BasBQ
Beef en Steak

Hertenbiefstuk met Kipvleugels en Jägerbomb

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Hertenbiefstuk met Kipvleugel en Jägerbomb-saus

Uitdaging "BBQ cocktail pairing"


Hertenbiefstuk vs Jägermeister (Hert stikke lekker)
Kipvleugels vs Red Bull (Daar krijg te vleugels van)
Cocktail Paring vs Jägerbomb (Red Bull Jägermeister)

--- Need I say more---

Jägerbomb


Wil je de bekende geur die wordt gevormd door een combinatie tussen Red Bull en Jägermeister ervaren, maak de Jägerbomb dan zelf! De presentatie en drinkwijze met de combinatie van Red Bull en Jägermeister hebben samen een leuk effect. De smaak is mierzoet en je gaat er vanzelf van houden.

Benodigdheden (Bij voorkeur komt alles uit de vriezer ook het glaswerk)
  • Een tumbler glas
  • Een shot glas
  • De wel bekende Jägermeister tulp glaasjes
  • Voldoende blikjes Red Bull (4 blikjes zijn goed voor ± 20 Jägerbomb(en)
  • Voldoende Jägermeister (uit 1 fles van 750ML haal je ± 20 Jägerbomb(en)
Vul het shotglas met een “bolletje” erop met Jägermeister zet de tumbler over het schotglas met Jägermeister en draai het geheel om. De Jägermeister zit nu onderste boven gevangen in de tumbler. Vul de tumbler half met Red Bull en je Jägerbomb is klaar om te “lanceren”. Drink de Tumbler in een keer leeg. Het shot glas zal open vallen en zich vermengen met de Red Bull …. Proost!

Laten we beginnen met het eten (Neem alvast een Jägerbomb :)…)

Benodigd pp:

  • Hertenbiefstuk ca. 180 gram per stuk bij uw favoriete (wild)slager te verkrijgen.
  • Kruiden zout, peper en olijfolie
  • Kipvleugels 1-2 per Hertenbiefstuk bij uw favoriete poelier te verkrijgen.
  • Rub “Good Shit” van Big Cock Ranch
  • Overig Worcestershiresaus ,Heinz tomaten ketchup
  • Jägermeister Voldoende naar eigen inzicht
  • Red Bull Voldoende naar eigen inzicht
  • BBQ 1 benodigd 30 min 200°C
  • BBQ 2 benodigd 4-7 min 275-300°C
  • Of 1 BBQ Waarmee er een directe en indirecte zone te maken is
  • Houtskool Marabu
  • Rookhout Beech / Beuken

Laten we van start gaat

Steek je BBQ aan en breng deze naar 200°C met een indirecte opstelling.

Tip: Omdat de kipvleugels en saus al voor de hertenbiefstuk op de BBQ gaan en de BBQ voor de hertenbiefstuk naar 275-300°C verhoogd moet worden moet je weten wat en hoe je dit doet en om alles in een keer klaar te hebben en is planning/overzicht essentieel. Als je twee BBQ’s kan gebruiken of een kamado die goed in twee zones te verdelen is maak je het jezelf iets makkelijker.

De Kipvleugels

Controleer de kipvleugels op onregelmatigheden en rub de vleugeltjes (2de en 3de lid aan elkaar vast) met “Good Shit” van Big Cock Ranch. (Een heerlijke rub die ik bij “Black and Blue BBQ” heb gekocht.)

Zodra de kipvleugels op kamer tempratuur zijn gaan ze op 200°C indirect in de BBQ tot een kern van 75°C dat is ongeveer 30 minuten in deze situatie. Voor de smaak heb ik nog wat “Beech/Beuken” rookhout toegevoegd. Als ze klaar zijn krijgen ze nog een lekker glaze met Jägerbomb-saus.



Jägerbomb-saus


De Jägerbomb-saus voor dit gerechtje is wel (erg) zoet. Wees hier dus niet té scheutig mee.

Ingrediënten

1 deel Jägermeister
1 deel Red Bull
1 theelepel Worcestershiresaus
1 deel Heinz tomaten ketchup

Doe alle ingrediënten bij elkaar en kook deze in tot de gewenste dikte.


De Hertenbiefstuk

Een van de vaardigheden die elke BBQ-fanaat weet is hoe je vlees moet grillen. Dit geldt met name voor hertenvlees. Omdat hertenbiefstuk zo mager is betekend dit dus dat er weinig speling zit tussen perfectie of een ‘schoenzool’. Te gaar hertenvlees is grijs en droog wat echt vreselijk zonde is.

Kruiden: enkel met zout, peper en olijfolie.

De hertenbiefstuk grill je af (275-300°C) lekker beide kanten tot een kerntempratuur die jou past 46-52°C (Rare-Rosé). Als je er nu in snijdt krijg je een mooie rode-roze kleur te zien!


Hoe je de bereiding zou kunnen “aanvliegen”


  • - Maak eerst een Jägerbomb voor jezelf :)
  • - Steek je BBQ aan en breng deze ondertussen naar 200°C indirecte opstelling. Als BBQ heb ik de Weber Go-Anywhere (WGA) gebruikt. (Achteraf gezien had ik toch beter mijn Kamado (Basterd Urban Large 2019) kunnen gebruiken. Hiermee had ik mezelf behoorlijk wat “kunst en vliegwerk” bespaard.)
  • - Marineer de kipvleugels.
  • - Kruid de hertenbiefstuk.
  • - Maak een (*2) Jägerbomb nu om de Jägerbomb-saus van te maken (*en neem er zelf ook nog een :))
  • - Leg de kipvleugels op de BBQ indirect bij 200°C met wat rookhout.
  • - Haal de kipvleugels er na 25 min af en verpak ze in aluminium bakje en dek ze af met aluminiumfolie zodat ze nog warm blijven en iets doorgaren. (Zelf heb ik deze onder de deksel van de WGA kunnen houden waarna het vuur snel op tempratuur kwam om de hertenbiefstuk te grillen.)
  • - Breng de BBQ naar 275-300°C nu met een directe opstelling en bij voorkeur een gietijzeren rooster.
  • - Leg de vleugels terug op het indirecte deel controleer de kerntempratuur. (kern van 75°C)
  • - Grill de hertenbiefstuk op hoog vuur en met open deksel tot een kerntempratuur die je past 46-52°C (Rare-Rosé) zelf bij 49°C eraf gehaald.
  • - Bordje opmaken en smakelijk eten. Vergeet niet om er nog een Jägerbomb bij te serveren. (Wij hadden er nog een lekkere spinaziesalade bij.)


NOOT: Drank en BBQ kan gevaarlijk zijn. Is het niet bij het vlamberen dan wel het consumeren van teveel ervan. Let goed op en weet wat je doet, drinkt en hoe dit valt. Geniet en drink met maten!

Hieronder de foto's die zeggen nog meer .....

1. JagerBombe.jpeg


1.1 Zo kan het ook.jpeg


2. Q aansteken.jpeg


3. Vleugels kruiden.jpeg


4 Hertenbiefstuk kruiden.jpeg


5. Q op tempratuur.jpeg


6. Vleugels op Q.jpeg


7 Saus maken.jpeg


7.1 Wat moet moet.jpeg


8 Saus inkoken.jpeg


9.1 Herten biefstuk afgrillen.jpeg


9.2 Herten biefstuk afgrillen.jpeg


10 Aan tafel.jpeg


Fotowedstrijd 11-2022.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Flink verhaal. Gelukkig drink ik geen energiedrankjes.
Hoe was de smaak van het gerecht ?
 
Jagermeester en ook beerenburg had ik al wel vaker in sausjes gezien, lekker is dat wel. Is de redbull ook lekker?
Leuk geschreven verslag! Ik probeer me nu heel erg de smaak van de saus voor te stellen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jagermeester en ook beerenburg had ik al wel vaker in sausjes gezien, lekker is dat wel. Is de redbull ook lekker?
Leuk geschreven verslag! Ik probeer me nu heel erg de smaak van de saus voor te stellen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De RedBull smaak was zeker aanwezig. Heb de Jägerbomb-saus alleen over de kipvleugels gebruikt en dat was zeker bijzonder te noemen. Maar proeven voor gebruik is altijd belangrijk. Om het zoete nog meer af te vlakken zou tomatenpuree een goede vervanger kunnen zijn voor de ketchup.
 
Ziet er prima uit allemaal.
De saus lijkt mij bedenkelijk maar aan de andere kant toch ook wel interessant.
Dus toch ook maar eens proberen 😇
 
Flink verhaal. Gelukkig drink ik geen energiedrankjes.
Hoe was de smaak van het gerecht ?
Het “gerecht” is natuurlijk ook een knipoog naar de fotowedstrijd van november 2022.
Maar het was echt HEERLIJK. De saus had iets minder zoet gemogen. Maar je bepaald zelf hoeveel je er van gebruikt.
 
Ziet er prima uit allemaal.
De saus lijkt mij bedenkelijk maar aan de andere kant toch ook wel interessant.
Dus toch ook maar eens proberen 😇
Zeker doen! Alleen al de voorpret. 🤣 Optioneel zou je de tomaten ketchup kunnen vervangen door tomaten puree.
 
  • Leuk
Waarderingen: BdeV
Zeker doen! Alleen al de voorpret. 🤣 Optioneel zou je de tomaten ketchup kunnen vervangen door tomaten puree.
Eerst nog maar wat experimenteren met de kamado.
Na 3 sessies durf ik er nog geen hert op te gooien 😉
Maar dat komt vast en zeker binnenkort wel goed 😇
 
Eerst nog maar wat experimenteren met de kamado.
Na 3 sessies durf ik er nog geen hert op te gooien 😉
Maar dat komt vast en zeker binnenkort wel goed 😇
Bij twijfel (angst) altijd doen!!!!
Je kan beter spijt hebben van iets dat je gedaan hebt dan van iets dat je niet gedaan hebt.😉
 
Dit klinkt als een heel aparte combinatie. Is dit een gevalletje: het wordt beter naarmate je meer drinkt? 🤣 Hertenbiefstuk kan mij wel enorm bekoren dus ik voel mij bijna verplicht om het toch een keer te proberen
 
Ook een hele fijne, vooral bij een koude donkere avond.
 
Leuke enthousiaste bijdrage! Succes met de fotowedstrijd. Ook voor mij is hertenbiefstuk echt een feestje. Redbull e.d. Is niets voor mij maar het lijkt alsof je genoten hebt en daar gaat het om 😇
 
Dit klinkt als een heel aparte combinatie. Is dit een gevalletje: het wordt beter naarmate je meer drinkt? 🤣 Hertenbiefstuk kan mij wel enorm bekoren dus ik voel mij bijna verplicht om het toch een keer te proberen
Zeker doen en voldoende in huis halen want het “vliegt” er uit….
 
Terug
Bovenaan Onderaan