BasBQ
Beef en Steak

Heel diner van de Q

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Hoi allemaal!

De laatste tijd een beetje druk geweest, maar dit weekend weer heerlijk uitgepakt met een mooi diner van de Q. Hapjes vooraf, voorgerecht, hoofdgerecht, bijgerechten en nagerecht: alles is bereid op de Q. Het was een mooie avond met lieve vrienden, goede wijn, lekkere biertjes en bovenal: goed eten!

Al een week van tevoren begonnen met het uitzoeken van de gerechten. Inspiratie: Jord Althuizen: Lowlands BBQ en Noskos. Mijn favorieten tot nu toe! Boodschappen in huis gehaald, vlees bij de favoriete slager gehaald en vis bij de plaatselijke visboer. Op vrijdag ben ik begonnen met de voorbereidingen:
- Paprika's grillen voor bij de veldsla
- Mergpijpjes roken voor door de kruidenboter en daarna gemengd met roomboter, bieslook, kervel, knoflook, zout en peper (Lowlands BBQ)
- Asperges snijden en wegzetten in zoetzuur: water, azijn, suiker en kervel
- Restje pulled pork van eerder uit de vriezer gehaald, ontdooid en gemengd met alle ingrediënten voor de Keri's Hog-Apple Baked Beans (https://www.bbq-nl.com/keris-hog-apple-baked-beans/)
- MOINKballs voorbereiden (https://www.bbq-nl.com/moink-balls/), dit heb ik gedaan met mijn zelfgemaakte Rub voor varkensvlees.
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.01.44 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.01.44 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.01.44 (4).jpeg

WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.01.44 (5).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.01.44 (6).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.01.44 (7).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.01.45 (1).jpeg


Alles was voorbereid en de dag erna rustig verder gaan. Eerst de Weber ingesteld voor indirect gebruik op 120 graden (dit topic staat bij high & fast omdat de meeste gerechten op hoog direct vuur zijn bereid, maar de hapjes vooraf waren wel low & slow). Vervolgens in de keuken de Pork Belly Burnt Ends voorbereid (https://www.bbq-nl.com/pork-belly-burnt-ends-burnt-ends-buikspek/). Een mooi stukje buikspek, niet teveel. Anders zitten we al vol voor bij de hapjes vooraf. Hierbij heb ik de rub en saus van Noskos gebruikt. Toen het vuur op temperatuur was, een tweetal chunks appelhout erbij en het roken van de MOINKballs en de Burnt Ends kon beginnen. Na een klein uurtje waren de ballen mooi op 60 graden, deze mochten eraf en afkoelen tot de avond zou beginnen. De Burnt Ends heb ik 2,5 uur laten roken en daarna ingepakt met boter, lichtbruine basterdsuiker en ahornsiroop. Vervolgens nog 2 uurtjes laten verder garen. Uiteindelijk eraf gehaald en ook laten rusten tot de avond.
Het vuur opgestookt tot 175 graden en de bonen een uurtje laten pruttelen. Dan waren deze ook zover mogelijk klaar. De middagvoorbereidingen zaten erop en de Q mocht even uit tot onze vrienden in de avond zouden komen.
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.17.58.jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.17.58 (2).jpeg

WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.17.58 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.17.58 (5).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.17.59.jpeg


Kids te eten gegeven en op bed gelegd, tuin opgeruimd, tafels gedekt en de overige borden en schalen alvast klaargezet. De avond kon beginnen! Onze vrienden kwamen binnen en omdat we nog meer dan genoeg lekkere wijntjes en biertjes voor de boeg hadden, begonnen we met een zelfgemaakte vlierbloesemsiroop met munt (ook echt een aanrader: https://www.vlierbessen.nl/recepten/vlierbloesemsiroop/). De Q stond al aan en de MOINKballs en Burnt Ends mochten voor de laatste fase op de Q. De MOINKballs met mijn zelfgemaakte BBQ-saus van Jord Althuizen en de Burnt Ends met de bbq-saus van Noskos. Ondertussen een broodje op tafel gezet met boter, olie en zeezout. Wat hebben we al genoten van deze lekkere hapjes. Als ik meer had gehad, dan was dit al een mooie maaltijd op zich! De Burnt Ends hebben in de middag even een piek gehad in temperatuur waardoor de suikers erg donker zijn geworden, maar dit was echt heerlijk!!! De vrienden dachten even: 'Is dit niet verbrand?', maar na een hap genomen te hebben van een stuk buikspek met een heerlijke sticky bark, was iedereen meer dan gelukkig! Daarbij een heerlijke Pinot Noir uit Oostenrijk en Boschdal Tripel gedronken.
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.30.28 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.30.28 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.30.28 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.44.19.jpeg


De Weber heb ik intussen ook lekker opgestookt. Platesetter ertussen uit en gietijzeren rooster erin. Het is tijd voor het voorgerecht: Johnny's Snoekbaars uit het boek Lowlands BBQ. De visboer had twee mooie filets voor mij gesneden. Deze kregen wat olijfolie en een ruime hoeveelheid zout om hem niet te laten plakken aan het rooster, dit werkte niet helemaal... Maar dat ga ik vast nog leren. Was de eerste keer voor mij dat ik een visfilet op de huid had geroosterd op gietijzer. De temperatuur was mooi opgelopen tot 250 graden en de vis mocht erop. Na 5 minuutjes op de huid probeerde ik hem om te draaien, maar helaas, hij plakte nog vast. Ik denk dat het komt doordat ik het rooster nog niet eerder gebruikt had. Gaat de volgende keer vast beter. Na het omdraaien wat verwarmde appelstroop erop, deksel dicht en een paar minuten wachten. De snoekbaars mocht eraf (helaas in veel stukjes, maar man man wat een smaak!). Iedereen had een mooi bord met was snoekbaars en de ingelegde asperges. Wat een mooie smaken bij elkaar op één bord! Daarbij een Gruner Veltliner, eveneens uit Oostenrijk, en een witte Trapist.
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.41.30.jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.41.30 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.47.03.jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.44.06.jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.44.11.jpeg


Ondertussen op de WGA: de Cote de Boeuf. Ik had in het boek: Lowlands BBQ een recept gezien voor biefstuk met kruidenboter, maar dan anders: Porterhousesteak met kruidenboter waarin gerookte merg verwerkt is. Helaas had mijn favoriete slager deze niet in huis, maar hij adviseerde mij een Cote de Boeuf die in zijn rijpkast lag. Wat een mooi stuk. Ruim een kilo en 3 centimeter dik. De WGA had ik al een uurtje aanstaan op indirect vuur en 110 graden. Beetje olijfolie, peper en zout op het vlees. Terwijl wij genoten van de snoekbaars bereikte de Cote de Boeuf een temperatuur van 40 graden. Hij mocht even rusten en daarna was het moment daar: uitpakken en op het gietijzeren rooster op de Weber. Wat een mooi sissend geluid gaf dat! Het gietijzer deed zijn werk nu wel goed gelukkig! Er ontstonden mooie strepen en na 10 minuutjes bereikte het vlees een temperatuur van 50 graden. Ondertussen de Baked Beans nog opgewarmd op de WGA waar de temperatuur ook mooi was opgelopen tot 175. Snel de geroosterde paprika gemengd met de veldsla, pijnboompitten en kapperappeltjes en de roomboter in plakjes gesneden. En voila: het hoofgerecht was klaar! Wat een mooi moment om het vlees aan te mogen snijden. Onze vrienden waren enthousiast toen ze dit aan tafel zagen. Wat had de Cote de Boeuf een mooie kleur! We hebben echt gesmuld, alles was zo goed als op. Daarbij een Vino Nobile uit Toscane en een Bolleke de Koninck. Wat een heerlijkheid!
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.57.12.jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.57.12 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.57.12 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.57.12 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.57.12 (4).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.57.12 (5).jpeg
WhatsApp Image 2021-06-28 at 21.57.12 (6).jpeg


Wat zaten we inmiddels al vol, maar.... voor een lekker dessert is altijd nog wel ruimte! Chocolade, whisky, marsmallows en biscuitjes: s'mores! Wat een lekkere afsluiter. Ook bij dat schaaltje zijn we tot op de bodem gekomen. Mjam!
WhatsApp Image 2021-06-28 at 22.02.27.jpeg


Wat was dit een heerlijke en geslaagde avond. Zoveel complimenten gekregen! Dat ze sinds lange tijd niet zo goed gegeten hadden en hoe ze dit nu moesten evenaren bij een bbq bij hen thuis. Ook nog leuk: ik kreeg nog een cadeau: Lowlands BBQ van Jord Althuizen! Hier hebben we flink om gelachen. Wat een goede keus van hen, meerdere gerechten van deze avond kwamen uit dit boek, maar deze had ik dus al in huis. Ik mag hem ruilen voor een ander leuk boek. Kom maar door met suggesties!

Hopelijk vonden jullie het leuk om dit verhaal te lezen. Ik heb inmiddels bij het schrijven een wijntje voor mijzelf ingeschonken. Proost en op naar de volgende sessie op de Q!
 
Hulde! Wat een fijne avond moet dit zijn geweest...mooie gerechten met mooie wijnen en biertjes. Hier heb ik maar 2 woorden voor: Lekker man!
 
Wat een leuk verslag van een bourgondische avond.
Ziet er allemaal heel lekker uit, die vrienden zullen er wel alles aan doen om je te vriend te houden wanneer je dergelijke heerlijkheden op tafel zet.
 
Zo jou vrienden treffen het een mooie voorbereiding is het halve werk mooi opgezet allemaal leuk verslag heerlijke wijnen en biertjes erbij top gedaan 😋😋
 
Mooie plaatjes en een meer dan mooi verhaal van de bereiding er voor en bijbehorende drankje.
Die vrienden zullen nog graag een keer of wat terugkomen ;)
 
De middagvoorbereidingen zaten erop en de Q mocht even uit tot onze vrienden in de avond zouden komen.

Fantastisch Sabine, maar hier is iets mis gegaan vrees ik... wij zijn toch ook vrienden?
 
Mooi zeg, pijn in mn duim van het scrollen, zo ff naar laptop,ziet er erg lekker uit Sabine

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Je bent net zo druk geweest met dit verhaal als de bbq zelf denk ik. Complimenten hoor!
 
Mooi verslag met mooie gerechten en mooie bijbehorende dranken!! Dat zal voor je vrienden lastig worden om dit te overtreffen. Ik ben benieuwd naar hun verslag....
 
Thanks voor alle leuke reacties! Dit was inderdaad alleen mogelijk door middel van de voorbereidingen. En mijn vrienden zijn geen lid van het forum maar heb ze wel een linkje gestuurd van dit topic. Ze lezen met plezier mee!
 
Respect!! Fantastisch diner. Zo zie ik het graag!(y)
 
Man, wat heb je dit goed gedaan zeg! Voorbereiding is ook echt wel key dan, en het feit dat je je Q kent is ook niet verkeerd 🤣

Ik zal eens een friends request via FB versturen, want dit hele menu is wel mijn straatje hoor! 😍
 
Erg mooi verslag,
Snoekbaars is zoooooo lekker, gewoon vergelijkbaar met Zeebaars, je zou bijna niet geloven dat het een zoetwatervis is,
ok, en een brakwater. ;)
De rest ziet er ook top uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan