BasBQ
Beef en Steak

Hart grillen

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
Tja, gisteren was het dankzij Sander zover. Voor de fotowedstrijd een middagje hart grillen. En dat wad best een dingetje.
Bij de plaatselijke slager een runderhart besteld, en hij was meer dan benieuwd wat ik ermee ging doen. Een ding wist hij zeker, het was niet voor de hond.
Na wat inlezen en kijken had ik besloten om het hart op 3 manieren te maken. Tartaar, gegrild en als sat?.
Als eerste natuurlijk het hart schoonmaken, vliezen en pezen weggesneden. Vet in kleine blokjes gesneden en daar reuzel en kaantjes van gemaakt.
Van de afsnijdsels eerst een bouillon gemaakt en daarna nog verder ingekookt om als jus te gebruiken.Nadat het hart schoon was, 3 dikke delen apart gehouden om te grillen, van het kleinere "spul" blokjes voor de sat? gesneden en de dunne delen heel klein gesneden voor de tartaar.
De dikke plakken in marinade van appelazijn olie, citroenschil en knoflook gezet. Voor de sat? bijna hetzelfde, daar nog deel ketjap toegevoegd. Vlees heeft 6 uur in de marinade gestaan.
Ondertussen kaantjes en reuzel gemaakt, vet in blokjes gesneden, opgezet met wat water en nadat het water was verdampt onder continue omscheppen de kaantjes gebakken. Vet 2 dmv lege theezakjes ontdaan van residu. In potje gegoten en laten opstijven. Kaantjes goed laten uitlekken en gemengd met cacao nibs
Tartaar gemaakt met augurk, Dyon mosterd, kappertjes, kleine beetje rode ui, zout en peper. Vervolgens weer in de koelkast gezet zodat de smaken goed konden "mengen"
Tijdens opwarmen van de q knolselderijpuree gemaakt, oesterzwammen en kleine champignons gebakken.
Na het grillen het vlees even laten rusten en na het snijden van het hart de borden opgemaakt.
Vrouw en kind niet gemeld dat we hart gingen eten. Ze vonde het lekker maar niet super. Het "mond" gevoel lijkt op lever, terwijl de smaak goed was. Het is stevig vlees, maar wel super mals.

aclcv0U.jpg

Het hart

iNcPXtC.jpg

Binnenzijde hart

CQznq5t.jpg

De afsnijdsels

AzJ8ZTZ.jpg

Mooi, mager vlees

SEhZIxy.jpg

Even aanzetten en vervolgens bouillon trekken

EepCSK4.jpg

Kaantjes en reuzel in de maak

XLX54jk.jpg

Reuzel is klaar

Ql000A0.jpg

Kaantjes goed droog deppen

H58DVZs.jpg

Vlees in de marinade

PiEGVG4.jpg

iW7D1KH.jpg

Tartaar snijden

ni7qaae.jpg

Sat? klaar om te grillen

iW7D1KH.jpg

En hopla op het hete rooster

FRNwuqw.jpg

Dikke stukken mogen even rusten, sat? bijna klaar

FRNwuqw.jpg

Bordjes opgemaakt en smullen maar

jGWMnSW.jpg

Lekker!

XW4DaC8.jpg

Bedankt weer voor het kijken
 
Geweldig gedaan, voor mij een brug te ver, maar diep respect voor de sessie.
 
Ziet er prima uit, denk dat we dat wel lusten ;)
 
Woow. Het blijft steeds het "idee". Een hart eten. Maar als ik al jullie foto's zie van de fotowedstrijd. Poeh dan loopt het water mij in de mond.

Super gedaan. En succes met de fotowedstrijd. Mooi resultaat.
 
Serieus gerecht zo. Bord is mooi opgemaakt.
Succes met de wedstrijd.
 
Bravo Peet, schitterend gedaan kerel! Ik vrees dat ik die tartaar over zou slaan maar de rest ziet er fantastisch uit! Heel mooi bordje ook man, heel goed gedaan!
 
Prachtig verslag! Ik sla alleen even over  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan