BasBQ
Beef en Steak

Handige Nederlands "Cheat Sheet" voor BBQ, algemeen koken (en koffie)!

Kalahan

Tondelzoeker
Berichten
10
Beste mensen,

Ik gebruik al enige tijd een excelletje dat ik afgedrukt in de keuken houd.
Ik houd het in een doorschijnend plastic folietje ter bescherming en vind het echt super handig.

Misschien dat sommige onder jullie dit ook handig gaan vinden.

Je kan het hier downloaden van Google Drive: https://drive.google.com/open?id=0B1r-eHnMXoWkMHljS3NGbk01M3M

Je kan de excel heel gemakkelijk aanpassen zoals je zelf wilt maar momenteel bevat dit de volgende zaken

BBQ/Koken

Dit past allemaal op 1 kant van een A4-tje.

  • BBQ methode en tijden van de meest voorkomende stukken vlees, vis, en groenten. (Data komt vooral van Weber maar hier en daar aangepast)
  • Interne temperatuur (in ?C) wanneer deze stukken vlees, vis, en groenten klaar zouden zijn (Data vooral van Thermaworks
  • Indicatie van wat "laag", "medium", en "hoog" vuur betekent (hand methode, temperaturen)
  • Interne temperatuur van water (verschillende stadia van koken), brood, snoep, cake, soep, boter,...
  • Conversie tabel ?F naar ?C
  • Conversie tabel ounces naar gram
  • Conversie tabel volume. Snel omrekenen van/naar snuifje, mespunt, splash, lepel, kopje, pint, quart, gallon
  • Conversie tabel van een kopje naar het gewicht van een bepaald ingridient. Vind ik super handig als je werkt met Engelstalige recepten! Nooit meer Googlen "how many grams is 3/4 cup of sugar".

Koffie

De achterzijde is minder van toepassing voor dit forum maar is naar mijn mening een must voor koffie liefhebbers.

  • Een grote tabel die berekend hoeveel koffie bonen je moet gebruiken per volume dat je wilt maken en hoe straf (ratio). Voor 400 ml koffie aan 1:16 ratio moet je dan bijvoorbeeld 25 gram koffie bonen gebruiken
  • Overzicht van basis 'recepten' met tijden om te brouwen met V60, Clever Dripper, Aeropress, Cafetiere
  • Overzicht van koffie maler instellingen. Welke instelling je moet gebruiken met welke brouwmethode. Ik heb dit nu gemaakt voor de Baratza Encore koffie maler maar je kan dit gemakkelijk aanpassen naar jouw koffie maler
  • De verkorte versie van "Coffe Compas". Een systeem met instructie over hoe je je koffie kan aanpassen als die niet helemaal goed smaakt. (Hier https://baristahustle.com/blogs/barista-hustle/the-coffee-compass vind je de volledige versie)
 
Bedankt om te delen.

Vraag:Wat bedoelt u met lijn 44: Tijden bereiding houtskool voor medium temperatuur

Paul
 
Ik wilde zoiets al maken/zoeken. Dit is veel makkelijker Bedankt.



 
Poppoll zei:
Vraag:Wat bedoelt u met lijn 44: Tijden bereiding houtskool voor medium temperatuur

Ha! euhm... om eerlijk te zijn weet ik het niet meer :D
Lang geleden dat ik dat lijntje tekst geschreven of gelezen heb.

Zal wel niet belangrijk zijn!

Wat misschien wel wat belangrijk is is de opmerking daarboven dat extra rust tijd zoveel graden extra warmte geeft.
De temperatuur die in de tabel bovenaan staan zijn de temperaturen wanneer het eten klaar is, niet wanneer het van de gril moet om te rusten. Als je medium steak wilt dus niet pas afhalen vanaf 60?C maar bij 55 ?C bijvoorbeeld.
 
Vraag:Wat bedoelt u met lijn 44: Tijden bereiding houtskool voor medium temperatuur

Ha! euhm... om eerlijk te zijn weet ik het niet meer :D
Lang geleden dat ik dat lijntje tekst geschreven of gelezen heb.

Zal wel niet belangrijk zijn!

Bij nader inzien denk ik dat het slaat op de tijd in col C D E
Dus de tijd aangegeven in col C D E zal een temp van het vlees opleveren van col H

Paul
 
Bedankt, is een handig overzicht, en zoals in eerdere reactie het scheelt een hoop tijd om zelf te maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bedankt voor je file, erg handig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedankt man! Reuze handig...
 
Poppoll zei:
Bij nader inzien denk ik dat het slaat op de tijd in col C D E
Dus de tijd aangegeven in col C D E zal een temp van het vlees opleveren van col H

Paul

Juist! Een beetje dom verwoord van mij.
Heb het bij mij aangepast naar: Tijden "Bereidingswijze Houtskool BBQ" kolom geschat voor medium temperatuur van vlees

Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan