BasBQ
Beef en Steak

Hoe eerste keer picanha

 
 

Wailer

Stoker
Berichten
365
Beste leden,

As zaterdag ga ik mn eerste picanha bereiden.

Begrijp ik het goed, volgende stappenplan?
Beetje trimmen indien nodig

Ruitjes in vetkap snijden, tot op het vlees pezo erop en eventueel te veel afkloppen

Indirect garen tot de warmte die ik wil, vet naar boven

Bbq opstoken en vervolgens nog affakkelen met vet naar beneden? Of ook vetkap naar boven? Hoelang doe je dit ongeveer

Hoe lang duurt het ongeveer tot kern van 50? Wweet dat niet te voorspellen is, maar q op 175-180graden. Uitgaan van uurtje, 2 uur of zelfs langer?

dank!
 
Insnijden tot net voor het vlees, dus het vlees niet insnijden inderdaad. Beetje zout erop kan geen kwaad.
Affakkelen rondom, alle kantjes (dus ook vet naar boven, links, recht, etc )
Beetje afhankelijk van de dikte van het stuk hoe lang het duurt, maar is op die temperatuur echt wel met een uurtje bekeken.
Ikzelf laat hem op lagere temperatuur indirect liggen 100-110 ongeveer. (Dan komt hij egaler op temperatuur.)
Als hij ergens 5 graden onder de gewenste temperatuur zit haal ik hem eraf, opstoken en direct afgrillen. Niet zozeer op tijd, maar op kleur. Even een krokant korstje creeren zeg maar, wat zal het zijn... Minuutje per kant? 2? Zoiets...
Haaks op de draad snijden, heerlijk!
(Tijdens het indirecte gedeelte gebruik ik eikenhout voor de rook... Om nom nom).
 
Pas op voor de vlammen! Op mijn kamado komt het vuur een halve meter omhoog en was de laatste keer mijn wenkbrauwen voor een tijdje kwijt ;-) temp loopt  met open deksel zeer snel op door het vet op het houtskool en ook deksel dicht doen en dan voorzichtig weer opendoen kan ook gevaarlijk zijn heb ik gemerkt  als het vet zijn werk doet.. desalniettemin een heerlijkheid zeker icm chimichurrie!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Ik had begrepen dat met deksel dicht de vlammen beperkt kunnen worden. Maar ik zal zeker voorzichtig zijn. Dank voor de tip.

Gewaarschuwd mens...

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

 
Die vlammen is toch juist waar het om gaat?
Da's driekwart van de lol van picanha bereiden, voor mij ?
 
Zeker mooi in deze donkere dagen. Dan komen de vlammen mooier uit als in de zomer :)
 
Ik ga het zien :) zal proberen fotootje(s) te maken

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

 
Hoe kun je het best je bbq opstoken na een indirecte sessie zonder er nieuwe hete kolen bij te gooien, voor een goede reversed sear? Alleen schudden en kleppen allemaal open zetten?
 
Hoppa!

De fik er in
ebec472ace666732a8589c8fd1a00b62.jpg


99007022aefa17fe748364fce43fcb75.jpg



En resultaat met hasselback uit de oven
686d46e4d0b3413256d82ca421cdbb33.jpg


Chimichurri erbij was heerlijk.

Voor mij vlees iets te rood... Volgende keer kern iets hoger dus.

Was leuk! Spectaculair en lekker!
 
Top werk!
 
Heerlijk, hou wel van een beetje rood vlees.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Dit was trouwens de picanha waar ik eerder over postte met de groene randjes in vacuumzak.

Niks aan de hand dus, was sap dat beetje verkleurd was. Maar eenmaal uitgepakt werd het weer rood.


 
Terug
Bovenaan Onderaan