BasBQ
Beef en Steak

Herfst? Bacon time

 

Markv

Kooltjesharker
Berichten
178
Afgelopen zaterdag bij de slager een lekker stukje buikspek gehaald van 1 kilo.
Doel is om weer eens lekkere bacon te maken. Tot nu toe 1x eerder gedaan, en vond het hoog tijd dit nogmaals te maken. Zeker met de herfst en de heerlijke stampotten welke weer op het menu verschijnen hoogste tijd voor een lekker stukje spek.

Dit keer gekozen voor de savoy bacon variant (zie recepten deel) , met als extra toevoeging knoflook, laurierblad en peper.
De slager even lief aangekeken, en direct een pondje colorozo zout geregeld. kan ik de herfst weer door.

Als eerste begonnen met het mengen van de ingredienten: Colorozo zout, suiker, knoflook, laurierblad en peper:
download


Vervolgens het buikspek lekker inwrijven met deze rub:
download


Vervolgens in een ziplock zak gedaan, en iedere dag omdraaien.
Nu wachten tot vrijdag avond.... dan gaan we hem afspoelen, en te drogen leggen in de koelkast. Zondag gaat ie op de Weber OTC 57. nog even geduld voor het vervolg.

Vanmiddag (zondag 04-10-2015) heb ik het stuk bacon er rond 15:45 op de Q gelegd. Hiervoor heb ik ongeveer een halve kleine starten (ongeveer 400 gram kolen) in de brand gestoken.
Ik gebruik een bestek bakje van de IKEA waar ik aan de zijkant een stuk eikenhout heb geplaatst, en de onderkant heb gevuld met koude kolen.
download


En de bacon ligt erop! nu nog koud uit de koelkast, maar met een paar uurtjes hopelijk omgetoverd tot een heerlijk stukje vlees!
download


En de twee probes erbij, zeker voor deze lagere temperaturen heb ik vaak de indruk dat de ingebouwde thermometer een stukje nauwkeurigheid te kort komt. De tweede IKEA thermometer heb ik vorige week erbij gekocht. en het grappige is dat ik deze verder kan instellen (zeker tot 200 graden) in vergelijk met de vorige. deze ging niet verder dan 130 graden. En nu maar wachten, en de temperatuur bijstellen.
download


en rond 17:30 was de kerntemperatuur al opgelopen tot 67 graden... dat krijg je ervan als je op straat met de buurman loopt te kletsen. Maar die 2 graden meer of minder maken vast geen verschil.
De bacon van de OTC gehaald, en onder de alu folie gelegd. Nu nog snel even de prei bakken, banaan prakken, en de zuurkool stampen (erg lekker gebakken prei en geprakte banaan door de zuurkool, eten de kids ook ineens veel makkelijker).
De bacon was prima gelukt al zeg ik het zelf:
download


en dan het moment supreme, het aansnijden:
download


Wat vonden we ervan: heel erg lekker! Niet te zout, niet teveel rook, precies goed. Gaan we zeker nogmaals maken! 's avonds heb ik nog even een stukje gesnoept, en toen was ie nog lekkerder. de rooksmaak kwam nog meer tot zijn recht. Het restje opgedeeld in twee delen. een deel in de vriezer, en het andere deel gaan we spekblokjes van bakken voor door de boerenkool deze week. mmmm... nu al zin in!
 
goed begin is het halve werk  ;)
 
Lekker man.
Hier ligt ook een stukje te ontdooien  :D
 
Goed idee, helaas zie ik geen foto's!
 
Riestad zei:
Goed idee, helaas zie ik geen foto's!
Bedankt voor de opmerking!
Wordt af en toe gek van Onedrive.... het is dat ik dagelijks mijn geld verdien met Microsoft producten maar af en toe zou je ze op de BBQ leggen  ;)
Inmiddels ben ik er wel achter hoe ik het permanent voor elkaar kan krijgen. je moet kiezen voor de optie Embed vanuit oneDrive en de URL welke je hier uit krijgt moet je aanpassen naar bijvoorbeeld onderstaande:

https://onedrive.live.com/download?cid=C10EE13AE52372F7&resid=C10EE13AE52372F7%2127806&authkey=AMupZiUN4NNL_Ho

Let vooral op het deel download in de URL, dit is normaliter Embed, maar wordt niet ondersteund door het forum.
Deze URL plaatsen in de standaard image optie, en klaar is klara.

Dus voor alle OneDrive (voorheen Skydrive) gebruikers, op deze manier zou het moeten blijven werken.
 
Heeft een van jullie nog tips hoe de bacon om op het rooster te leggen? Op dit moment heb ik hem met de zwoerd zijde naar onder liggen. Maakt dit nog uit? Nu ik zo zit te beredeneren is het wellicht beter om hem om te draaien, kan het vet van de zwoerd het vlees bedruipen.... denk dat ik hem nog ff ga omdraaien. Tips zijn welkom!
 
Was een heerlijke sessie, met een prima eindresultaat. Zeker een tip voor iedereen die dit nog niet gemaakt heeft.
download
 
Terug
Bovenaan Onderaan