BasBQ
Beef en Steak

Hoe gebruik ik deze smoker ?

 

Wilco-G

Gemarineerd
Berichten
1.251
Ik heb als marktplaatskoopje deze Barbcook smoker gekocht, maar ik dacht eigenlijk dat hij net als o.a. de Weber smokers dicht zou zijn aan de onderkant, deze is helemaal open en de kolen/vuurschaal hangt los op 3 haken en rondom zit een grote opening, in de deksel zit 1 regelaar.

Nu mijn vraag, ik heb er wegens weinig tijd nog niks mee gedaan maar hoe kan je hier de temperatuur mee regelen, en heeft er iemand hier ervaring met soortgelijk apparaat ?
Juist omdat de onderkant open is lijkt het me moeilijk, zo niet onmogelijk de temperatuur goed te regelen en te behouden, of zie ik dit verkeerd ?
Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele tips!

IMG_20220903_100822.jpg



IMG_20220903_100706.jpg
 
Dat vroeg ik me vandaag ook af eigenlijk :)
 
Klopt idd . Moet nog beetje inwerken in dit forum.
 
Heb ik een ver verleden ook zo’n model Billie gehad. Flink mee gevloekt voor ik hem aan de gang had. Away ik uiteindelijk had gedaan was de open ring rondom dicht gestopt met allu folie, 3 kleine gaatjes in de onderste schaal geboord, de 2e schaal daar boven met zand gevuld en het deurtje om de lucht flow te regelen. Op die manier kon ik er best netjes mee roken. Leuk om mee te spelen absoluut. Maar mis hem niet
 
Vind het ook een bijzonder apparaat.....

Heb het idee dat de temperatuur beheersing wel een dingetje word. Zeker in vergelijk met een WSM... pfff die is echt easy ! Wat dat betreft
 
Heb ook zo eentje eens gekregen als cadeau, stond ander merk op maar identiek hetzelfde verder, was maar een gammel ding en roestte weg terwijl je er stond op te kijken, was vlug de deur uit.
 
Wilco, dit stamt af van wat zo in Amerika: ECB noemen.
El Cheapo Brinkmann.
Barbecook heeft daar zijn eigen draai aan gegeven. Je kan hier wel degelijk mee smoken, het is wel een uitdaging. Die opening aan de onderkant hoort zo, daar zit dus ook de uitdaging in 😉.
Op YouTube zijn er wel wat filmpjes over te vinden met tips en tricks en modificaties.
 
Is er dan een gat in de bodem?
De bodem is compleet open de vuurschaal hangt op 3 haken, op de 2e foto zie je het wit van de tafel waar hij op stond doorschemeren.

@Bidle Dankje voor het zoekwerk ;) die in de filmpjes zijn inderdaad dezelfde.

@Frits Dankje voor de uitleg.

Ik ga er gewoon mee klooien en kijk wel wat er gebeurd, mocht het helemaal niks worden dan maak ik van het onderste deel een vuurschaal.. :unsure:
Bedankt zover voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Das dan raar.
Misschien een oud deksel van een kookpot in leggen onderaan.
 
Geen dank, zou het wel leuk vinden als je de eerste sessie met ons wil delen inclusief je mening. 👍🏻
Ga ik zeker doen, wil eerst wat rommelen met alleen wat brandstof zodat i keen idee heb wat er gebeurt en dan een simpel stukje vlees er op.

@Ghost Het lijkt zo te horen, en een deksel van 47 cm rond heb ik niet ;)
 
Ik heb dezelfde gehad, maar dan van het merk Buccan. Heb hem na een paar keer gebruiken weer de deur uit gedaan. Temperatuur is voor geen meter te regelen en lekt aan alle kanten.

Zand in plaats van water in de pan gaat wel wat beter. Zou hem in ieder geval proberen wat te modificeren, zodat je ook aan de onderkant de luchtstroom kan regelen.
 
Heb hier ook een variant op. Drama om iets L&S op te kunnen doen, dus ik gebruik hem voor koud roken van zalm ed. Dat gaat perfect, veel ruimte ervoor. Voordeel is ook dat je normale BBQ niet helemaal vet wordt van de zalm....
 
Ik ben even met andere dingen bezig geweest, maar als ik zo alle reacties lees denk ik dat ik 'm maar als veredelde vuurschaal ga gebruiken .. 😂
 
Op zijn minst één keer proberen!
Oké, zodra het weer het toelaat ga ik een poging wagen.. het kost hooguit wat brandstof en spelen met vuur blijft leuk ;)
 
Heb ook zo 1 gekregen iemand wist niet wat je er mee moest doen temperatuur moet je in de hand houden door meer of minder briketten/houtskool in te doen heb in de pan eerst water gehad maar dat verdamd zo snel dat daarna gewoon zand er in .
Je kunt hem ook mooi gebruiken om zalm in koud te roken .
Heb hem ook wel gebruikt om gewoon wat simpel te grillen door alleen de onderkant te gebruiken en niet de pan erin .
Ik gebruik hem nu eigenlijk alleen voor zalm te roken
veel plezier ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan