BasBQ
Beef en Steak

Hele geroosterde bloemkool

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Lange tijd was ik van mening dat ik me prima redde op m'n basterd mini. Met een goede voorbereiding en planning kon ik daar hele maaltijden op bereiden.
Tot ik een keer een hele bloemkool wilde grillen en het past niet heb ik uit frustratie een primo large gekocht :ROFLMAO:.
Uiteraard geen seconde spijt van en het aantal bbq's in mijn tuin blijft zich nog uitbreiden.
Nu was het laatst tijd om een keer een hele bloemkool te roosteren. Ik heb onderstaand recept van van Jord Althuizen aangehouden:
Cape Malay Cauliflower
  • 3 l water
  • 5 verse laurierblaadjes
  • 1 knoflookteen, gepeld
  • 1 tl korianderzaad
  • 1 tl zout
  • 1 bloemkool, bladeren en stronk verwijderd
  • 2 el zonnebloemolie
  • 1 tl gerookte-paprikapoeder
  • MALAY-CURRYSAUS
  • 1 el korianderzaad
  • ½ el venkelzaad
  • ½ el komijnzaad
  • 1 el mosterdzaad
  • ½ el zwarte peperkorrels
  • ½ tl kurkuma
  • ½ tl chilipoeder
  • 1 el zonnebloemolie
  • 200 ml kokosmelk
  • 200 ml crème fraîche
  • zout
  • peper
  • verse bladpeterselie, grof gehakt
  • geroosterde gehakte amandelen

Verder nodig​

  • BBQ met deksel voor indirect grillen
  • kwastje
  • 1 eikenhoutchunk (blok rookhout van circa 5 x 5 cm) of een handje eikenhoutsnippers
  • vijzel of keukenmachine

Bereidingswijze geroosterde bloemkool van de bbq​

  • Bereid een BBQ met deksel voor op indirect grillen en verhit deze tot een temperatuur van 180 °C is bereikt. Breng in een grote pan 3 liter water aan de kook met daarin de laurierblaadjes, knoflook, het korianderzaad en zout en laat 10 minuten zacht koken. Pocheer de bloemkool circa 5 minuten in het kookvocht en laat hem goed uitlekken. Meng de zonnebloemolie met het gerookte-paprikapoeder en bestrijk de bloemkool rondom goed met de olie. Voeg het rookhout toe aan de gloeiende kolen en zet de bloemkool op de BBQ. Rook en rooster de bloemkool 20-30 minuten, tot hij beetgaar is en mooi gekleurd. Voor een optimaal kleureffect bestrijk je de bloemkool tussentijds nog een paar keer met de olie.
  • Rooster voor de Malay-currysaus alle specerijen behalve de kurkuma en het chilipoeder circa 5 minuten in een droge koekenpan op laag vuur, tot de aroma’s sterker zijn geworden. Laat ze daarna afkoelen, doe ze in een vijzel met de kurkuma en het chilipoeder en maal fijn. Verhit de zonnebloemolie in een pan op laag vuur, voeg het specerijenmengsel toe en roer tot het goed is opgelost in de olie. Voeg de kokosmelk en crème fraîche toe en breng op smaak met zout en peper.
  • Haal de geroosterde bloemkool van de BBQ, lepel de currysaus erover en garneer met de bladpeterselie en geroosterde amandelen.
Dochterlief wilde kippenpoten dus met een standaard kiprub die hier nog in de kast stond gemarineerd en er bij op de bbq gelegd. Daarbij couscous salade gemaakt.

IMG_0620.jpeg

IMG_0621.jpeg

IMG_0622.jpeg
IMG_0623.jpeg

IMG_0624.jpeg

IMG_0625.jpeg

IMG_0629.jpeg



Bedankt voor het lezen. Tot de volgende!
 
Dat ziet er erg smakelijk uit allemaal (y)
 
En was de bloemkool lekker? Ook wel eens soortgelijk gemaakt. Was geen succes thuis...
 
Laatst bewerkt:
Origineel idee! Deze gaat zeker op het lijstje om te proberen. 😋
 
Ziet er prima uit hoor ! (y)
 
Ziet er goed uit!
Mijn vrouw eet liever geen vlees :oops: en had een paar maanden geleden een bloemkool-steak in een restaurant. Zag er goed uit en smaakte ook lekker (volgens haar), dus wil het ook nog een keer maken. Dit is een mooie variant daar op en goed om te onthouden (y)
 
En was de bloemkool lekker? Ook wel eens soortgelijk gemaakt. Was geen succes thuis...
De bloemkool zelf was prima. De saus was qua smaak niet helemaal ons ding.
Maar gaat zeker in een andere variatie nog een keer op tafel komen.
 
Ik heb er vorig jaar een gemaakt. Bloemkool met vadouvan. Mijn vrouw vond het erg lekker. Ik heb niets met bloemkool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan