BasBQ
Beef en Steak

Haringkoninkjes

Joop130

Vuurmaker
Berichten
88
Hier het beloofde draadje over warm gerookte gefileerde haring.
Ook wel haringkoninkjes genoemd.

Ben gestart met pekel maken

ga jullie niet lastigvallen met gewichten van zout etc. daarvoor raadpleeg ik ook deze website en het internet en speel met de ingredi?nten.
Ingredi?nten : Zout, peper, laurier, peterselie, bieslook, kruidnagel, jeneverbes en knoflook.

Deze los ik op in 750 ml water , welke ik langzaam aan de kook ga brengen.
Na het koken aflaat koelen , weer en tijd van het jaar werkt mee, lekker in de tuin.



vanavond in de pekel zal het verder met foto's plaatsen.

Joop
 
Lekker hoor! Ik ga je volgen.
 
Verder met de voorbereidingen, pekel afgekoeld , haringen gespoeld , beukenhout gebruikt uit de vuurschaal, kloven  en klaar gemaakt. vanavond  om 22.00 uur de haring droog en koel leggen in de koelkast.



het voorbereiden is altijd al een plezier op zich.
 
Ben benieuwd naar het resultaat, ga deze zeker volgen.
 
De gepekelde haring filets lekker uit hun badje gehaald en op een rooster gelegd , voor het drogen in de koelkast.


morgen gaan ze lekker op het warme rooster. 
 
Door met het lekkere project.
Prima rookweer, geen buurvrouw met de was buiten rustig atmosfeertje, mooie rookkringels uit de ton.
De Smoker staat aan en heeft inmiddels 58 C graden bereikt.


wat ziet zo'n rookton er ook doorleefd uit als die altijd buiten staat.

Vis uit de koelkast gehaald en op een schoongemaakt rooster verdeeld.

Inmiddels loopt de temperatuur op naar de 64C graden, grootste moeite is  de temperatuur te temeperen, deze mag nooit boven de 80C graden uit komen
op schieten anders is het geen lunch gerecht meer.
 
leuk project, gaat lekker zo te zien
 
Ze zijn inmiddels al goed onderweg, met een warmte van 76 graden er opgelegd, door open doen ben je veel temperatuur kwijt.


de temperatuur is goed gegaan, liep op naar 82 graden Celsiuis,

Leuk ook is om te zien dat je niet eens de rook kan fotograveren. warm roken geeft niet eens veel rook , de buren verliezen het recht tot klagen. Heb buren die wel zeggen wat voor lekkers ben jij aan het maken.


rookhout ligt er inmiddels op , time is running  krijg langzaam honger.


 
inmiddels project afgesloten , mijn lunch gehad.



tijdens het roken bleef mijn temperatuur hoog, ik ben eerlijk  mijn smoker zit vol met rest materiaal van eerdere rooksessies, afgelopen week nog een buikspek gedaan van bijna 5 kg  , dan blijft er tussen de houtskool rookhout over. Dus mijn rooksessie na de garing van 25 minuten was ongeveer 40 minuten . de smoker was tijdens garen rond de 80 graden Celsius, Rook smaak zit er goed op .  ik gebruik het voor snack  , toast  en ook door salades.
realiseer me dat ik gisteren snel gespoeld heb  , nog veel zout achter gebleven . Ik heb nog vier pakketjes liggen  , ga er mee experimenteren:)
Mooi visje  en niet droog.


heel eerlijk  is het ook een leuk product om met weinig kosten  charme te geven aan je eten  en , iets lekkers te maken .

Volgende projectje een houthakkerssteak 

lekker ontspannen iets maken is mooi
eetsmakelijk
 
Lekkere vis! Proef je de ingredi?nten van de pekel erin terug, of is dat heel subtiel?
 
Proef de smaak van de kruiden wel terug, maar inderdaad heel subtiel.
Dit is waar ik ook mee experimenteer als ik makreel rook, als je de pekel ruikt denk ik heerlijk met die kruiden en het terug komen in de smaak van het product is het echt op de achtergrond.

blijf het wel doen , die kruiden toevoegen.

groet Joop
 
Ok, dank je. Ik ga het zeker ook proberen!
 
Mooi gedaan joop.
Ik doe vaak hetzelfde met mijn zelf gevangen haring. Heb ook dezelfde (wel aangepaste) rookton. In maart/april vang ik de haring in de Grevelingen en dan gaan de filets ff in de vriezer. Voordat ze daarin gaan doe ik ze licht zouten.
Na het ontdooien droog ik ze in de kk en daarna doe ik er wat paprikapoeder en peper overheen, meer niet.
Dan de rookton in. Warm roken doe ik met eiken of hickory en koud roken met beuken.
Maar ik blijf experimenteren, met warm en met koud roken. Pracht hobby.



host image online
 
wat een lekker visdraadje dit zeg! Ziet er puik uit allemaal. Die haring gaat bij mij ook op de todo!
 
makkelijk te maken en een heerlijk gerechtje op toast , maar zo warm eet je het heerlijk weg .
ook als toevoeging aan je rauwkost salade een lekker smaakmaker
 
Ron zei:
Ga ik zeker ook eens proberen. Waar haal je die haring?

Aan de sticker op de foto te zien: http://www.visvoordeel.nl/vis-om-te-roken/haring-om-zelf-te-roken.html
5 euro voor een kilo haring....ik vind het grandioos.

Bij visvoordeel heb ik ook wel eens wat besteld. Krijg je de volgende dag netjes een gekoeld piepschuimen box met je vis.

Palingshop.nl is ook een leuke bestelsite. Die hebben weer andere dingen, maar ook leuk geprijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan