BasBQ
Beef en Steak

hele beenham in de ton

Reno

Tondelzoeker
Berichten
11
Afgelopen weekend de stoute schoenen aangetrokken om een hele beenham te bereiden, we hadden een feesie met plm 30 personen. Op de website bluesmoke het recept gelezen en dacht: Dat kunnen wij ook, VOAK BEJ TE BANGE. Bij de lokale slager heb ik een hele beenham gekocht met vel en bot, 7,5 kilo zwaar (? 5.50 p/k).

2013-06-20234308_zpsb59c6c68.jpg


Pekelbadje gemaakt met kruidnagel, thijm, peperkorrels en mosterdzaad, daar heeft ie 30 uur in gezwommen.

2013-06-21000028_zps3889ff56.jpg


Bluesmoke gaf aan dat de ham 10 uur gerookt moest worden, zij deden het in de Weber. Dit kon ik ook doen maar heb gekozen voor de rookton omdat hier makkelijker een groot stuk vlees in kan, tevens was ik van mening dat het makkelijker was de temperatuur relatief laag te houden. Om 12 uur 's middags begonnen de ton langzaam op te stoken met hout, daarna kooltjes in de la. De temperatuur kwam niet boven 100 C, dus nog maar een volle starter erbij in. Nog niet heet genoeg! Wilde de temp op plm. 140C hebben, de (Weber) kooltjes lukten het niet... Nog een paar keer getwijfeld om de weber aan te maken maar dom volhouden.

2013-06-22143020_zps78051e17.jpg


Tenslotte heb ik met eikenhoutjes een vuurtje gemaakt in de la die ik redelijk goed kon doceren.

22062013102_zpseae23be8.jpg


Na ongeveer 7 uur (en heeeel vaak houtjes toevoegen en mijzelf niet vergeten natuurlijk...) was de kerntemperatuur 65C, tijd om te stoppen en het geheel in alufolie en kranten nog wat na te laten garen.

2013-06-22153944_zpsde549a5c.jpg


Helaas zijn de foto's van het aansnijden mislukt. Maar geloof mij, nog nooit zo'n lekkere beenham gehad, veel nieuwsgierige kijkers en iedereen smullen! Heb vast wat details vergeten, wil je meer weten dan hoor ik dat graag!
 
De beenham ziet er heerlijk uit.
En volgens mij heb je ook een heel leuk plekje om te koken buiten.
 
En weer wat op de "to do" lijst. Het ziet er heerlijk uit.
 
Wat je zelf maakt, maak je vaak beter! Mooi gedaan
 
Geweldige uds. Beenham ziet er ook schitterend uit.

En de geur rondom huis van zo'n sessie.

 
Aardig stuk vlees was het helemaal gaar?
 
Ziet er goed uit die beenham en je hebt een leuk plekje thuis om te barbecuen ziet er gezellig uit. :D ;D
 
Thx voor jullie reacties! Was inderdaad heel erg leuk om te doen, ook wel spannend want stel je voor dat het mislukt. De ham was goed gaar tot op het bot maar nog wel goed sappig. Hij heeft ongeveer 3 uur in folie en kranten na kunnen garen, misschien hoeft dit niet zo lang maar tegen 23.00 uur heb ik hem pas aangesneden. Ik zal ook even wat foto's plaatsen van onze bbq plek.
 
Holy Moly wat een mooie run beenham zeg. Ziet er erg goed uit zeg
Mooi ingebouwde weber kettle overigens
 
Spectaculair hammetje! En nog een leuke plek om 'm te maken ook. Ik ben jaloers!
 
mooie ham hoor, ik begrijp best dat je je gasten daar erg mee verrast hebt
 
Wat een mooi hammetje zeg en wat een fijne BBQ plek!
 
Ham is lekker. Ik eet dat graag. ;)
 
lekker hammetje! schuif maar door!
 
Wauw, wat super gemaakt....dat ga ik ook op mijn to do lijst zetten  ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan