BasBQ
Beef en Steak

Hoe krijg je een krokant velletje bij gepekelde kip?

 
 

Faxie

Stoker
Berichten
309
Gisteren een hele kip in de pekel gezet (2% totaal gewicht zout, 1% suiker en wat kruiden). Vandaag op de rotisserie klaargemaakt (1.15 uur 150c en 30 min 180c) en zo mals had ik nog nooit kip gegeten. So far, so good.
Nu vond ik het velletje tegenvallen, was wat rubberig. Ik had voor de switch in temperatuur de kip nog wel ingesmeerd met roomboter, maar dat had niet geholpen.

Hebben julie een idee hoe ik toch die malsheid kan behouden en een krokant vellethe kan krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Sowieso niet insmeren met extra boter, het knapperige vel komt door uitsmelten van vet, en als jij extra vet toevoegt is dat dubbelop.
 
Langere tijd op 180, wel opletten met verbranden, zeker wanneer suiker in de rub. Kippie nachtje laten drogen in de koelkast. Velletje met je vingers losmaken van het vlees.
Ik vind het probleem wel herkenbaar... Tegenwoordig kijk ik bij kip aan t spit niet direct meer naar kerntemperatuur maar vooral wanneer de huid knapperig is. Wanneer dat is rond 180 en evt op t einde nog iets hoger, dan is de kerntemperatuur zeker al behaald.
Nu vind ik t velletje ook stiekem t lekkerste! Dus keuze's maken... Mogelijk hebben andere nog gouden tips.

Heb denk eerder ook wel eens een tip gekregen om baking soda bij het rubben te gebruiken. Echter nog niet geprobeerd.
 
Langere tijd op 180, wel opletten met verbranden, zeker wanneer suiker in de rub. Kippie nachtje laten drogen in de koelkast. Velletje met je vingers losmaken van het vlees.
Ik vind het probleem wel herkenbaar... Tegenwoordig kijk ik bij kip aan t spit niet direct meer naar kerntemperatuur maar vooral wanneer de huid knapperig is. Wanneer dat is rond 180 en evt op t einde nog iets hoger, dan is de kerntemperatuur zeker al behaald.
Nu vind ik t velletje ook stiekem t lekkerste! Dus keuze's maken... Mogelijk hebben andere nog gouden tips.

Heb denk eerder ook wel eens een tip gekregen om baking soda bij het rubben te gebruiken. Echter nog niet geprobeerd.
Een nachtje laten drogen heb ik vandaag ook gevonden via google, dat ga ik de volgende keer proberen. Dank voor het meedenken.
 
Kreeg ook zin in een kippie... Velletje vrij krokant... 1u op 180 toen nog half uurtje op 200 ongeveer
0a7446bb29959f22c6210c8709f2779d.jpg
 
Kreeg ook zin in een kippie... Velletje vrij krokant... 1u op 180 toen nog half uurtje op 200 ongeveer
Die ziet er inderdaad perfect uit :D
 
Je kunt ook de dry-brine methode eens proberen.
De kip 24 uur van te voren zouten en onafgedekt in de koelkast laten staan.
Dit geeft voor mij qua balans sappig/krokant het beste resultaat.
 
Een echt krokant korstje is mij ook nog niet gelukt. Wat vooralsnog het beste bij mij heeft gewerkt is de vel los halen en over de rub wat maizena te doen. En inderdaad op een wat hogere temperatuur (180 - 200 graden).

Ik heb ooit ook een filmpje gezien van iemand die zijn kip eerst in heet water deed en vervolgens in ijswater. Volgens hem zou dit een positief effect hebben voor een krokant velletje. Nooit geprobeerd maar ik wil het nog een keer testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan