het zijn er inmiddels aardig wat geworden :)

Het zo kort mogelijk 'kneden' of mengen van het gehakt met de kruiden lijkt al wel te helpen. En ander gehakt lijkt ook wel wat te doen.

Ga nog wat experimenteren met de kruiden en zo om te kijken of bijvoorbeeld een rub in plaats van mengen/kneden ook nog smaak genoeg heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan