BasBQ
Beef en Steak

Hoe maak je een OTP schoon?

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Normaal gesproken maak ik mijn OTP 47cm verder niet schoon. Ik leeg de aspan voor elke sessie en borstel het rooster even af als het heet is.

Maar af en toe, ??n keer per jaar of zo, wil ik hem toch wel even goed reinigen. Lijkt me op den duur wel het behoud van je Q.

Hoe doen jullie dat?

De ketel is best goed vies, met aangekoekte vetresten enz. Kan er natuurlijk geen schuurspons overheen doen. Nou ja, kan wel... maar dan houd je denk ik geen emaille meer over  :D

Ik heb zo'n rooster reiniger spuitfles van Weber. Die ontvet wel. Kan ik daarmee alles schoonmaken dus ook de ketel enz. ?

Kortom, waar kan ik hem het beste mee schoonmaken?
 
Ik maak de ketels van mijn Webers nooit schoon, ja aan de buitenkant eens een vochtige doek er over.
Als er echt teveel vuil aan de binnenkant van de deksel komt te zitten wrijf ik deze "schoon" met een prop aluminium folie, that's all
 


binnenkant van de ketel en deksel 2 keer per jaar inspuiten met hg of als het erg vies is, half uurtje laten intrekken en met groen sponsje schoonmaken, afspoelen met water.
Gietijzer rooster maak ik als het nog warm is  schoon met een plamuurmesje en pannenspons even wat kokos olie erop met een droog doekje afdoen en klaar voor de volgende beurt, hoe meer ik er op kledder hoe mooier het wordt  :D
 
Ik gebruik gewoon een spuitbus ovenreiniger van het Kruidvat.
 
Weber heeft ook een spuitbus/fles voor het reinigen van je barbecue. Ik gebruik dat meestal voor de buitenkant van onze off-white OTP, maar niet vaak. Dan kan je bij die kleur bezig blijven.  :D

Er is zelfs speciale reiniger voor de Q barbecues van Weber.
 
pas ergens gelezen en geprobeerd, een halve ui als het rooster nog heet is, ging verbazingwekkend goed
naddel is wel dat ook je handen iets warmer worden dan prettig is dus wel even handschoenen aan
 
Eeeh schoonmaken? Het brandt er toch wel af? ;)
 
noskos zei:
Eeeh schoonmaken? Het brandt er toch wel af? ;)

Dat valt nog vies tegen als ik naar de binnenkant van de ketel kijk  :-O

Mijn luchtschuif gaat nu ook lastiger open en dicht omdat er aangekoekte troep op de ketel zit.

Ik heb zo'n weber reiniger fles voor het rooster. Ga ik die ook maar eens proberen op de ketel.
 
dromer1967 zei:
noskos zei:
Eeeh schoonmaken? Het brandt er toch wel af? ;)

Dat valt nog vies tegen als ik naar de binnenkant van de ketel kijk  :-O

Mijn luchtschuif gaat nu ook lastiger open en dicht omdat er aangekoekte troep op de ketel zit.

Ik heb zo'n weber reiniger fles voor het rooster. Ga ik die ook maar eens proberen op de ketel.

Speciaal spul voor de ketel................
9200000013718406.jpg
 
Ik doe ook mee met Noskos en structor  :D
 
Ik maak de binnenkant niet schoon.
Alleen het rooster reinig ik wanneer deze warm is, maar ook die hoeft van mij niet te glimmen.
Kolen erin beetje afkrabben en weer klaar voor gebruik.

Het vet e.d. aan de binnenkant van je ketel heeft zelfs een voordelige werking, het zorgt dat de warmte beter behouden word.
En voor de levensduur van je Q lijkt het me niets uit te maken. Het bijt niet uit o.i.d.

Ook zul je zien dat je bij een grondige schoonmaak altijd dingen tegenkomt, die je niet tegen wilt komen, en dus beter niet kan weten...
Ik spreek uit ervaring (krassen, beschadigingen e.d.).
 
Ik maak m'n Q's van binnen ook niet echt schoon. Ja, de roosters brand ik schoon en als de rookaanslag te dik word en loslaat  (zodat het op het eten valt) veeg ik het weg met een borstel oid
 
Er is maar ??n wondermiddel voor ALLE vette bende!
En dat koop je bij de Wibra.

DASTY!!!

Als je dat ooit een keer gekocht hebt, dan blijf je dat kopen en je bent gelijk fan voor 't leven.
 
ehh... schoonmaken? Ik sluit me aan bij Noskos' groep...

Maar nu, na 10+ jaar, heb ik een CIG vervanger voor de OTP gekocht, die wil misschien iets vaker een voor- of na-behandeling...

Gewoon kokosolie na afloop erop? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan