BasBQ
Beef en Steak

Hoe dik moet de rub?

 

Smokerb

Stoker
Berichten
295
Ik ga morgen voor de eerste keer spare ribs maken en vroeg me af hoe dik een rub er eigenlijk op moet. Heb de secret rub van nosmo gemaakt en wil natuurlijk meteen ribs omde vingers er bij op te eten van de q halen.

De ene keer zie ik iemand ze volledig dekkend insmeren en de andere keer maar half dekkend. Dus ik ben benieuwd wat jullie mening/ervaring is.
 
Ik heb zelf de beste resultaten geboekt door goed te vliezen, dus ook de restjes tussen de botten weg te schrappen (onderkant). Dan met een sticky (mosterd, worcestersaus, sriracha saus of zoiets) bestrijken en dan goed in de rub te zetten. Niet vergeten de onderkant te doen en goed tussen de botjes te rubben.

Komt vast goed, je moet al veel verkloten wil een ribje niet lukken.

Gr. Erwin
 
Het is net als met saus een kwestie van smaak en doseren. Hoe meer rub, hoe meer die smaak zal doorkomen in je eindproduct.
Ikzelf heb vaak dezelfde ribbels en heb bijgehouden of ik de rub teveel of teweinig vond na iedere keer. Hierdoor weet ik dat ik ongeveer 2 eetlepels rub per sparerib wil voor de smaak die ik zoek.
Bepalend is dan de grootte van je ribben, type rib (buik/lende), sterkte van je rub, soort vlees,etc.
Probeer het de eerste keer gewoon uit en noteer wat je ongeveer hebt gebruikt. Je weet aan het einde of je meer of minder wil voor de volgende keer. Maak eventueel fotos voor jezelf (en voor ons!) om op terug te vallen.
 
thnx voor de reacties!

gister aan de gang geweest en uiteindelijke prima spareribs op tafel gezet. er is zeker nog ruimte voor verbetering maar je moet ergens beginnen.
de meeste vonden de rub lekker, ik vond 'm net iets te aanwezig dus de volgende keer iets minder rub proberen.

nog even perfectioneren dus, maar dat gaat wel goed komen :)
 
Tja... nu ben ik benieuwd... hoe dik deed je de rub?  ;)
 
Luc basie zei:
thnx voor de reacties!

gister aan de gang geweest en uiteindelijke prima spareribs op tafel gezet. er is zeker nog ruimte voor verbetering maar je moet ergens beginnen.
de meeste vonden de rub lekker, ik vond 'm net iets te aanwezig dus de volgende keer iets minder rub proberen.

nog even perfectioneren dus, maar dat gaat wel goed komen :)


Of eens een ander smaakje proberen
 
Hoe dik is lastig te omschrijven, heb wel een foto onder vershoudfolie maar daarop is het lastig te zien en lijken ze vrij donker gerubt. Heb ze ingesmeerd met mosterd en daarna de rub er half dekkend overheen gestrooid en uitgesmeerd?. Op gevoel nog wat eraf gewreven waar ik dacht dat dat nodig was. De stukken waar meer vlees zat waren wel goed dus daar ga ik de volgende keer ook even op letten.

Andere rubs komen binnenkort ook nog wel een keer aan bod. De focus ligt nu vooral bij het testen van de diy reverse flow smoker.  :)
 
Luc basie zei:
Hoe dik is lastig te omschrijven.....

Precies mijn punt... gewoon lekker naar smaak toch? Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan