BasBQ
Beef en Steak

Het (on)nut van het weken van hout(snippers)

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik lees hier regelmatig dat veel mensen hun rookhout eerst weken in water.

Echter als je hout nat maakt dan brandt het niet. En rookt het dus ook niet. Ergo alleen droog hout zal roken. Althans, bij nat hout heb je al direct wel 'rook' maar dat is eigenlijk gewoon waterdamp.

Als je hout dus nat maakt en je gooit het op de kolen, zal het water eerst verdampen tot het hout droog is. En daarna krijg je rook.

Misschien maak ik een grote denkfout, en dan hoor ik het graag, maar dan heeft natmaken toch eigenlijk geen enkel nut?
 
Ik heb BBQworkshop gevolgd bij DutchBBQcrew(aanrader trouwens)
die zeiden dat je hout beter niet kon weken, want je vormt alleen stoom en dat kan de tempratuuur
van de bbq te ontregelen
en waarom hout wat 2 jaar gedroogd is weer weken
zit logica in
ikzelf gebruik dikke stukken hout tussen het houtskool
en dan zuurstof knijpen zodat het niet brand
 
Voor chuncks heb je zeker gelijk. Voor snippers is het echter een ander verhaal; de reden waarom je die weekt is om juist te voorkomen dat deze direct ontvlammen wanneer je ze op de kolen/briketten gooit. Het geeft je dus net wat meer tijd om het deksel dicht te doen en wat je nog meer wilt doen.

Dat gezegd hebbende; ik week mijn hout nooit. Chuncks niet en snippers niet. Vlak voordat ik het deksel dicht doe gooi ik een ??n of twee handen snippers bovenop de briketten en dan snel het deksel dicht. Gaat 9 van de 10 keer goed. En mocht het toch een keer gebeuren dat ze meteen ontbranden, dan gooi ik zowel onder als boven alle luchtgaten even dicht totdat de vlammen gedoofd zijn en zet deze daarna weer naar de stand die ik wil hebben. Bovenop staat de luchtschijf uiteraard dan (soms bijna) helemaal open.
 
Dank voor de link Krelis. Deze zegt inderdaad genoeg.

DanBras heeft wel een punt. Als je droog hout op de kolen gooit gaat het bijna direct branden en moet je heel snel zijn met de deksel dichtdoen. Maar dat kun je dan wellicht beter oplossen door een smokerbox of houtsnippers in aluminiumfolie met wat gaatjes erin.

Begrijp ik nu ook meteen het nut van een smokerbox (los van het gemak)  :)

Afijn, myth busted zullen we maar zeggen. Water werkt eerder averechts omdat het de temperatuur in de Q ontregelt.
 
dromer1967 zei:
Begrijp ik nu ook meteen het nut van een smokerbox (los van het gemak)  :)
Ik werk altijd met een smokerbox (moet wel met een gasser) maar heb daar wel een kleine modificatie aan gedaan. In het begin deed ik de snippers of chunks (ja ook die kan je niet op een gasser gooien :D  ) in de smokerbox. Plaatste die vervolgens op een flavoriser bar en na verloop van tijd ging het enorm roken. Echter dat roken was na max 10 minuten voorbij. Tegenwoordig maak ik van een stuk dik alufolie (enig keren gevouwen) een deksel die ik goed over de bovenkant van de smokerbox heen vouw en maak daar 1 gaatje in. Door dat kleine gaatje komt uiteindelijk de rook, en nu duurt het roken meer dan 30 minuten.
Het enige hout wat ik nat maak en op mijn q leg zijn de Cedarhouten planken
 
Rookontwikkeling krijg je t best met zo min mogelijk zuurstof erbij.
Dan krijg je namelijk een onvolledige verbranding en rookt t het beste.
Meer lucht ( zuurstof ) des te beter de ontbranding en dus minder rook.
En idd door het te weken lijkt het meer te roken .
Is niet zo .
In het begin komt er dan alleen maar stoom uit t hout denk aan kokend water en als dat op is kan t hout gaan smeulen dus roken.
Als je klaar bent met roken als je dit zou doen met een smokerbox of pakketje alu folie  zou je als het goed is alleen houtskool over moeten houden in je box
 
Terug
Bovenaan Onderaan