BasBQ
Beef en Steak

Het begin van kerst...

Tja een DigiQ staat ook nog op het lijstje... ;)
 
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is ze dan toch gelukt.

Ik ging even de fout in, waardoor ik bang was dat het allemaal de mist in zou lopen.
Toen de kalkoen de 69,7 gr had bereikt, dacht ik, dat ik het met de resterende kooltjes wel zou kunnen redden (niet dus  :-[)
De temp van de dome stortte in, en de temp van de kalkoen begon terug te lopen naar 67,5 gr  :(

Het duurde te lang om de bijgevulde kooltjes weer aan te krijgen (achteraf gezien, was het in deze situatie beter geweest, om de starter erbij te halen, maar goed, dat is achteraf  :-[)
Ik had ik dit niet gedaan, omdat af en toe zo hard waaide dat dit waarschijnlijk toch niet zou lukken.

Nadat eindelijk de temp weer begon de stijgen, heb ik haar bij zo'n 77 gr van de Q afgehaald.
Ik moet zeggen, dat ze er wel erg donker uit zag, en ik was dan ook bang dat ze uitgedroogd zou zijn, maar ik moet zeggen dat dat (dankzij de brine, denk ik dan maar zo) gelukkig niet het geval was "Halelua  :)"

De temp van de dome heeft zo tussen de 120 - 150 gr geschommeld.
Ze heeft er uiteindelijk zo'n 3 á 4 uur opgelegen (incl de verloren tijd door de temperatuurdip).
Als rookhout heb ik appel gebruikt.
De smaak zou ietsje beter kunnen, maar was zeker niet slecht (had net te weinig verse gemberwortel op voorraad)
Zeker voor herhaling vatbaar  ;D ;D

Daarbij hebben we D3xstars Aardappel-Fetta pannetje gemaakt (erg smakelijk ook)

kerst20113.jpg

kerst20114.jpg

kerst20111.jpg

kerst20112.jpg


Grtn
Marcel
 
De kalkoenen zien er allemaal goed uit.
 
Ziet er zeker goed uit.
Het water loopt me al in de mond. 8)
 
Hier mijn beloofde update van mijn voorbereidingen voor het kerstdinner: koud gerookte ganzenborst
(winter cursus Reitse) Van Reitse moesten we alleen de boststukken gebruiken en de rest van de gans weg gooien... Maar dat vind ik zonde van het mooie dier! Ik heb daarom de poten en vleugels in de vriezer liggen om er later ganzen confit van te maken!

sam0371k.jpg


sam0374e.jpg


sam0376gb.jpg


sam0381m.jpg


sam0407a.jpg


sam0409x.jpg


sam0413j.jpg


sam0415n.jpg
 
Ziet er goed uit Teun, verser kan je het denk ik niet hebben, zelf geschoten?
 
Niets om van te schrikken hoor Theun, als je zo zorgvuldig met een beest omgaat. Ik zou geschrokken zijn als je dus idd de resterende onderdelen in de prullenbak geflikkerd zou hebben.
Serieus waar.
 
Mooi geslacht Theun. Maar als ik nar de gans kijk zijn het geen echt grote dijen, wel mooie borsten BTW.
 
Leo zei:
Ziet er goed uit Teun, verser kan je het denk ik niet hebben, zelf geschoten?

Nee ik heb ze niet zelf geschoten, dat heeft een boer met jachtvergunning voor mij gedaan. Ik had om 5 ganzen gevraagd maar hij heeft er 8 geraakt...
 
Dominique zei:
Niets om van te schrikken hoor Theun, als je zo zorgvuldig met een beest omgaat. Ik zou geschrokken zijn als je dus idd de resterende onderdelen in de prullenbak geflikkerd zou hebben.
Serieus waar.

Ik "kon" het ook niet uit respect voor de ganzen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan