BasBQ
Beef en Steak

Hertenhaas ala noskos

 
 

Dobey

Stoker
Berichten
328
Zo maar weer eens mee doen, de hype “dry january” ben ik niet zo van maar dit onderwerp sprak me aan. Vandaag weer eens na langs tijd bij de sligro geweest en daar trof ik hertenhaas aan, wat me deed denken aan een recept van Noskos, waarvan ik ooit een filmpje heb gezien dus even gauw het internet geraadpleegd, de hertenhaas in het karretje gegooit en gauw door naar de gele supermarkt.

Eenmaal thuis.


Vlees uitgepakt en ontdaan van de vliesjes.



Kleine toevoeging, geïnjecteerd met whiskey (in het kader van dry january)


Daarna uur laten rusten in de koelkast.


De bbq aangestoken en in de tussentijd de ingredienten van de saus gesneden.


bbq was bijna 200 graden, dus skillet op het rooster, boter laten smelten en de uien snippers erbij gedaan.


Na minuut of 5 de knoflook toegevoegd.


Die 1 a 2 minuten mee laten bakken, daarna waren de shiitake en kastanje champignons aan de beurt.


Deze mee gebakken tot ze bruin werden

waarna de runderbouillon en de rode wijn er bij konden.




Deze laten inkoken en als laatste de rozemarijn en blauwe bessen toegevoegd, ook hier een eigen draai aangegeven door er ook frambozen bij toe te voegen.



Dit alles even laten fruiten tot het een jam-achtige substantie werd, beetje zout en peper toegevoegd


en daarna op het grote rooster neer gezet zodat het op temperatuur bleef.

Mezelf ondertussen voorzien van een fijne quadrupel.


Door naar de hertenhaas, die heeft uur in de koelkast mogen rusten, uit vershoud folie gehaald en voorzien van peper en zout.



Daarna mochten ze beide plaats nemen op het rooster, alle zijdes aangebakken voor minuut of 4.


Na het aanbakken, vlees verplaatst naar het indirecte gedeelte van de bbq.

In het kader van als hij rookt, moet het goed zijn.


Bij 50 graden van het rooster gehaald, nog even gauw een foto voor ze toegedekt worden.


Na de lange 5 minuten wachten, konden we eindelijk aan tafel. Vlees was erg mals, de whiskey smaak kwam heel lichtjes naar voren, maar niet de moeite waard (viel te proberen)
 
Mooi stukkie vlees zo
En dubbel dry bezig met drank in je gerecht
 
Ziet er heel goed uit..... ik was tijdens het lezen even bang dat die quadrupel erin ging maar die heb je gelukkig opgedronken :ROFLMAO:
 
Das toevallig. Gisteren hertenbiefstuk gemaakt en twijfelde om er zelf een rode wijnsaus bij te maken, maar gekozen voor een cranberry marmelade
Dan hadden we bijna hetzelfde gemaakt 😁 :cool:

Deze ziet er super lekker uit zeg.
Wat Is herten vlees zacht hé?
Hoe bevalt de saus?
 
Ja enorm zacht, ik vond de saus een leuke toevoeging, deed zeker geen afbreuk aan het vlees.

Heb staan twijfelen tussen hertenhaas en biefstuk. Toch maar voor deze gekozen, vond het zelf geen slechte keuze (is natuurlijk makkelijk praten, over je eigen keuze)
 
Oef die is lekker hé! Ziet er top uit. Vorige jaar gemaakt volgens noskos z'n recept, en wat is dat vlees mals en de saus past er ook super bij. Ook voor niet wild liefhebbers prima te doen.
 
Hertenhaas is super lekker. Mooie cuisson. Dat moet smullen geweest zijn.
 
Ja daar verbaasde ik me dus ook over, nog nooit gehad. Maar echt lekker, goed mals. Het is dat het aan de prijs is, anders zou je dat elke dag wel kunnen eten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan