BasBQ
Beef en Steak

Heerlijke Picanha Burgers

 
 

Michiel84

Sprokkelaar
Berichten
27
Gisteren weer even actief geweest. Sinds een tijdje maal ik m’n eigen vlees om bijvoorbeeld hamburgers van te maken. Mijn grote favoriet: de picanha burger.

Eerst even de vleesmolen aansluiten en de Picanha kleinsnijden om hem vervolgens te malen:

DCB564A2-0649-420B-8BDA-876C9D664A36.jpeg

31ABB724-64FD-466C-B0BF-A087C9CE5241.jpeg


Vervolgens met een iets fijnere schijf nog een keer en portioneren:

9A6FAD1E-F843-4281-99E0-7F7FC00D97ED.jpeg

445E6008-7E92-4DD2-9026-6D399C05DCA9.jpeg

68566FD1-DA4B-4E2D-81F7-BAD7DF1F0544.jpeg

9483D040-7FAE-469F-891E-0668710AE1CB.jpeg


Zoals je hierboven ziet gebruik ik daarna graag het deksel van een beschuitbus, waarin ik een stukje plasticfolie leg, om ze te vormen. Ik heb daarna mooie grote ronde hamburgers, die ik dan in de koeling leg voor als ik ze dezelfde dag gebruik, of ik kan ze zo mooi invriezen.

Na een paar uur in de koeling kan de weber aan met het gietijzeren rooster uit m’n Bastard, dat bakt toch net iets mooier. Eerst even de brioche broodjes roosteren en dan de burgers erop:

AB98DDE4-C2EB-4D10-A05A-158C1293BB3F.jpeg

A7F406D2-9E3B-4C2D-A302-70E6F884C55F.jpeg

6C10FBE3-E0DE-43D9-8ABA-B2224251AB3F.jpeg


Omdat het picanhavlees al zo lekker van zichzelf is, heb je alleen maar wat zout en peper nodig en een simpele garnituur. Ik doe er graag wat Gelderse gatenkaas op en dat is alles.

A8D6E725-7ED1-49AC-A878-217816E3F230.jpeg


Vervolgens is dit het eindresultaat:

AF3AE66B-2668-44F5-BDD4-9FCD7A758B8E.jpeg


Een heerlijk sappige hamburger!
 
Ziet er zalig uit!
Bezorg je ook? ;)
 
Die wil ik... Ik heb nog steeds aversie tegen een Picanha door de gehaktmolen trekken. Slaat nergens op, niet rationeel, maar toch...
 
Die wil ik... Ik heb nog steeds aversie tegen een Picanha door de gehaktmolen trekken. Slaat nergens op, niet rationeel, maar toch...

Ik ken het gevoel. Dat had ik in eerste instantie ook, maar dit is natuurlijk wel een iets andere burger dan dat je gewend bent. Ik voeg echt alleen maar wat zout en peper naderhand toe. Je proeft ook echt het vlees, en door het vet is en blijft ie heerlijk sappig. Nadat ik het eenmaal gedaan had vond ik het geen zonde meer.

Wat ik meestal doe, is dat ik een grote picanha koop, hier snijd ik de ‘voorkant‘ van af om low en slow te bereiden tot een ‘traditionele‘ picanha, zeg maar, en van de rest/het puntje draai ik hamburgers. Dan heb ik het allebei 😉
 
Dat zijn lekkere burgers zo
Waarom niet door de molen? Als je ervan geniet is het goed toch
 
Lekker ziet dat eruit!

Note to self: gehaktmolen op het verlanglijstje zetten...

Groeten van Robert
 
Ik ken het gevoel. Dat had ik in eerste instantie ook, maar dit is natuurlijk wel een iets andere burger dan dat je gewend bent. Ik voeg echt alleen maar wat zout en peper naderhand toe. Je proeft ook echt het vlees, en door het vet is en blijft ie heerlijk sappig. Nadat ik het eenmaal gedaan had vond ik het geen zonde meer.

Wat ik meestal doe, is dat ik een grote picanha koop, hier snijd ik de ‘voorkant‘ van af om low en slow te bereiden tot een ‘traditionele‘ picanha, zeg maar, en van de rest/het puntje draai ik hamburgers. Dan heb ik het allebei 😉
Overtuigd. Binnenkort. Denk ik...
 
Ziet er lekker uit. Mooie foto met hamburgers op broodje.

Picanha zal goed smaken. :)
(De genoemde aversie is misschien tegen de prijs? Er zijn goedkopere stukken die je kan gebruiken, zeker als je het fijn maalt.)
 
Overtuigd. Binnenkort. Denk ik...
Ziet er lekker uit. Mooie foto met hamburgers op broodje.

Picanha zal goed smaken. :)
(De genoemde aversie is misschien tegen de prijs? Er zijn goedkopere stukken die je kan gebruiken, zeker als je het fijn maalt.)
Nee, niet tegen de prijs. Anders zou ik maminha gebruiken. Meer het gevoel dat ik er een prachtig stuk rood vlees van op tafel in zet...
 
Laatst bewerkt:
De burgers zien er prima uit, maar zonde om Picanha tot gehakt te draaien
 
De burgers zien er prima uit, maar zonde om Picanha tot gehakt te draaien

Ben ik niet met je eens, Frits. Dit is geen gewone/ordinaire hamburger. Je kunt de smaak van deze hamburgers niet vergelijken met een ‘standaard’ hamburger. Het is de kwaliteit van het vlees die zorgt voor de kwaliteit van de hamburger. Je proeft dat het van picanha. Je bakt hem ook medium.

Daarnaast, snijd je immers ook ossenhaas of kogelbiefstuk ‘aan gort’ om steak tartare te maken. De kwaliteit van de ingrediënten bepalen de kwaliteit van het eindproduct.

Ook is picanha weer niet zò exclusief, bijzonder en/of prijzig dat je dit er niet mee zou kunnen/mogen doen. Ik zou geen wagyu biefstuk tot gehaktballen draaien, maar picanha tot geweldige hamburgers is een ander verhaal vind ik.

Kortom, Frits, ik daag je toch uit het eens te proberen 😉
 
Dat heb ik al eens gedaan, ik was niet overtuigd.

Hetgeen waar ik zo blij van wordt bij een Picanha, de structuur, gaat bij het malen gewoon verloren.

Het gaat om de vet vlees verhouding bij gehakt. Denk niet dat je het verschil proeft tussen gehakt van Picanha of van riblappen van dezelfde koe.

Bij wedstrijden haalden wij top drie noteringen met gewoon AH euroshopper gehakt.
 
Ben ik niet met je eens, Frits. Dit is geen gewone/ordinaire hamburger. Je kunt de smaak van deze hamburgers niet vergelijken met een ‘standaard’ hamburger. Het is de kwaliteit van het vlees die zorgt voor de kwaliteit van de hamburger. Je proeft dat het van picanha. Je bakt hem ook medium.

Daarnaast, snijd je immers ook ossenhaas of kogelbiefstuk ‘aan gort’ om steak tartare te maken. De kwaliteit van de ingrediënten bepalen de kwaliteit van het eindproduct.

Ook is picanha weer niet zò exclusief, bijzonder en/of prijzig dat je dit er niet mee zou kunnen/mogen doen. Ik zou geen wagyu biefstuk tot gehaktballen draaien, maar picanha tot geweldige hamburgers is een ander verhaal vind ik.

Kortom, Frits, ik daag je toch uit het eens te proberen 😉
😓😥🥺🤨🙃😂😳🤢 What to do, what to do... Note/image to self. It is not a burger... 🍔 = 🥩...
 
Dat heb ik al eens gedaan, ik was niet overtuigd.

Hetgeen waar ik zo blij van wordt bij een Picanha, de structuur, gaat bij het malen gewoon verloren.

Het gaat om de vet vlees verhouding bij gehakt. Denk niet dat je het verschil proeft tussen gehakt van Picanha of van riblappen van dezelfde koe.

Bij wedstrijden haalden wij top drie noteringen met gewoon AH euroshopper gehakt.
Mwah, er zijn veel q boeken die aanraden zelf gehakt te draaien van picanha, brisket etc... Vast lekker, maar twijfel of voor mij de burger experience er echt zo veel beter van wordt. Maar zoals ik al zei 💖 boven verstand misschien. En een stukje benadering als in een burger zien als een steak en niet als een burger. Misschien toch eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap Frits wel, maar ben er ook van overtuigd dat dit super lekker moet zijn.
 
Dat heb ik al eens gedaan, ik was niet overtuigd.

Hetgeen waar ik zo blij van wordt bij een Picanha, de structuur, gaat bij het malen gewoon verloren.

Het gaat om de vet vlees verhouding bij gehakt. Denk niet dat je het verschil proeft tussen gehakt van Picanha of van riblappen van dezelfde koe.

Bij wedstrijden haalden wij top drie noteringen met gewoon AH euroshopper gehakt.

Vooruit, Frits, ik ga Euroshopper gehakt kopen en laat het je weten. 😉

Ik vind picanha als low & slow bereid stuk vlees ook geen straf 😜
 
Prachtige burgers Michiel! Handige tip ook van de beschuitbus deksel, dat ga ik ook gebruiken.
 
dit is gewoon een perfect burgertje. mooi opgebouwd ook.
heerlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan