BasBQ
Beef en Steak

Help!!! Ik kan niet kiezen!!

 
 

mitch01

Stoker
Berichten
267
Hallo bbq gekken,

Ik heb al een jaar ofzo de weber mastertouch met zeer veel plezier en geen moment spijt van gehad.
Maar je wil toch meer he!
Dus het wordt tijd voor een smoker dacht ik zo  :D
De 2 gegadigden zijn : wsm 47 of de proq excel .
Geloof me dat ik me er flink in heb verdiept maar ik kan bijna niet kiezen.
Weber = kwaliteit dat is een ding dat zeker is.
Proq heeft zich toch ook wel bewezen en heeft handige extra's ten opzichte van weber maarja....geen weber.
Er waren wat negatieve berichten in het verleden over het emaille maar dat is tegenwoordig opgelost.

Zijn er hier kenners die ze allebei kennen en er eens een iets zinnigste over kan zeggen?

Even een paar puntjes van mij over de twee

Qua prijs liggen ze niet veel uit elkaar.
Proq is in verschillende opstellingen te maken.
Weber = weber = kwaliteit... volgens mij ook dikker staal en beter emaille
Proq heeft handige vleeshaken in de deksel
Weber is luchtdichter
Proq heeft een uitneembare kolenmand met hendels

Tja wat zouden jullie doen?


 
Alleen voor de service al zou ik voor Weber gaan.

Bij de gadgets van ProQ moet je je ook afvragen ga je ze gebruiken. Hij is echt niet veel zuiniger met een tussenring eruit ;).
Bij de Weber kan je de kolenring met wat electricitets draad aan je kolenrooster maken en til je hem er ook zo uit. Vleeshaken zijn wel handig als je worst of vis hangend wil roken, maar daar heeft weber een apparte gadget voor of je maakt een diy oplossing.
 
Ik zat met dezelfde vraag. Uiteindelijk toch voor de weber gekozen.  Waarom? Puur gevoel.......
Succes ;)
 
Ik heb de keus gemaakt voor de proQ excel en heb er geen moment spijt van gehad.
Met name de veelzijdigheid, zowel indirect, smoker en direct is hij goed te gebruiken.
Van lekken heb ik geen last, temperatuur regeling gaat prima en de 2 doorvoeren voor een thermometer zijn ideaal.

Veel sterkte met je keuze,ze zullen je beide veel plezier brengen.
 
Keuzes zijn altijd moeilijk.
Koop ze gewoon alle twee, keuze-probleem opgelost :))
 
Ik heb ook de Exel. Prima ding. Dat het in het begin wat meer lekt zal inderdaad zo zijn. Maar na een aantal keer gebruiken zal je zien dat het minder en minder gaat worden. Kwaliteit is ook gewoon goed. Alleen het handvat van het deksel is wat minder stevig. De handvaten die aan de stackers zitten worden tijdens gebruik wel heet. Zijn dus niet om even snel het ding te verplaatsen zonder handschoenen.
1 probleempje wat ik had is dat een sluiter tussen de delen geen spanning opbouwde bij het sluiten. Niet erg,dit was snel opgelost met een tangetje en deftig bijbuigen.
Kan het misschien niet 1 op 1 vergelijken met een Weber,maar de Exel is in mijn ogen een prima smoker.
 
Ik heb de proQ net live gezien en uit elkaar gehaald toch gaat mijn voorkeur nu naar de weber
vanmiddag nog even een Weber gaan inspecteren maar ik denk dat ik mijn keuze al heb gemaakt.
 
Je kan bij het tuincentrum altijd proberen af te pingelen. Let op als hij nog geen thermometer doorvoer heeft aan de zijkant is het een oud model.

Dat maakt natuurlijk niks uit maar moet wel goedkoper zijn natuurlijk ;).
 
Dit is hett nieuwste model met thermometer doorvoer.

smokey_mountain_cooker_47cm_labels.jpg
 
Ik heb net een nieuw model wsm 47 besteld bij
http://www.wishpel-barbecues.nl
Voor ?335,2
Ze zijn een offici?le dealer van weber en hebben nu op alle Webers 20% korting
Bij Fonq.nl was hij nog een fractie goedkoper maar een levertijd
van 4 tot 6 weken.
Als het goed is heb ik hem nu over 3 tot 6 dagen.
Ik ben benieuwd.

Moet je hem trouwens "uit branden" voor gebruik?
Dus wel kolen flink heet maar nog geen voedsel erop?
 
Nee hoor,meteen volgooien met vlees de eerste keer. Heb wel begrepen dat ze de eerste keren wat heter worden omdat hij dan nog zo mooi schoon is aan de binnenkant.
 
Uitbranden? Het is geen gerecycled olievat. Gewoon gaan gebruiken. En wat Mr DJ al zegt, de eerste paar keer us hij vaak wat warmer omdat de binnenkant nog glimt en de warmte naar binnen reflecteerd.
 
Inbranden is niet nodig en zonde van je kolen
 
gefeliciteerd met je aankoop, ga je geen spijt van hebben
 
Die komen er zeker wel
Maar ik ben nog aan het wachten op mijn wsm.
En ik kan jullie vertellen dat niet fijn is  :-O :D
 
ach dan heb je tijd om vast even een mooi stuk vlees te bestellen.. ligt ook meestal niet standaart bij de slagert
 
Je kan vast wat buikspek in de pekel zetten. Kan die er gelijk op, voor je eigen bacon
 
Terug
Bovenaan Onderaan