BasBQ
Beef en Steak

Hoe houd ik het beste mijn bbq op temperatuur.

 
 

bart_dewulf

Kooltjesharker
Berichten
114
Hier een vraag ivm spareribs.
Wat is de beste manier op de Q 5 ? 6 uur aan 110/120?C te houden?
Snake?
Minion methode?
Hoe doen jullie dit?

gr
Een beginnende q'er
 
Bart ik heb je bericht even in een eigen draadje gezet dan is het beter terug te vinden.

Er van uitgaande dat je een bol barbecue gebruikt zou ik zeggen de Minion methode.
 
zoals Frits zegt, de minion methode of de snake
 
Het is inderdaad een weber master touch
Voor de minion methode is er dan een verschil tussen de kolen links en rechts te leggen zodat de ribs in het midden komen te liggen of kan dit dan ook half kolen half ribben.
Hebben jullie een idee ivm de hoeveelheid  kolen voor zo'n sessie?
 
Met kokosbriketten in een snake kon ik in de wmt gemakkelijk een temperatuur van 110-120 graden C. aanhouden..
 
Bedankt allemaal voor de info ik ga op zoek naar goeie kokos briketten en probeer deze methodes eens uit zodat ik de Q beter onder controle krijg. Ik ga de huidige briketten van Weber gebruiken voor direct grillen want voor low and slow vind ik ze niet top.
 
Briketten van Flamy marcheren goed voor low en slow, kan je heel makkelijk een mooie snake mee maken, in je bol kan je dan makkelijk met een halve cirkel een uur of 6 de q op 110-120 houden.
 
Ik gebruik altijd de minion-methode en ben daar zeer happy mee. Gisteren de BBQ aanstoken om 13:00 aangestoken en om 21:00 nog steeds goed op temperatuur.
 
Snake method, met koksbrikketten en dan de luchttoevoer op je Q markeren. Eerst vol open en als de juiste temp is bereikt op ongeveer 1/3 open. Deksel altijd vol open laten staan.
 
Tot nu toe heb ik elke keer gelezen dat briketten volledig moeten gloeien voordat je ze gaat gebruiken omdat er een soort chemicali?n in de briketten zitten die een bepaalde rook en geur afgeven die je liever niet wilt.
Is die informatie niet correct, dan, of is dat anders bij kokosbriketten?

Ik heb ook moeite om de temperatuur laag te krijgen en te houden, dus ben erg benieuwd..

Chris
 
Pak's polycyclische aromatische koolwaterstofatomen. Oftewel zwarte rook.
Zwarte rook wordt veroorzaakt door een onvolledige verbranding van je brandstof. In dit geval je geperste hout (briketten)
De hoeveelheden die in onze situatie vrijkomen zijn te verwaarlozen gelukkig. Dit komt omdat er met een  relatief schoon product wordt gewerkt. Daarom barbecuen we niet op autobanden
 
Zojuist ben ik een testrun aan het doen voor temperatuur. Ik heb 12 hete kolen toegevoegd aan 12 verse kooltjes.
Nu geeft de meter op de q > 200 graden aan en de meter op het rooster slechts 107 graden.
Doe ik iets verkeerd? Ik heb dit vaker en heb wel het idee dat de meter op de q aardig in de buurt komt.
Maverick getest met water deze is goed.
gebruik ecobrasa briketten, met de maverick 733 op een weber master touch 57.
Hoor het graag?
 
De meter van de Q negeren, maverick de doorslag laten geven.
Als de dome thermometer boven het vuurtje hangt, zal hij immers veel hoger aangeven dan de 'echte' temperatuur op het rooster indirect. Zorg eveneens dat de meter op het rooster niet ergens tegenaan ligt, en dat er een paar centimeter ruimte omheen zit.

(Als hij strak op 225 staat en je rooster temp is 107, dan lees je Fahrenheit af )
 
Je zou haast zeggen dat er iets mis is met een van beide meters, want ik heb zelf nog nooit een verschil gehad van meer dan 100 graden tussen dome en rooster. Zeker niet als je maar een paar briketten hebt liggen voor low&slow.

Anyway, de roostertemperatuur is natuurlijk altijd leidend :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan