BasBQ
Beef en Steak

Heerlijke spareribs en daarna.... Pulled sparerib :)

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Lieve BBQ-vrienden,

Daar ben ik weer! Tot en met de zomervakantie was ik lekker actief bij het genootschap. Maar daarna zoals zovelen: druk druk druk. Werk, kinderen, agenda die zich weer langzaam vult nu de maatregelen zijn afgenomen. Ik kwam tot de ontdekking dat de BBQ mij miste en andersom. Ik vond het weer tijd om de kooltjes aan te steken en wat heb ik er weer van genoten!

Mijn broers riepen al een tijdje: 'Wat leuk die lekkere foto's van die spareribs die je vaker maakt, wij willen ook!!!!' En afgelopen weekend was het zover. Ik stuur een berichtje rond: 'Wie wil en kan er zaterdag spareribs eten?' En ja hoor, iedereen kan! Leuk! Mijn favoriete plaatselijke slager gebeld en 8 mooie ribben aan de kant laten leggen. Lekker veel vlees eraan en bijna 7 kilo in totaal. Ingesmeerd met siracha en een nachtje in de koelkast laten logeren. Zaterdagochtend was het zover. Mijn Weber 57 klaargezet met kokosbriketten, de rookring en de platesetter. Een paar briketten in de starter en vlammen maar! Ondertussen de ribben bestrooid met de zelfgemaakte rub van Jord met behulp van de rubshaker van Noskos (thanks daarvoor, ideaal!).
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56 (1).jpeg


Nadat de temperatuur was opgelopen tot een stabiele 110 graden mochten de ribben erop, 3 uurtjes roken met appelchunks. Wat een heerlijke geur! Ondertussen af en toe gesprayd met appelsap, whisky en appelciderazijn.
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56 (4).jpeg


Na drie uur ingepakt met boter, chilisaus, agavesiroop, tabasco en bruine basterdsuiker. Kleine scheutje appelsap erbij en nog twee uur laten stomen op de BBQ.
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56 (5).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56 (6).jpeg


Intussen een koolsalade gemaakt met witte kool, rode kool, winterpeen en rode ui. Zelfgemaakte mosterddressing erbij en wat fijngehakte peterselie. Aardappeltjes in de oven (wilde ik ook op de bbq bereiden, maar deze lag al vol met ribben ;)). Ribbetjes uitgepakt en afgelakt met mijn zelfgemaakte Smokey's original bbq-saus. Per vier heb ik de ribben nog even gegrild en toen was het moment daar. We mochten aan tafel! Wat heeft iedereen gesmuld! Het vlees gleed van de botjes af, precies zoals wij ze graag hebben. Het vlees was mals met een lekker bite. De kruiden waren super en de gekarameliseerde bbq-saus maakte het af. Wat hebben wij weer lekker gegeten en wat waren mijn broers blij dat ze nu eindelijk konden proeven in plaats van alleen maar de foto's te bekijken. Voor jullie helaas alleen de foto's, maar jullie maken dit thuis minstens net zo lekker!
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.56 (7).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.57.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.57 (4).jpeg


De grote vraag is natuurlijk of we alles op hebben gekregen. Nee! Wat zat er veel vlees aan. We hadden nog ruim drie ribben over. Dus de dag erna ben ik het vlees van de botjes af gaan plukken. Ik had nog ruim een kilo vlees zonder bot over. Dit heb ik gemengd met wat van mijn zelfgemaakte bbq-saus. Opgewarmd in een pannetje en voilà: de pulled sparerib is geboren! Op een broodje met wat koolsalade was dit de dag erna ook ontzettend lekker. Wat zeg ik... misschien nog wel lekkerder! Nu nog een paar zakjes gevuld voor in de vriezer. Zo kunnen we er de aankomende tijd nog een aantal keer van genieten.
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.57 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.57 (2).jpeg

WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.57 (5).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-27 at 21.19.57 (6).jpeg


Thanks voor het lezen en fijn om weer terug te zijn!
 
Wat een feest. Mooie manier om de restjes toch lekker en nuttig te gebruiken!
 
Mooie reportage. Lekker genoten zo

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Het klinkt al lekker, pulled spareribs. 😋
 
Voor jullie helaas alleen de foto's, maar jullie maken dit thuis minstens net zo lekker!

Nou, dat vraag ik me dus serieus af Sabien! Wat fijn om weer wat van je te horen, ik heb je gemist maar begrijp best dat je nu eerst voor wat quality-time met de fam kiest... fijn dat je de BBQ weer hebt gevonden en dat wij zo mee mogen genieten van die heerlijke plaatjes!
 
Jeetje Sabine..
Even kijken of het hier voor ons ook werkt:
'Wat leuk die lekkere foto's van die spareribs die je vaker maakt, wij willen ook!!!!'
 
Nou, dat vraag ik me dus serieus af Sabien! Wat fijn om weer wat van je te horen, ik heb je gemist maar begrijp best dat je nu eerst voor wat quality-time met de fam kiest... fijn dat je de BBQ weer hebt gevonden en dat wij zo mee mogen genieten van die heerlijke plaatjes!
Alle vertrouwen in jullie dat de spareribs van jullie Q net zo goed smaken als die van mij! Goed om te horen dat ik gemist ben, voor ik het wist vlogen de weken voorbij. Hier thuis zijn ze ook erg blij dat de BBQ weer aanstond en ze kunnen niet wachten op de volgende keer. Jullie horen weer snel van mij!
 
Jeetje Sabine..
Even kijken of het hier voor ons ook werkt:
'Wat leuk die lekkere foto's van die spareribs die je vaker maakt, wij willen ook!!!!'
HAHAHAHA! Wie weet..... zijn er in de toekomst geen leuke ontmoetingsdagen met het forum? Dan zou leuk zijn!
 
Rib sandwiches zijn de bom!
 
Sparreribs pullen en dan op een broodje lijkt me ook heerlijk en het ziet er ook heel lekker uit en prima gemaakt maar ik ben bang dat ik het botjes kluiven een beetje ga missen maar 'k ga het zeker eens presenteren op een avondje (prachtige plaatjes) zeker die van de proevende peuter. (y)
 
Ribben zijn de dag erna idd lekkerder.
Voor de schoonmoeder is het hier nu ook "pulled" sparerib, omdat ze ribben 'niet lustte' totdat ik ze het voorschotelde zonder bot...
 
Had U ook een teiltje en een dweiltje ? ik zit hier een beetje te kwijlen .. 😂

Heerlijke ribben zo (y)
 
Ik begrijp je broers in één keer
Ne weten zo ook dat ze naast er goed uit zien ook goed smaken 👍🏻
 
Sparreribs pullen en dan op een broodje lijkt me ook heerlijk en het ziet er ook heel lekker uit en prima gemaakt maar ik ben bang dat ik het botjes kluiven een beetje ga missen maar 'k ga het zeker eens presenteren op een avondje (prachtige plaatjes) zeker die van de proevende peuter. (y)
Je hebt gelijk, het kluiven van de botjes hoort erbij! Maar dit is de perfecte optie mocht je ribben over hebben. Ideaal! Want het vlees is nu lekker mals bij het opwarmen en mijn ervaring is dat wanneer ik de ribben in zijn geheel opwarm (in bijvoorbeeld de oven) ze toch meer kans hebben om droog te worden.

En die proevende peuter was inderdaad fantastisch! De dag ervoor vond hij het maar niets, maar nu kon hij niet stoppen met proeven en eten. 'Mama, meer baaarbeeeequeee vlees!'
 
Terug
Bovenaan Onderaan