BasBQ
Beef en Steak

Het begin van kerst...

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Vandaag een begin gemaakt met het kerstdiner, de kalkoen in de pekel gezet:

kalkoen.jpg


Misschien leuk om hier in een draadje je voorbereidingen te laten zien?
 
Dan wil ik in ieder geval dat draadje graag volgen!!
 
Goed idee. Hier een foto van mijn voorbereidingen:

p_1324676924.jpg


Zo de kalkoen erin, foto volgt ;)
 
Dat wordt vast een heel lekkere Kerst :).
 
En een update:

IMAG0118.jpg
 
Tsja ik ga de zelfde kalkoen maken als Noskos en Gerard777... dus om dat nog een keer te laten zien dat ze ik de sinaasappel-brine staan...
Maar ik ook de gamba's en de ganzenborst van de wintercursus van Reitse maken, maak ik daar wel mooie foto's van, deal?
Maar we hebben pas woensdag 3de kerstdag, dat is een beetje onze traditie om zo aan de andere familie diners te kunnen deelnemen...
 
@Niek, dat ziet er ook heerlijk uit!

@Theun, deal!
 
Niek dat ziet er goed en smakkelijk uit.
 
Ook hier is de dame reeds aan het badderen hoor ! :) :)  (het is toch een dame ?  :-\)

img0691ue.jpg


Doen de anderen haar nog extra kruiden op de Q, of laten jullie haar verder naturel ?

Grtn
Marcel
 
Ik heb laatst de mijne naturel gelaten,en dat was goed genoeg.
Brine doet goed zijn werk.
 
Ik houd het recept van noskos aan. Dus enkel ismeren met gesmolten boter voor dat ze de Q op gaan.
 
Thanks heren, dan ga ik op zeker (alhoewel zekerheid heb je natuurlijk nooit), en laat ik haar ook naturel.

Jullie ook Suc6  ;)

Grtn
Marcel
 
Ik ben benieuwd.
 
heb ik daar nog een vraag over, kan ik hem ook aan het spit rijgen daarna of beter van niet?
 
Ja waarom zou dat niet kunnen? Is ook wel een idee eigenlijk, die heb ik ook :D
 
Moet je wel even naar de specificaties van je spit kijken. Zou zonde zijn als je motortje doorbrand omdat de kalkoen te zwaar is ;)

Oja, hier liggen de kalkoenen op de smoker en is de kerntemp 55 graden. Hoop over een uurtje klaar te zijn...

Hier een foto van de kalkoenen toen ze er op gingen:
IMAG0130.jpg
 
Bedankt voor de tip Gerard, maar heb er ook al een keer een kalkoen aangehad van 6,5 kg. Dat heeft ie ook prima gedaan, dus4 kg moet volgens mij makkelijk kunnen
 
En hier het resultaat, tenminste, één van de twee.

IMAG0131.jpg


De smaak was subliem! Al het harde werk wordt beloont! Echt een blijvertje!

Twee kalkoenen was een mooie uitdaging. Heb ze tegelijk op de pro Q Frontier klaar gemaakt. De temperatuur omhoog krijgen was écht een opgave. Twee kalkoenen à 5 kg pst absorberen blijkbaar véél energie. Ik kreeg de temp niet boven de 140 graden Celsius. En ik heb er behoorlijk wat ecobrasa op gegooid. Nadat de kalkoenen er af waren knalde de smoker dan ook naar de >250 graden...
 
Dan helpt de digiQ een hoop, die jaagt de temperatuur wel door, maar dat duurt ook even voordat hij op 350°F zit hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan