BasBQ
Beef en Steak

Hoe ver van te voren kan ik de kip prepareren

monnick.rawling

Sprokkelaar
Berichten
37
Ik wil zaterdag zo'n 40 stuk kippendijen maken a la wedstrijd stijl. Omdat het best wel een werkje is (ik moet ook de botjes eruit halen) wil ik het werk een beetje verdelen over meerdere momenten. Het gaat voornamelijk om het snij en schraap werk. Het kruiden doe ik vrijdagavond/zaterdagochtend.
Zou ik ook donderdagavond kunnen gaan snijden of is dat te vroeg in de week om de kip dan nog een paar dagen goed te houden?
 
als je de kip donderdag vers haalt, continu goed koelt en zaterdag gaat klaarmaken, moet dat goedgaan. Als je twijfelt of eerder wil beginnen kun je de kip snijden, (evt kruiden) en wegvriezen en vrijdag in de koelkast ontdooien.

oh, en 3 dagen in de koelkast is beter dan invriezen en buiten de koeling ontdooien denk ik dan.
 
Het ligt er ook aan waar je kippendijen vandaan komen. Zijn ze van de super of heb je ze van Tromp uit Purmerland of van Jantje de poelier uit Middelie. Met die laatste 2 bedoel ik dan natuurlijk hoe verser je product..... Tromp is sowieso donderdag open en heeft kwalitatief goede kip weet ik uit ervaring.
Maar donderdag gewoon vers halen en verwerken dan komt dat zaterdag helemaal goed.
 
Ik zou ze terug invriezen voor de zekerheid (better safe than sorry), kip is zo gevoelig voor bederf (als er zuurstof bij kan komen), dus donderdag voorbereiden in de vriezer en vrijdag avond in de koelkast laten ontdooien voor zaterdag.
kip in marinade kan wel meer hebben.
Of je begint vrijdag met de kip, dan kun je ze gewoon een nachtje in de koelkast laten staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan