BasBQ
Beef en Steak

Help ik heb een kamado dilemma

 
 

Reboot

Pitmaster
Berichten
575
Ha mensen,

Ik heb een dilemma waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.
Vorig jaar heb ik een WSM 47 gekocht en heb daar heel veel plezier van. Daarnaast heb ik nog een OTO 57 en een WGA.
Nu lees ik hier vele mooi verhalen over kamado's laag brandstof verbruik en goede bbq en low & slow eigenschappen. Nu las ik toevallig op marktplaats een advertentie van een gezamenlijke inkoop actief voor (auplex) kamado's. Deze persoon schijnt dit ook vorig jaar te hebben gedaan.
Een XL (60)  is ?525 en een L (21") ?480.
De vraag is natuurlijk of dit te vertouwen is. Als dat zo is dan zit ik met de volgende vragen.
Is een kamado echt beter dan een WSM?
Welk formaat is wijsheid?
Welke bbq wordt overbodig of misschien wel de beide (wsm en de oto)?
En wat moet ik er nog bij kopen aan accessoires?
Wat zouden jullie doen?

Hoop dat jullie kunnen helpen!

Thanks
 
Ik kan je niet helpen aan advies om bij deze persoon wel of niet te kopen, maar wel voor  je andere vragen.

Als je voor een Kamado gaat, zou ik zeggen OTO er uit, en een Kamado Large hier voor terug.
De grootte komt dan ook wel overeen met elkaar.

De Kamado zal de Q zijn welke je het meest gaat gebruiken (zowel voor Low en Slow, als High en Fast), en daarnaast kan je de wsm weer goed gebruiken als je beide gelijktijdig nodig hebt.
Ook kan je in je WSM goed koud roken (mits interesse), door de hoogte van je WSM kan je dan ook goed vis (lees paling e.d.), maar ook worsten roken.

Plate setter en as pook, zijn toch wel de eerste accessoires waar je aan moet denken, de rest komt vanzelf wel.

Suc6 met je keuze  :)

Mac
 
Omdat de rest onderweg is naar Zeewolde zul je het voorlopig met mijn bijdrage moeten doen. Ik heb ongeveer hetzelfde setje wat jij nu hebt. Sinds ik de primo erbij heb is de OTX nooit meer aan geweest. De WSM wel. De reden hierachter is dat ik toen beide Q's aanhad staan. Je kunt idd veel van wat op de WSM kan ook op keramiek. Er zijn ook verschillen. Wil je rookhout bij vullen op keramiek moet je met (in mijn geval) een D platen optillen. En dat is altijd heet aan de vingers zelfs met las handschoenen. De WSM wint hier, je kunt natuurlijk ook chunks gebruiken. Ook op gebied van vervoerbaarheid wint de WSM.

Verder dan dit kan ik het zo niet verzinnen. Ik heb mijn WSM niet verkocht en ga dit ook niet doen.

Qua formaat tja voor mij is het oppervlak van mijn XL al eens te klein (bv als ik er schalen op heb staan). Dus ik ga nog eens voor de verhoogde roosters. Een ander lid poste onlangs een vraag over een primo en daar bleek dat de meeste mensen dit probleem niet hadden. Het hangt dus van jouw gebruik af...

Ik heb persoonlijk rustig gespaard en de OTX echt zijn geld laten opbrengen voordat ik op keramiek over ging. Voordat je het terugverdiend hebt op de brandstof kosten ;). Dat gebruiken we alleen om de misses te overtuigen ;)

Persoonlijk vind ik het voor dergelijke uitgaven ook handig om een betrouwbaar persoon te hebben. Ik ben dus naar Gerard van probbq shop gegaan. Hij heeft alleen geen auplex, maar ik wilde of een primo of een ei.

Qua accessoires heb ik niet dik uitgepakt. Ik heb d plates, een pook en een vuurhaardscheider. Nauwelijks accessoires te noemen bijna noodzakelijk bij een primo.
 
Hoi ik ben ook bezig geweest met deze auplex kamado. Door de offici?le importeur wordt de XL afgeraden. Deze is te groot en te swaar voor het gebruikte ateriaal en dus kunnen er onderdelen kapot gaan.

Ik heb bewust gekozen voor een wsm naast mijn otp 57. Daar kan ik alle kanten mee op o.a. ook vanwege de hiervoor genoemde voordelen.

leuke bij de OTX is dat je meer aandacht moet geven om de temp goed te houden. Dit is voor mij weer de uitdaging en echt BBQ. En wat smaak van gerechten betreft, daar zit geen heel groot verschil in.

daarom heb ik gekozen voor deze opties, wsm en otp gecombineerd, dan heb ik het meeste plezier en alle mogelijkheden om mijn hobby optimaal uit te voeren.

Eet smakelijk!
 
Bedankt tot dusver!
Mochten er meer of andere inzichten zijn dan hoor ik het graag!
 
Ik houd het denk ik toch maar bij m'n huidige opstelling omdat een kamado niet heel veel meer met zich mee brengt als ik het zo lees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan